© 2024 solvo B.V.

Niet willen eten

mijn dochter van 5 wil bijna niet eten, ze lust bijna niks alleen pannekoeken, patat en poffertjes. en uiteraard snoep het is elke maaltijd weer een strijd, en eindigd in een enorme driftbui van mijn dochter waar ik heel slecht tegen kan. ze is dan helemaal overstuur, ze overstrekt zich dan helemaal, schreeuwd heel hard,en trilt van de spanning. ik heb hier met een aantal mensen over gesproken en veel hadden ook problemen met hun kinderen met eten. een van de moeders had een tip om haar als ze weer zeurde een bord voor te zetten vol met snoep en dat moest ze dan opeten. dat kind had na een paar dagen gesmeekt om gewoon eten, mijn dochter niet die wil nu alleen nog maar snoep. heeft er iemand tips? ze eet zo weinig dat ik me echt zorgen maak. ze is nu 19 kilo en 5,5 jaar oud en is 1.18cm lang


Hallo mevrouw, ik zou in iedergeval voor de vitamine die ze hierdoor te kort komt vitamine pilletjes voor kinderen van haar leeftijd geven, omdat haar weerstand nu ook erg laag is, aan gezien zij ook nog eens licht van gewicht is, is het extra lastig dat wanneer zij ziek zou worden en dan helemaal niet meer zou eten dat dat het probleem nog erger zou maken. ik zou haar ook positief willen stimuleren door middel van een systeem dat wanneer zij 4 hapjes heeft gegeten van haar avondeten dat zij een stikkertje mag plakken op een schema die je hebt gemaakt en wanneer zij bv.7 stikkers heeft in die week mag ze een klein kadootje uitzoeken in de winkel. ik gebruik ook wel eens een smoesje als ik bv. spagetti heb gemaakt dan zeg ik "ik heb spciaal voor jou in de winkel kinder spagetti saus gekocht" zodat zij ook het gevoel krijgt dat je echt aan haar hebt gedacht om het lekker te maken. ik hoop dat deze ideetjes werken en anders naar een maatschappelijk werkster die kunnen vaak met een ideeen een kind wel weer aan het eten krijgen. succes! mama van Hayet

label.Geplaatst op 2006-07-28 13:51:30


Beste Xennah, Wat je omschrijft komt mij bekend voor. Zo was ik vroeger als kind ook, en dit baarde mijn moeder ook grote zorgen. Ik ben in de loop van de jaren vanzelf beter gaan eten en leerde steeds meer verschillende dingen eten. Tot die tijd heb ik voornamelijk gegeten wat ik lekker vond/weg kon krijgen (want dan at ik tenminste). Ik denk dat het ook belangrijk is er niet een tè groot punt van te maken. Ik ben zelf nu een volwassen vrouw, goed op gewicht en gezond. Veel succes.

label.Geplaatst op 2006-09-11 19:09:06


lieve hanna ik denk dat je te bezorgt bent.als ze niet ziek is. ze vraagt negatieve aandacht . neger haar gedrag .zeg tegen haar als ze vandaag de helft van haar bord leeg eet ze morgen zelf met je uitzoeken wat ze wil eten . en is dat pannekkoeken is dat ook niet erg wat ook een idee is is waneer ze een drama maakt heel rustig haaar bord weg halen oke dan krijg je niets . je zult versteld staat van haar reatie blijf zelf kalm als ze begint en anders met de opvoed telefoon bellen of op internet bij groter groeien m/j succes froukje

label.Geplaatst op 2006-09-22 21:56:42


Beste moeder Ons kind heeft heel lang niet gegeten . Wij kregen het advies van het ziekenhuis. Geef 3 keer per dag eten. De gewone maaltijd. (Kleine portie's) Eet ze niet neem je het bord weg en zeg daar niets bij. Laat niet merken dat je je zorgen maakt. Geef vooral geen tussendoortjes toetjes enzo. Let ook op dat ze niet teveel gaat drinken om het hongergevoel weg te krijgen. Gewoon het aantal ml wat ze op een dag nodig heeft. Dat is wel heel belangrijk. Liefst drinken met voedingstoffen. Melk yoghurt met fruit er door gemixt. Het kan even duuren maar als het goed is gaat ze eten. Eet ze van haar maaltijd zeg haar dan dat je het fijn vindt dat ze het heeft gegeten. Pas wel op dat je niet te overdreven gaat doen dat werkt ook niet goed. Het klinkt heel spartaans en wij vonden het ook heel moeillijk. Maar ze hebben wel gelijk gehad. Laat je merken dat je er mee zit of blijf je proberen geef je negatieve aandacht. Probeer je het haar door middel van toch iets geven je gevoel te sussen en denk je nu heeft ze toch niets op dan werkt het niet. Zo ga je de strijd aan met je kind en die ga je niet winnen op deze manier. schrijf voor je zelf in een schrift wat je haar geeft en wat ze daar van eet of drinkt. Lees er zelf niet te vaak in terug dat maakt je gek. Ga er eens mee naar de huisarts en dieetiste. Zij kunnen je goed verder helpen. Met het voor werk van een eet en drink dag boek en de andere dingen kun je al meteen verder praten en niet eerst al deze dingen moeten doen en de volgende afspraak weer verder kunnen. veel succes het is niet makkelijk maar de moeite waard! Het is heel fijn als je zonder al die stess weer aan tafel kunt eten. Oja laat haar niet eerder van tafel gaan.

label.Geplaatst op 2006-10-02 11:13:04


Ik ken dat ook, mijn zoontje is 7 jr en weegt 21 kilo en is ongeveer 1.20 lang. Hij zelf heeft er weinig moeite mee als hij niet zo veel eet, maar wij als ouders hebben daar wel moeite mee, omdat je graag wilt dat ze goed eten. Mijn zoontje eet nog niet eens een halve aardappel op en groente precies het zelfde. Maar als ik macaroni of spaghetti maak, dan kan hij wel 2 tot 3 bordjes op eten. Ik maak zeker 2 keer in de week zijn lievelings eten klaar, dan weet ik in ieder geval dat hij dat wel goed eet. En voor het eten krijgt hij geen snoep of yogi, ik beloof hem meestal als hij goed heeft gegeten, dan mag hij een snoepje uitkiezen. Maar alleen als hij er zelf aan denkt, en hoe is het met het broodmaaltijd s'morgens, is het dan net zo erg als het avond eten. groetjes van tevreden kinderen

label.Geplaatst op 2006-12-18 21:14:25

Naar forum Kindergeneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren