© 2024 solvo B.V.

Littekens hartinfarct

Bij welk onderzoek wordt er zichtbaar of iemand al eerder een of meerdere hartinfarcten heeft gehad dat te zien is dan door zogeheten littekens??En weet iemand of het risico dat er een stolseltje wegschiet bij een hartcatherisatie reeel is?


Er kan een bepaalde scan van het hart gemaakt worden, waarbij de functionaliteit van het hartspierweefsel in kaart gebracht kan worden. Dan zie je dat de geinfarceerde gebieden (littekens) niet functioneren. (Dit kan trouwens ook gezien worden op echo en ook een ecg kan laten zien waar de geinfarceerde gebieden zich bevinden) Uiteraard is het risico van het wegschieten van een propje bij een hartcatheterisatie reeel. Hier zou je een klein infarctje van kunnen krijgen. Het exacte percentage weet ik niet, maar ik schat dat het onder de 5% ligt. Vraag dit verder aan de cardioloog.

label.Geplaatst op 2003-12-04 10:17:44


Ik heb 13/13 jaar geleden 2 infarcten gehad. April dit jaar bleek een hartoperatie noodzakelijk. Door littekenweefsel (zes by-passes, kamer-reconstructie en klep vervanging) onstonden er vervolgens ritme stoornissen. afgelopen woensdag heeft in het AMC een een, tot nog toe succesvolle, ablatie plaatsgevonden.

label.Geplaatst op 2006-08-04 14:41:32


Ik heb e.c.g.;s gehad, een echo doppler onderzoek en een myocard scan. waaruit kwam dat mijn hart te weinig zuurstof krijgt, dus op die onderzoeken hadden littekens moeten staan als ik al eerder een infarct gehad had?

label.Geplaatst op 2003-12-07 18:11:28


volgens mij hadden ze dat zeker moeten zien. Sterkte, Nienke

label.Geplaatst op 2003-12-07 18:51:24

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren