© 2024 solvo B.V.

Laag ijzer + ferritine - Hoe krijg ik dit omhoog?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb al een paar jaar last van haaruitval, ben moe en snel koud, ook mijn concentratie laat te wensen over. Dus vorig jaar bloedonderzoek aangevraagd en ook expliciet om ijzer- + ferritinewaarden gevraagd. De uitslag 1 juli 2009: ijzer: 16, ferrtine 29, b12 396. HB was wel goed: 8.6 Ik ben toen uit mezelf ijzerpillen gaan slikken, omdat de dokter de waarden wel goed vond en ik op verschillende forums had gelezen dat in ieder geval mijn ferritinegehalte vrij laag was. Nu heb ik pas (eind feb \'10) weer bloedgeprikt in de hoop dat het al wat beter zou zijn, maar eigenlijk is er niets veranderd: ijzer 8 (dus zelfs gedaald onder het lab-minimum van 10!), ferritine 32 en b12 = 570. HB nog weer hoger: 8.9. Dit ligt o.a. een hoog foliumzuur van 27. Op diverse forums staat dat haaruitval ook kan komen door een laag ferritinegehalte. Het zou zo rond de 70 moeten zitten, maar die van mij is dus veel lager. Mijn huisarts heeft met internist gebeld en die zegt dat hier niets aan te doen is en ook niets aan gedoen hoeft te worden. Ferritine fluctueert volgens hem (wordt met een griep bijv. veel hoger) en that\'s it. Ze kunnen/willen dus niets doen. Ik ben nog steeds moe en heel lusteloos, snel koud en slecht geconcentreerd. Dus het lijkt wel een ijzertekort te zijn, als ik naar symptomen kijk. Verder voel ik me wel ok, ik heb nergens last van, ben altijd gezond en kwiek. Ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik wil graag die waardes wat omhoog krijgen en me energieker voelen, maar hoe? Dank voor jullie hulp!


heel snel een andere arts zoeken en weg bij deze schandalig met zon ijzer tekort

label.Geplaatst op 2012-02-16 21:02:11

Naar forum Hematologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren