© 2024 solvo B.V.

Witte vlekken op de huid, schimmelinfectie of niet?

Sinds twee jaar heb last van witte vlekjes op mijn gehele huid, vooral op mijn borst en rug. In de zomer valt het heel erg op en lijkt het net of ik aan het vervellen ben, allemaal kleine witte, soms schilferige vlekjes. Ik ben hiervoor al meerdere malen bij de huisarts geweest en hij zei mij dat het om een schimmelinfectie gaat en dat het ook besmettelijk is. Ik heb al vele middeltjes van hem gehad zoals o.a.: cortizonezalf, zinkshampoo (Selsun) en nog meer crèmes maar niets mocht baten. De bestaande vlekken gaan wel \"dood\" maar er komen toch steeds nieuwe bij. Het is een rotgezicht en het jeukt ook nog eens. Zelf denk ik dat het geen schimmelinfectie is omdat: 1. geen enkel middel helpt 2. ik nog nooit iemand heb besmet (bijv. m\'n partner) terwijl de dokter zegt dat het erg besmettelijk is. Wie heeft hier ook ervaring mee of weet hier meer over, dan hoor ik dat heel graag!


Dit klinkt heel erg als pityriasis versicolor. En dit is waarschijnlijk ook een schimmel. Maar daar moet je geen corticosteroide zalf op smeren. Een antischimmel zalf of tabletten.

label.Geplaatst op 2005-03-07 17:50:47


Hoi, Ik heb 6 jaar terug een schimmelinfectie gehad tussen mijn borsten dat ook jeukte en bestond uit witte vlekjes. Ik heb toem Daktarine voorgeschreven gekregen en dat werkte na anderhalve week was ik van de jeuk af en nadat ik in de zon was geweest waren mijn vlekjes ook weg. Mijn oude dokter vertelde mij dat ik "te schoon" was. Hij bedoelde daarmee dat ik me teveel waste met zeep waardoor de slechte bacterien beter konden aanvallen. Hij zei ook dat het vanzelf wegg zou gaan, maar dat heel lang zou duren. Omdat het zomer was heb ik maar het cremmetje Daktarine gebruikt. Drie jaar terug had ik het weer gekregen. Mijn nieuwe dokter kende Daktarine niet en wilde het ook niet voorschrijven. Deze schreef mij toen Selsun voor. Omdat ik borstvoeding gaf wilde ik dit niet gebuiken. Het blijkt dan niet goed te zijn. Dus heb ik niks gesmeerd. Wel heb ik onthouden wat mijn oude dokter zei. Niet teveel met zeep baden. Dus weet deed ik als ik douchte, vermeed ik express de witte vlekjes. Na het douchen smeerde ik er wat baby olie op. Na ongeveer een half jaar zijn de vlekjes verdwenen en zijn ze ook niet meer teruggekomen. Dus als ik nu weer witte vlekjes ziet dan smeer ik er gewoon baby olie of vaseline op en vermijd douchen met zeep(hiervoor gebruik ik wasgel). Ik hoop dat je er iets aan hebt,want ik weet dat het er niet mooi uit kan zien. Groetjes

label.Geplaatst op 2005-04-06 23:07:58


Beste Seninna. Ik las jouw probleem op www.ziekenhuis.nl en ik heb hetzelfde. Vorig jaar zomer kreeg ik een plek op mijn schouderblad, die niet meekleurde. Nu is een groot gedeelte van mijn bovenrug gevlekt en het staat inderdaad niet mooi. In eerste instantie denkt men aan een pigmentvlek maar de huid ziet er iet wat droog uit. Ik was van plan om langs de huisarts te gaan, ondanks dat ik met dit soort klachten vaak niet goed geholpen word. Heb jij die tweede tip uitgeprobeerd...en is er al verschil? Ik hoop van wel en dat het mij eventueel ook zal helpen. Vriendelijke groet, Miriam

label.Geplaatst op 2006-08-18 15:45:38

Naar forum Dermatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren