© 2024 solvo B.V.

5-jarige zoon wil niet zindelijk worden!

voorgeschiedenis: geboren: januari 2003. moeder overleden in februari 2004. 2 jaar lang meerder oppassen, kinderopvang. inwonen stiefmoeder (ik) november 2006. school februari 2007. Heeft broer van 6 en zus van 13. NB: Er is al hulp gevraagd via de Praktijk te Hoorn nh voor zoontje m.n. vanwege concentratiestoornis, hyperactiviteit en zindelijkheidsproblemen. Hij gaat niet uit zijn eigen naar de wc om te plassen. Wel om te poepen. Als hij thuis in zijn blootje loopt gaat hij wel naar de wc. Hij weet het hoe of wat van naar de wc gaan. Geen interesse om naar de wc te gaan en geen interesse mbt zijn natte broeken en bedden. We moeten hem continue sturen en tijdens tv kijken en spelen plast hij voornamelijk ook in zijn broek. Elke dag een gesprek hierover met hem, maar het dringt niet tot hem door. Als hij droog is, is hij een heel ander kind, want dan mag en kan hij ook alles! Wij zijn ten einde raad! en Boos! We zijn het zat om boos te zijn! Graag reacties en tips!!!Bedankt!


Ik ben moeder van twee volwassen jongens, die nu bijna 40 jaar zijn. Met de oudste ging het vroeger zoals bij een ander. Wij verhuisden toen hij 3 jaar was. Hij was weer even niet zindelijk, maar dat ging weer over. De jongste was te vroeg geboren. Vaak ziek, groeide ook op in ons gezin. Maar werd niet "vanzelf" zindelijk. Afschuwelijk probleem !! Mijn reactie voor uw 5jarige zoontje is: Niet boos worden. Niet straffen voor de natte broeken. Hij zit in groep 2? Hyperactief? Zelf schone broek aan laten trekken. Zelf de natte broeken naar de wasmand laten brengen. Niet met een natte broek spelen. Zeg hem dat hij stinkt, anders doen ze het op school wel. Hij vergeet te plassen ? Sorry hoor. Spelen is véél leuker, dat begrijp ik. Niks aan te doen, maar hij is oud genoeg om zelf schone broek aan te trekken en naar de vuile naar de wasmand te brengen. Dat is vies. niet leuk, maar dat zijn wel de gevolgen van het vergeten te plassen. Zeker zo'n hyperactief ventje moet dat gauw door hebben. Ik wens u sterkte toe en hoop dat mijn adviezen niet dwars tegen die van de terapeuten ingaan. In onze tijd waren die adviezen nog lang zo bespreekbaar niet.

label.Geplaatst op 2008-04-05 15:15:58


Hallo, Het eerste wat mij opvalt: moeder overledne in 2004.. Dat is wel behoorlijk heftig voor dit kind, en daarin kan ook zeker een oorzaak gevonden worden voor dit probleem. veel verschillende oppassen en kinderopvang; geen vast patroon. Boos worden is wel een erg verkeerd middel. Dat werkt averechts. HIermee maak je het kind banger en wijs je hem af. Hulp zoeken; dat is wat jullie moeten doen. Niet op een forum. Begin bij de huisarts,en vraag om een verwijzing voor een psycholoog. Al dan niet in combinatie met een plaspoli. Ik zie dat jullie al hulp hebben gevraagd dus jullie zijn op de goede weg. Steun hem daarin en wijs hem niet af. Wordt niet boos Maar prijs hem juist als hij het wel goed heeft gedaan. Maak een beloningsysteem voor iedere keer dat hij naar het toilet gaat om te plassen en een schone broek heeft. voorgeschiedenis: geboren: januari 2003. moeder overleden in februari 2004. 2 jaar lang meerder oppassen, kinderopvang. inwonen stiefmoeder (ik) november 2006. school februari 2007. Heeft broer van 6 en zus van 13. NB: Er is al hulp gevraagd via de Praktijk te Hoorn nh voor zoontje m.n. vanwege concentratiestoornis, hyperactiviteit en zindelijkheidsproblemen. Hij gaat niet uit zijn eigen naar de wc om te plassen. Wel om te poepen. Als hij thuis in zijn blootje loopt gaat hij wel naar de wc. Hij weet het hoe of wat van naar de wc gaan. Geen interesse om naar de wc te gaan en geen interesse mbt zijn natte broeken en bedden. We moeten hem continue sturen en tijdens tv kijken en spelen plast hij voornamelijk ook in zijn broek. Elke dag een gesprek hierover met hem, maar het dringt niet tot hem door. Als hij droog is, is hij een heel ander kind, want dan mag en kan hij ook alles! Wij zijn ten einde raad! en Boos! We zijn het zat om boos te zijn! Graag reacties en tips!!!Bedankt! Ingezonden door: stiefmoedertje Advertentie Complete discussiedraad Onderwerp Auteur Tijdstip 5-jarige zoon wil niet zindelijk worden! stiefmoedertje 2008-04-02 - 15:28:40 Re: 5-jarige zoon wil niet zindelijk worden! vriela 2008-04-05 - 15:15:58 Navigatie Ziektebeelden | Medicijngids | Woordenboek | Medische Links | Forum | Organisaties | Vacaturebank | Ziekenhuizen disclaimer | sponsorcode | redactie | algemene voorwaarden © 1996 - 2006 Medical Media Ziektebeelden Filmpjes Medicijngids Woordenboek

label.Geplaatst op 2008-05-07 10:19:54


Hallo, Ik heb bij mijn laatste zoontje ook veel moeite moeten doen om hem zindelijk te krijgen... Ik ben rustig met hem gaan zitten, en hem verteld dat we leuke stickertjes gingen kopen. Ik heb 14 wc'tjes geknipt en samen met hem gekleurd, daarna hebben we ze op de koelkast geplakt, en hem uitgelegd dat elke dag dat hij zindelijk is een sticker mocht plakken, na 14 stickers, hebben we een enorme doos playmobile beloofd, en geloof me of niet....het lukte...boos worden heeft geen zin, de druk wordt voor het kind groter, en stressig. Ik weet dat het frustrerend is maar....alleen met rust komt het goed. Groetjes J.

label.Geplaatst op 2009-03-19 21:11:46

Naar forum Kindergeneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren