© 2024 solvo B.V.

Cyste op tongbeen (mediane halscyste)

Ik ben reeds 4 keer geopereerd aan mediane halscyste (cyste op tongbeen). Jaren heb ik geen last van de klacht gehad, maar inmiddels komt er periodiek weer pus uit. Kan deze ingreep niet blijvend het probleem verhelpen??


Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. Ik ben in augustus voor de eerste keer geopereerd en moet nu binnenkort voor de tweede keer omdat er nog steeds pus uit de wond komt. Ik kan zowieso erg weinig informatie vinden over dit onderwerp. Ik zou graag wat ervaringen willen delen.

label.Geplaatst op 2006-10-24 19:09:17


Hallo, Wat ik kan vertellen is dat mijn dochter van 5 hier dus ook last van heeft (zie elders op dit forum) en wat ik gevonden heb is een brochure van het AMC Nijmegen waarin vermeld staat dat wanneer het stukje tongbeen verwijderd wordt er minder dan 5 % kans is op terugkeer. Dit gaat wel specifiek over kinderen, want het schijnt dat deze cyste meestal alleen bij kinderen voorkomt. Als u op de site van het UMC Nijmegen zoekt op mediane halscyste dan krijgt u de volledige brochure (wel over kinderen dus). Misschien heeft u hier iets aan. Groetjes en succes.

label.Geplaatst op 2006-11-24 13:49:46


Bedankt voor je reaktie, de folder van het UMC was bij mij ook zo'n beetje het enige dat ik gevonden heb op internet. Bij mij is de eerste keer ook een stukje tongbeen weggehaald maar vrijwel direct erna kwam de cyste weer terug. Zit nu al 10 weken te wachten op de volgende operatie en ik word er knetter van. Vervelende plek op mijn keel, telkens die pus eruit, bah. Hoe is het met je dochter? Weet je al wat meer?? gr, Helen

label.Geplaatst op 2006-12-16 09:10:40


Nou gelukkig gaat het nu iets beter met mijn dochter, we hebben besloten op dit moment alles even af te wachten ook omdat mijn dochter het er zelf best moeilijk mee had en het er niet over wilde hebben. En wonder boven wonder een aantal weken (en bezoeken aan de chirurg) later is de ontsteking zo goed als weg en van de bult is ook bijna niks meer te zien. Nu hopen we dat dat zo blijft. U ook veel sterkte en hopelijk komt het goed! groetjes

label.Geplaatst op 2007-02-05 19:45:25


Helaaaaas is bij onze dochter de cyste wederom terug een half jaartje na de laatste operatie. We hebben nu wel eindelijk een doorverwijzing naar het UMC in Nijmegen bij een kinderchirurg. Nu maar weer afwachten wat er gaat gebeuren, tot op heden is de cyste gelukkig nog redelijk rustig en nog niet ontstoken..... Ik hoor graag of u nog verdere ervaringen heeft! Groetjes Wendy

label.Geplaatst op 2007-08-02 14:45:34


Goedendag, Ik ben recentelijk op 8 november geopereert in het VU aan een mediane halscyste. Ik vind de napijnen nogal heftig. Er zit ook een harde schijf rondom de operatiewond. Ook is mijn tong nog pijnlijk. Voor de operatie had ik met regelmatigheid zwellingen in mijn hals wat leek op een ontsteking. Hierdoor is de cyste ontdekt. Toch zeggen de artsen dat die zwellingen niets te maken hebben met de cyste? Jullie schrijven over pus en verdikkingen hoe nemen jullie dit waar? En hebben jullie ook zo'n dikke en pijnlijke nek gehad en hoe lang?? Ik hoop wat van iemand te lezen.. Dank u

label.Geplaatst op 2008-11-16 12:14:06

Naar forum Chirurgie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren