© 2024 solvo B.V.

Heupdysplasie

hallo allemaal ons zoontje van 5 maanden heeft vermoedelijk heupdysplasie, wat kennelijk betekend dat zijn heup uit de kom is of kan, ik maak me veel zorgen kan iemand beantwoorden of de behandeling hiervan hem veel pijn zal doen, en wordt zo\\\'n behandeling in het ziekenhuis gedaan , moet hij dan blijven en blijft ons zoontje daar na een behandeling last van houden, dus of hij de rest van zijn leven zwakke heupen houd. ook wil ik weten of hij hierdoor misschien minder goed zal kunnen lopen, alvast bedankt als je een antwoord hebt


Hoi, Ik begrijp dat je je zorgen maakt,maar dat hoeft niet. Wij hebben een dochter van bijna 7 jaar. Toen ze ook 5 mnd was ontdekte ze een heupluxatie (uit de kom) een dysplasie is geen luxatie maar een afwijking van de heup. Volgens mij hoeven ze met een dysplasie niet in t ziekenhuis te liggen. Ze krijgt dan een spreidbeugel,zodat de heupkopjes gedwongen worden in de goede stand te blijven zitten. Dit ziet zeker in het begin vreselijk uit,maar geloof me na een dag of 2 weet ze er niets meer van,en doet ze gewoon alles wat ze eerst ook deed. Onze dochter heeft dat 1 jaar gehad,daarna nog een jaar 's nachts.Toen mocht ie af en moeten we eerst om t half jaar op controle,dan om t jaar en nu om de 2 jaar. Ze kan alles doen en heeft ook nooit pijn gehad vd beugels e.d. Ze zit nu zelfs op turnen,dit was volgens de orthopeet geen enkel probleem. Heel veel sterkte ermee,jullie zullen zien dat het allemaal wel los loopt,maar het zal ook een zware tijd worden ,dat weten alleen de ouders waarvan de kinderen zo'n beugeltje om hebben gehad.Vooral als je naar kinderen vd dezelfde leeftijd kijkt en ziet dat ze vrolijk rondkruipen.Het uitzoeken van gepaste rekbare kleding wordt ook een 'sport' Maar geloof me alles komt goed. Als jullie nog iets willen weten hoor ik t wel. Krijgt ze een pavlik-bandage of een dr. vissers broekje Bij een pavlik bandage vond ik haar net een parachutistje,de beentjes zitten dan helemaal gespreid en de knietjes bijna naast de heupjes. Om de voetjes zitten dan van schuim een soort voetjes met klitteband,ook op de beentjes. En ook nog een tip,ik zou tussen de plaatsen waar t strak om de huid zit stukjes katoenen luierdoek leggen dan gaat de huid niet broeien en kapot.Gewoon kapot scheuren. Bij de vissers broek krijgen ze onderin de rug een plastic plaat en dan om de bovenbenen beugels met klittenband. Hier kunnen ze met gaan zitten en kruipen. Heel veel groetjes en laat nog es wat van jullie horen. Ingrid

label.Geplaatst op 2005-07-13 21:31:33


Hoi, Sorry ik heb 'ze' ipv. 'hij' gebruikt,ik ging er even vanuit dat 'hij' ook een meisje was. Sorry,groetjes Ingrid

label.Geplaatst op 2005-07-13 21:33:37


hoi, ik ben een nu 19 jaar en heb vroeger ook n spreidbroek gehad. Dit is misschein niet zo'n mooi gezicht, maar t helpt wel, ik heb helemaal geen last van mijn heupen, is allemaal goedgekomen, kan alles doen. dus ff doorzetten de komende tijd, maar dan zul je zien dat t niet voor niks is geweest sterkte groetjs sandra

label.Geplaatst op 2005-07-18 14:45:21


iemand bij mij in de familie heeft ook een sprijdbroekje gehad. ze kon er van alles mee, klom overal bovenop. ze heeft nog wel een operatie gehad toen ze 16 was, maar ze heeft altijd allerlei sporten gedaan, geen probleem. succes en groetjes

label.Geplaatst op 2005-07-19 11:07:59


bedankt voor de lieve reacties daar heb ik veel steun aan, we hebben vandaag foto\'s laten maken (ons mannetje bleef heel stil liggen. (knap he) nu even afwachten. ik laat het jullie weten nogmaals bedankt en meer reacties zijn altijd welkom

label.Geplaatst op 2005-07-19 15:28:43

Naar forum Kindergeneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren