© 2021 solvo B.V.

Symptomen Pfeiffer

Wie o wie kan mij informeren. Mijn dochter van 14 is sinds twee weken waanzinnig moe en slaapt zo\\\'n 16 uur per etmaal, terwijl zij normaal gesproken erg actief is met school, sport etc. Uit de eerste bloedtest kwam niets naar voren zodat ze nu grondiger is getest. Eerste deel van de uitslag was ok, de rest horen we pas einde van de week. Kan iemand mij uit ervaring vertellen of je beslist symptomen zoals keelpijn etc moet hebben gehad om pfeiffer te hebben??

Mijn dochter en ik hebben allebei Pfeiffer gehad, we waren alleen gigantisch moe.........

label.Geplaatst op 2005-12-11 21:25:25

Keelpijn is vaak wel, naast de vermoeidheid, een teken van de ziekte van pfeiffer. Een Pfeifferkeel is rood ontstoken en heeft grote witte stippen in de keel. Goed te zien als je naar binnen kijkt. Ook slikken doet pijn. (vaak is er het gevoel over een bobbel heen te moeten slikken). Natuurlijk kan de ziekte ook voorkomen zonder de keelklachten, maar het kan ook heel goed zijn dat de vermoeidheid ergens anders vandaan komt. Een anemie bijvoorbeeld. (Hier horen ook klachten bij als bleekheid, gevoeligheid voor kou en een snelle pols)Maar het kan ook iets heel onschuldigs zijn. Een vitamine B tekort uit zich ook in vermoeidheid. Vaak is er ook geen diagnose te stellen bij verhoeidheid, en gaan de klachten vanzelf weer over. Pfeiffer, anemie en een vit. B tekort zijn in ieder geval goed aan te tonen met een bloedonderzoek.

label.Geplaatst op 2005-12-18 20:16:38

Kleine aanvulling op voorgaande berichten. Pfeiffer begint meestal met keelpijn. Dan zijn er in de keel geen witte stippen te zien (dat past meer bij een bacteriele infectie), maar juist een egaal, vies wit beslag op de amandelen. Verder kunnen ook lymfeklieren in hals, oksels en liezen vergroot zijn. Ook lever en milt kunnen vergroot zijn. Vermoeidheid kan er zeker bij passen, hoewel veel te veel wordt afgeschreven op Pfeiffer, omdat dat nou eenmaal een hype is. Ook typisch bij Pfeiffer is, dat bij het geven van een bepaald soort antibiotica (amoxicilline) patienten een uitslag ontwikkelen. Zoals al gezegd kan de diagnose in de initiele fase makkelijk gesteld worden. Het is lastiger als de eerste fase mogelijk al een tijd achter de rug is. Dan kan je namelijk niet zeggen of de infectie van meer recent dan wel het verre verleden is. Hoe dan ook: er zijn geen medicijnen voor Pfeiffer. Bij de initiele slikklachten is het nuttig om pijnstillers te nemen. Al die mythes over per se rust moeten nemen, omdat het anders later terugkomt moet je niet al te serieus nemen.

label.Geplaatst op 2005-12-19 00:40:48

En een depressie? Iedereen kan depressief worden. Ik was 17, bijna 18 en deed ook niks anders dan slapen, van de depressie... Sterkte in elk geval!!

label.Geplaatst op 2006-01-23 16:18:46

Naar forum Kindergeneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren