© 2024 solvo B.V.

Ziekte van Graves

Dag, Ik wil graag weten hoe de diagnose ziekte van Graves gesteld kan worden zonder onderzoek met radioactiviteit of echo. Is voldoende informatie uit bloedonderzoek te halen? Na mijn eerste zwangerschap werkte mijn schildklier te snel. Ik ben uiteindelijk bij de internist terecht gekomen die de diagnose ziekte van Graves stelde. Omdat ik overtuigd borstvoedster (en langvoedster) ben wil(de) ik geen radioactief onderzoek en/of behandeling. Met medicijnen is eea weer genormaliseerd. Na de tweede zwangerschap is snel ingegrepen met medicijnen toen de schildklier weer te snel ging werken en nu heb ik al een tijd geen last. Alhoewel vorige week bij de laatste controle het tsh weer verhoogd was (volgende controle september). Ik heb de vraag al eerder aan de internist gesteld, maar ik begreep van zijn uitleg geen snars... Laura


In principe is met bloedonderzoek de diagnose Graves te stellen. Graves is (in Nederland) de meest voorkomende oorzaak van een hyperthyreoidie (= te snel werkende schildklier). Naast de gebruikelijke klachten kan ook een typerende oogstand aanwezig zijn, namelijk dat de ogen naar voren staan(= exophtalmus). In het bloed zie je: - verhoogd schildklier hormoon - verlaagd TSH (is het hormoon dat de schildklier aanzet tot produceren van schildklier hormoon. Bij een hoge concentratie van schildklierhormoon wordt het TSH juist geremd) - TSI (schildklierstimulerende auto-antistoffen, Graves is een auto-immuunziekte; deze antistoffen hoeven echter niet altijd in het bloed aanwezig te zijn) Bij deze trias in het bloed is de diagnose bijna zo goed als zeker. Overigens kan het nooit kwaad om wel de schildklier met een beetje radioactief jodium in beeld te brengen (of te behandelen) als je klaar bent met borstvoeding.

label.Geplaatst op 2004-06-26 14:17:13


Hartelijk bedankt Co, voor de duidelijke uitleg. Nu begrijp ik het. Laura

label.Geplaatst op 2004-07-09 03:44:26

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren