© 2024 solvo B.V.

Bloedarmoede / klachten

Ik heb (of had) een erg ijzertekort in mijn bloed, en een vitamine B12-tekort (dat niet heel erg schijnt te zijn). Bloedarmoede. Sinds een maand slik ik ijzerpillen en ook krijg ik B12-injecties. Ik voel me nu nog steeds wel moe. Mijn benen (en soms ook armen) zijn de laatste week ook zeer zwaar. Ik kom de trap soms welhaast niet op (het lukt wel, maar: zwaar en een gevoel van spierpijn). Hoe lang duurt het voordat de pillen en injecties aanslaan? Ik vernam van de week dat mijn bloedwaarde het normale niveau nu nadert, maar ik voel me nog niet écht fitter. Gewoon geduld hebben? Ik vraag me ook af waar de tekorten vandaan komen. Men stelt dat het waarschijnlijk komt van hevige menstruaties en van het niet eten van vlees. (Dat kan, al was de ijzerwaarde/rode bloedcellen de laatste maanden nog meer gedaald.) Kunnen oogklachten op de een of andere wijze ook met bloedarmoede te maken hebben? De laatste tijd zijn op mijn oogwit enkele bultjes/blaasjes ontstaan (die niet meer weg schijnen te gaan). Dit ‘kan gebeuren’, stelt de arts, al gebeurt het vaker bij iets oudere mensen. Raar was het verder niet. Ikzelf vind het echter wel vaag én vervelend. Ook heb ik erg droge ogen, die geregeld prikken, en sowieso wel droge slijmvliezen. Zelf heb ik het idee dat alles - al mijn vage en minder vage klachten, zoals ook een meestal te zachte ontlasting - met elkaar samenhangt. Kan bloedarmoede zoveel met je lichaam doen en klopt het dat ik nog steeds (snel) moe ben, al is de bloedwaarde nu bijna weer normaal? Zou het me verder kunnen helpen weer (rood) vlees te gaan eten? Waar zouden die tekorten anders aan kunnen liggen, als het niet geheel in de menstruaties en geen vlees eten zit? Ik heb op jonge leeftijd overigens ook al eens een ijzertekort gehad (wel na enkele maanden lijnen), en men dacht een paar keer aan Pfeiffer vanwege moeheid, maar dat had ik niet. Groet, Reva


hey, ik sukkel nu al 5j met anemie. hemoglobine, ijzer, ferritine, hematocriet, b12, foliumzuur en mijn hormonen zijn altijd veel te laag. welke symptomen ik heb? misselijk, soms diarree, constant buikpijn, enorm moe, nergens zin in, meteen vermoeid en ga zo maar door. het begint me nu wel erg tegen te steken. ik heb nu voor de zoveelste keer zware tekorten. 2mnd geleden was alles heel goed door de spuiten die ik kreeg. medicatie neem ik nt meer op. bezoek aan een internist zei dat alles goed was, mr toen was mijn bloed ook al goed, dus volgens mij geeft ddat een vertekend beeld. op 26/6 moet ik nr een hematoloog, ik hoop dat die eindelijk vind wat er scheelt, want ik ben het kotsbeu. van de altijd levendige die ik was, scheelt er nt veel over. bij mij is het allemaal begonnen na mijn bevalling. groetjes en sterkte, want ik weet hoe je je voelt.

label.Geplaatst op 2008-06-12 11:09:31


Hallo Reva. QUOTE; \"Ik heb (of had) een erg ijzertekort in mijn bloed, en een vitamine B12-tekort (dat niet heel erg schijnt te zijn). Bloedarmoede. Sinds een maand slik ik ijzerpillen en ook krijg ik B12-injecties\" Het is erg naïef van je arts te stellen dat een B12 tekort niet erg is. Tekort? Ja, anders had je geen injecties gekregen. Je hebt dus een opname probleem, want een tekort krijg je niet zomaar. Je hebt nl een voorraad in je lichaam voor ca. 4 jaar! Blijkbaar is die voorraad nu op. Van deze klachten heb je dus al langer last. QUOTE; \"Ik voel me nu nog steeds wel moe. Mijn benen (en soms ook armen) zijn de laatste week ook zeer zwaar. Ik kom de trap soms welhaast niet op (het lukt wel, maar: zwaar en een gevoel van spierpijn). Dat zal helaas zo nog wel even blijven. Je Hb waarde gaat met die IJzerpilletjes ook niet zomaar effe omhoog, temeer omdat B12 injecties ook IJzer gebruikt, alsook B11 (Foliumzuur), B6, B2, B3. QUOTE; \"Hoe lang duurt het voordat de pillen en injecties aanslaan?\" Dat is niet te zeggen. Dat is geheel afhankelijk van je medische situatie, en vooral hoelang je al met die B12 klachten rond hebt gelopen. Afhankelijk van de ernst, kan het zijn dat je een jaar bezig bent met 2x wekelijks injecteren. QUOTE; \"Ik vernam van de week dat mijn bloedwaarde het normale niveau nu nadert, maar ik voel me nog niet écht fitter\". Welke bloedwaarde? Als het om B12 gaat, zegt een bloedwaarde al direct NA de eerste injectie EN tijdens de hele behandeling, totaal niets meer en mag zelfs de B12 referentiewaarde NIET meer worden gebruikt, aangezien deze GEEN informatie geeft over de B12-weefselwaarde... en dáár gaat het juist om. Enig inzicht kan het testen op Homocysteïne en Methylmalonzuur nog geven; zijn deze verhoogd dan IS ZEKER een tekort op weefselniveau. Zijn deze testen niet uitgevoerd, kan dat nu niet meer omdat je al injecties krijgt... en de waarden zich dus normaliseren. Het tekort blijft echter aanwezig. QUOTE; \"Ik vraag me ook af waar de tekorten vandaan komen. Men stelt dat het waarschijnlijk komt van hevige menstruaties en van het niet eten van vlees. (Dat kan, al was de ijzerwaarde/rode bloedcellen de laatste maanden nog meer gedaald.)\" Het is mogelijk dat hevige menstruaties daar een rol in spelen, maar als dat iets van \"de laatste tijd\" is, kan je het toeschrijven aan de gevolgen van een B12 tekort, de grote mede-schuldige hieraan is een verhoogde Homocysteïne.. welke ook verantwoordelijk is voor talloze miskramen, placenta-loslatingen, netvlies-luxatie (het loslaten van het netvlies), beschadiging van de bloedvatwanden (hart en vaat aandoeningen)etc etc. QUOTE; \"Kunnen oogklachten op de een of andere wijze ook met bloedarmoede te maken hebben?\" Je hebt eigenlijk 2 bloedarmoeden, een klassieke bloedarmoede, wat te zien is aan je te laag IJzer, EN een Macrocytaire bloedarmoede door het tekort aan B12 (en/of Folium) Het antwoord is dus; JA QUOTE; \"De laatste tijd zijn op mijn oogwit enkele bultjes/blaasjes ontstaan (die niet meer weg schijnen te gaan). De aandoening zou veroorzaakt kunnen worden door de aanwezige tekorten in je lichaam. (kettingreacties) QUOTE; Dit ‘kan gebeuren’, stelt de arts, al gebeurt het vaker bij iets oudere mensen. Domme opmerking. Natuurlijk kan dat gebeuren, anders had jij het niet. En dat het vaker gebeurt bij ouderen, ligt ook voor de hand... daar werkt ook alles zo best niet meer, en hebben dan ook vaak behoorlijke tekorten. QUOTE; \"Raar was het verder niet\" Nee vast niet... iederéén loopt toch met die bultjes te zeulen... Hij bedoeld dus te zeggen dat \'ie het niet weet. QUOTE; Ikzelf vind het echter wel vaag én vervelend. Ook heb ik erg droge ogen, die geregeld prikken, en sowieso wel droge slijmvliezen. Lijkt in het totale plaatje te passen. QUOTE; \"Zelf heb ik het idee dat alles - al mijn vage en minder vage klachten, zoals ook een meestal te zachte ontlasting - met elkaar samenhangt\" Vele oorzaken van tekorten kan je ondermeer terug vinden in maag en darm-aandoeningen. Te weinig maagzuur, antistoffen Intrinsic Factor / Pariëtale cellen, Gastritis, Bacteriële overgroei. Colitis Ulcerosa, ziekte van Crohn, Coeliaki, vissen-lintworm, Candida etc. Maar ook Gal. Alvleesklier, Lever kunnen roet in het eten gooien. (pH en verterings-enzymen) QUOTE; \"Kan bloedarmoede zoveel met je lichaam doen en klopt het dat ik nog steeds (snel) moe ben, al is de bloedwaarde nu bijna weer normaal?\" Ja, en het behoefd een adequate behandeling, waarvan ik vermoed dat je arts daartoe niet in staat is. Met enkele injecties ben je er namelijk helemaal nog niet. QUOTE; \"Zou het me verder kunnen helpen weer (rood) vlees te gaan eten? Waar zouden die tekorten anders aan kunnen liggen, als het niet geheel in de menstruaties en geen vlees eten zit?\" Rood vlees zou ik nog kunnen koppelen aan een IJzer-tekort, hoewel ook in groenten voldoende IJzer (en Folium) zit. B12 zit alleen in dierlijke producten, maar als je geen vlees eet, en wel zuivelproducten, vis en eieren, krijg je voldoende B12 binnen. QUOTE; Ik heb op jonge leeftijd overigens ook al eens een ijzertekort gehad (wel na enkele maanden lijnen), en men dacht een paar keer aan Pfeiffer vanwege moeheid, maar dat had ik niet. Zomaar gaan lijnen zonder te weten hoe je waarden zijn, is natuurlijk niet erg slim... maar goed, dat was.. Wat betreft Pheiffer, dan moeten ze je getest hebben. Meestal is dit een ELISA-test, doch deze is niet betrouwbaar. Western-bloed meting is hiervoor aangewezen. Voor nadere en zeer uitgebreide informatie over alle \"ins en outs\" van een B12 tekort, behandeling en ALLE daaraan gerelateerde andere zaken; Stichting B12tekort.nl Groet, Dick.

label.Geplaatst op 2008-07-08 03:51:21


Bij mij is op 7 juli 2008 aplastische anemie ondekt. Vele van je klachten is gelijk aan anemie. Ik zelf heb overal bloeduitbarstingen kort van adem, ook al wandel ik 5 minuten val ik bijna flauw enz....Maar wonder bij wonder heb ik sinds 7 Juli een nieuwe medicatie mee gekregen en voel me al 80% goed nu op 1 week tijd in de plaats toen ik me maar 10% goed meer voelde. Straks ga ik naar de dokter en zien we dat de bloedwaarde goed zullen zijn of niet. Heb er vertrouwen in omdat mijn symtonen bijna allemaal weg zijn en ook veel meer aan kan. Indien dit medicijn echt helpt en ik vandaag niet naar het ziekenhuis moet zal ik direct hier vermelden dat het succes is of niet. Groetjes Ritchie

label.Geplaatst op 2008-07-11 09:00:02


Nog iets vergeten hier ene goede website http://www.bloedziekten.nl/index.php Daar vind je alle informatie en forum enz. Trouwens die site heeft me enorm geholpen met al mijn vragen. Want je wereld stort in elkaar als je ondekt dat je bloedarmoede heeft en heel zeldzame ziekte is. Groeten Ritchie

label.Geplaatst op 2008-07-11 09:13:19

Naar forum Hematologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren