© 2024 solvo B.V.

Vernauwing in halsslagaders

Bij vakantie in buitenland hoge bloeddruk en pijn op de borst.Naar cardioloog geweest die constateerde dat er plaque in de halsslagaders zit.Mijn cholesterol is altijd goed geweest.Hoe kan je dan toch plaque in de aders hebben? Loop ik nu meer risico om een beroerte te krijgen? Mijn moeder is op 47 jarige leeftijd overleden aan een hersenbloeding dus ik maak me nu toch wel wat zorgen, of is dit onterecht.


een verhoogd cholesterol geeft een verhoogd risico, maar het is niet zo dat je met een goed cholesterolgehalte geen plaque kan krijgen. als dit in de halsslagaders het geval is kun je ook aannemen dat dit in andere slagaders voorkomt (misschien niet overal zo dat het erg vernauwd is). een hersenbloeding is trouwens niet veroorzaakt door een vernauwing, maar juist doordat het vat kapot gaat. bij een vernauwing in de doorbloeding in de hersenen kan je een beroerte krijgen , maar dan gaat het om een herseninfarct. ben je in nederland ook al naar een cardioloog geweest? je kan dan vragen om extra uitleg over de risico's die je loopt en zonodig behandeld worden. groetjes

label.Geplaatst op 2006-03-08 18:31:05


Rings heel erg bedankt vor je antwoord.Ik ben 2 jaar geleden naar de cardioloog in nederland geweest allerlei onderzoeken gehad maar niks gevonden.Als ik in nederland ben zal ik nog eens goed navraag doen. Ik heb nu ook een echo doppler van het hart gehad en dat was allemaal goed dus ik denk dat er verder geen vernauwingen zijn.

label.Geplaatst op 2006-03-08 22:54:51

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren