© 2024 solvo B.V.

1 evenwichtsorgaan werkt niet meer

Hallo, Ben zeer duizelig geworden,nu heb ik een gehoortest ondergaan die was goed en de ENG gaf aan dat een kant is uitgevallen van het evenwichtsorgaan. Mijn vraag is...is dit blijvend of kan het lichaam dit in verloop van tijd dit weer herstellen. bedankt.


Ik zou het niet weten,maar waarom vraag je dat niet aan de KNO-arts?? Het zal ws afhankelijk zijn van de oorzaak van de uitval..

label.Geplaatst op 2006-07-20 12:51:22


Die gaf er niet echt een antwoord op. Ik ben trouwens 36 jaar.

label.Geplaatst op 2006-07-20 13:55:06


Over het algemeen wordt de uitval van een evenwichtsorgaan behoorlijk goed gecompenseerd. Op de wat langere termijn zul je, zeker bij goed licht, hier nagenoeg geen last meer van hebben.

label.Geplaatst op 2006-07-21 20:17:39


kan het ook gebeuren dat het evenwichtsorgaan wat tijdens het e.n.g onderzoek niet werkte weer op den duur weer gaat mee functioneren? of is uitval altijd blijvend? uitval is waarschijnlijk veroorzaakt door een virus.

label.Geplaatst op 2006-07-22 14:56:15


Mogelijk is er enig (licht) herstel, maar reken daar niet te veel op. De reden dat je er steeds minder van merkt is dat er compensatie optreedt.

label.Geplaatst op 2006-07-24 00:28:37


Bedankt voor je antwoord Co Ik heb nog 2 vragen,moet ik door gaan met de bethastine pilletjes tot alles hersteld is of kan ik beter stoppen? En hoe gaat het met alcohol,mag je gewoon weer een pilje drinken of word dat afgerade met 1 evenwichtsorgaan?

label.Geplaatst op 2006-07-24 12:46:53


Ik denk dat het niet nuttig is met de betahistine door te gaan. Enerzijds is daar niet echt veel effect van te verwachten met deze klachten, anderzijds sta je mogelijk het compensatieproces in de weg. Natuurlijk kan je weer alcohol drinken. Geen enkel probleem.

label.Geplaatst op 2006-07-24 21:46:42


Hoi, Ik weet niet hoelang je klachten al bestaan. Maar als dit veroorzaakt is door een virus. En de KNO arts noemt het een neuritis vestibularis (ontsteking van het evenwichtsorgaan), dan zul je vrijwel zeker helemaal herstellen. Al kan dat wel een tijdje duren (zeker 6 weken). Je kunt dan ook rustig doorgaan met de medicijnen, want die geven dan juist verlichting. Is het een permanente uitval. Dan moet er inderdaad compensatie gaan optreden. Helpt dit niet, dan zijn er tegenwoordig technieken om het hele evenwichtsorgaan uit te schakelen en is het makkelijker te compenseren. Je kunt inderdaad gewoon alcohol nemen. Je zult hier niet extra duizelig van worden.

label.Geplaatst op 2006-07-25 21:18:04


Hoi marie25, Ik ben deze 7 maanden 3 keer duizelig geweest,waarvan de laatste vrij heftig. Nu na 5 weken!!!gaat het steeds beter,ik doe oefeningen voor het evenwichtsorgaan. maar zo lang heeft het nog nooit geduurd,de andere 2 aanvallen(zo noem ik ze maar duurde 7 a 10 dagen) word er trouwens een tweede eng onderzoek gedaan naar verloop van tijd om te kijken hoe het evenwichtsorgaan hersteld is of doen ze dat niet?

label.Geplaatst op 2006-07-26 00:25:32


Hoi Maikel, Dat het aan het herstellen is, komt waarschijnlijk doordat het andere evenwichtsorgaan het aan het overnemen is (compensatie). Hebben de artsen ook nog gekeken naar een oorzaak voor de uitval van het evenwichtsorgaan? Daar zou je ook nog naar kunnen vragen, want dat kan ook nog veel oplossen. En zoiets ontstaat natuurlijk niet zomaar. Je hoeft in principe het ENG onderzoek niet opnieuw te ondergaan, want als ik het zo lees is dit geen neuritis vestibularis. En zal er dus nog steeds een uitval te zien zijn van het evenwichtsorgaan. Groeten

label.Geplaatst op 2006-07-27 14:39:37


Hoe kunnen ze de oorzaak dan achterhalen?? met bepaalde testjes?? Maar wat ik me nou afvraag,als zo'n orgaantje er zo makelijk mee ophoud hoe groot is dan de kans dat de andere kant er ook mee stopt.

label.Geplaatst op 2006-08-08 21:14:03


Weer bij de kno arts geweest. Ik moet nu een mri scan maken om de oorzaak te achterhalen wat de definitieve uitval heeft veroorzaakt, hij denk van een bloedpropje waardoor het orgaan is af gestorven, ook moest ik weer bloedprikken. Hij zei ook dat ik er rekening mee moest houden dat de oorzaak misschien nooit te achterhalen is. Voel me nog steeds zweverig, hoe lang zou dit zweverige gevoel blijven??

label.Geplaatst op 2006-08-18 11:53:15


uitslag MRI was goed....geen doorbloedings stoornis. dokter weet niet waarom het evenwichtsorgaan er mee gestopt is.

label.Geplaatst op 2006-10-28 15:58:21


Hallo Mailkel, Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe het nu met je gaat. Zelf heb ik ook erg lang last gehad van evenwichtstoornissen omdat bij mij ook 1 kant was uitgevallen. Ik hoop dat het met jou nu beter gaat want de aanvallen is niks. Groetjes Nieny1

label.Geplaatst op 2007-01-07 13:47:39


Het gaat nu beter.Geen "echte" aanvallen meer gehad. ik heb nog wel een raar gevoel in me hoofd,het is het zelfde gevoel als je met een lift snel naar beneden gaat. ik hoop maar dat dat op den duur ook over gaat!! Is het bij jouw wel helemaal goed gekomen??

label.Geplaatst op 2007-03-02 20:28:34


Beste Maikel, Ik zag de verhalen staan en vraag me af hoe het nu is met jou. Ik weet sinds 2 maanden dat een kant van evenwichtsorgaan niet meer werkt. Hoe ga jij er mee om?? Ik heb ook vaak gevoel dat oren open en dicht gaan, of dat er water inzit. Herken je dat?

label.Geplaatst op 2007-07-26 13:29:28

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren