© 2024 solvo B.V.

PVC\'s (hartoverslagen)

Al vanaf 2003 heb ik heel veel last van extra-systolen (PVC\'s) vanuit de linker hartkamer. In het begin had ik ze b.v. drie dagen achter elkaar, en daarna een aantal dagen helemaal niets meer, maar sinds februari 2006 heb ik de overslagen onafgebroken iedere dag, nagenoeg 24 uur. Ik word er helemaal horendol van. Tot nu toe heb ik 4 afzonderlijke cardiologen geconsulteerd, maar alle vier zeiden mij dat het heel erg vervelend en hinderlijk was, maar dat het kan geen kwaad kan. Ik ben 53 jaar, leef en eet gezond, doe aan sport, en neem geen koffie etc. Dus daar ligt het niet aan! Bètablokkers zijn geen optie omdat ik een lage bloeddruk heb, en een langzame hartslag. Vervelend is wel, dat de cardiologen van mening verschillen over een mogelijke oplossing. Grofweg zijn mij twee mogelijkheden aangedragen: medicijnen (Tambocor) of ablatie. De ene cardioloog adviseerde mij om met Tambocor (100 mg per dag) te beginnen, terwijl de andere dit medicijn juist ten stelligste afraadde vanwege de bijwerkingen,waaronder het krijgen van méér ritmestoornissen. Deze laatste cardioloog stelde ablatie voor, om te kijken waar de stoornis nu precies vandaan komt. De \"tambocor\"-cardioloog is van mening dat ablatie vanwege uitsluitend PVC\'s geen zin heeft, omdat de kans op succes hooguit 50% is. Bovendien zitten de \"actieve celletjes\" (die de PVC\'s veroorzaken)in de linker hartkamerwand waardoor het heel lastig zou zijn om die op de sporen. Grote kans dat ik dan twee of drie maal terug zou moeten komen voor opnieuw catheterisatie met ablatie, met alle belastende gevolgen van dien. Daar zit ik niet op te wachten. Toch zal ik iets moeten doen, want zoals het nu is, gaat het niet verder. Het beheerst m\'n leven, ik functioneer slecht, en ik maak mij toch zorgen dat mijn hart het niet langer kan verdragen. Een sputterende motor slaat ook wel eens af! Wie van jullie heeft ook zo\'n ervaring? En wat zal ik doen? Het liefst neem ik geen medicijnen, en ik hoop nog altijd dat het op \'n dag vanzelf overgaat. Maar ja, zó kan het ook niet verder. Graag een advies. Ik ben benieuwd naar een reactie.


hallo, erg vervelend probleem. hartoverslagen voelen vervelend aan en ik kan me voorstellen dat je er angstig van wordt, maar de cardiologen zeggen heus niet zomaar dat het geen kwaad kan. probeer daar aan te denken. wat de behandeling betreft: het lijkt mij een goede optie om met de tambocor te beginnenen te kijken of het werkt en of je last krijgt van bijwerkingen. ik zou wel eerst even vragen of de bijwerkingen ook weer verdwijnen als je stopt (vooral de extra ritmestoornissen natuurlijk). als de medicijnen dan niet werken kun je altijd nog de ablatie overwegen toch? ik snap dat het lastige keuzes zijn en het is vaak nog moeilijker als het over je eigen lichaam gaat. sterkte en ik hoop dat je een keuze kunt maken (en dat het helpt natuurlijk). groetjes

label.Geplaatst op 2007-03-09 09:20:46


Als ablatie 50% succeskans biedt en Tambocor 100% kans op frequentere ritmestoornissen, dan is de keus toch niet zo moeilijk?

label.Geplaatst op 2007-05-13 23:13:13


Beste Urm,Het is nu 3 mnd.geleden dat u een bericht plaatste over pvc's en mogelijk zijn de problemen verholpen of is hoop ik een oplossing gevonden.Zelf heb ik 2 jaar met dit heel vervelende verschijnsel getobd en enkele onder- zoeken gehad waaruit nu is gebleken dat er een geleidings-stoornis zit in de rechter hartkamer.Ik slik nu Tambocor 200 mg/dag en Selokeen 50 mg/dag voor een rustig hartritme. Direct al na 3 dagen had ik geen enkele last meer en voel me weer goed. Een hele verademing!Ik ondervind geen bij- werkingen.Misschien een suggestie ? Het aller beste !

label.Geplaatst op 2007-06-10 22:15:56

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren