© 2024 solvo B.V.

Wat betekent normocytaire anaemie en anaemie ECI??

Kan iemand mij vertellen wat de volgende termen inhouden: 1. normocytaire anaemie 2. anaemie ECI ? Thanks.


Iets met bloedarmoede geloof ik...

label.Geplaatst op 2006-06-26 14:38:45


volgens mij heb ik al eerder antwoord gegeven op deze vraag ,kan dat? ECI betekent "e causa ignota" oftewel" met onbekende oorzaak". De andere betekend inderdaad ook bloedarmoede ,maar met een oorzaak,maar dit is heel lastig uit te leggen,dat kun je beter aan je/een arts vragen.

label.Geplaatst op 2006-06-26 17:30:20


lastig uit te leggen, zeg je, maar is het iets engs?

label.Geplaatst op 2006-06-27 20:14:06


Ik weet dat het kan voorkomen als gevolg van een verminderde nierfunctie...maar er zijn ws nog wel meer oorzaken te noemen.Vraag het je arts,dan krijg je denk ik meer duidelijkheid.

label.Geplaatst op 2006-06-27 20:36:56


Hoi, Normocytaire Anaemi is bloedarmoede met erytrocyten(rode bloedcellen) van normale grootte. anemie heb je in veel verschillende soorten. Meestal heb je een te laag gehalte hemoglobine en/of een tekort aan circulerende erytrocyten. Je bent vaak/sneller moe, hebt het kouder, sneller duizelig, lusteloos, ziet bleek, snelle pols, kortademigheid. Wat voor klachten je hebt is per persoon en anemie anders. Normocytaire anemie valt onder de Normochrome normocytaire anemie, dat wil zeggen dat de kleur en grootte v.d. rode bloedcellen normaal zijn. de oorzaken daarvan zijn meestal acuut groot bloedverlies, gestoorde aanmaak, hemolyse, ernstig nierlijden, maligniteiten, chronische ontstekingen en chronische infectieziekten. ECI is zoals nurse al zei zonder verklaring.

label.Geplaatst op 2006-12-01 22:49:54

Naar forum Hematologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren