© 2024 solvo B.V.

Opvragen medische dossiers

Graag zou ik willen weten of je een medisch dossier van je kinderen op kan vragen. Een kennis van mij die in een ziekenhuis werkt,zegt dat ze verplicht zijn dit te geven(al doen ze dat liever niet),maar als ik er om vraag zeggen ze gewoon dat ik niets krijg.Weet iemand of er een mogelijkheid is om er wel aan te kunnen komen? Mijn zoon heeft toen hij 4 jaar was een ernstige dubbele longontsteking gehad,waarvoor hij 3 weken doodziek in het ziekenhuis heeft gelegen,enkele jaren later kom ik er via de nieuwe kinderarts achter dat mijn zoon er bijna niet meer geweest was,en dat hij niet na zijn ontslag uit het ziekenhuis terug heeft moeten komen voor een nieuwe fot,waaruit later zou blijken dat er nog steeds schade aan zijn longen is,die door goede medicatie na ontslag uit het ziekenhuis,verholpen had kunnen worden. Ik zou nu graag zijn dossier in willen zien,om te kijken waar het fout is gegaan.(de desbetreffende kinderarts is al enkele jaren met pensioen).


hallo Astrid, Je kennis heeft gelijk. Een hulpverlener is verplicht om inzage in het dossier te geven aan patient/ouders, volgens de WGBO (Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst). Ze mogen dit dus niet weigeren, zie http://www.persoon-en-context.nl/uw_bescherming1.htm. Succes ermee! Groetjes Mariska

label.Geplaatst op 2003-08-10 09:27:55


Ik sluit me er geheel bij aan. Je kunt altijd het medische dossier in zien. Vaak is dit wel onder begeleiding van iemand met medische kennis voor de nodige uitleg. Je mag het dossier alleen nooit mee naar huis nemen. Wel mag je er dingen uit kopieren. Succes ermee!!!

label.Geplaatst op 2003-09-02 01:02:14

Naar forum Kindergeneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren