© 2024 solvo B.V.

Ademhaling via de neus

Hoi, Ik ben de beheerder van www.wistudat.net en nu ben ik al een tijd lang op zoek naar een bron of verificatie van het volgende: Als je door je neus ademhaalt haal je maar door 1 neusgat tegelijk adem. Welk neusgat het is wisselt ongeveer iedere 1,5 uur. (dit is duidelijk te merken als je verkouden bent) Iemand die dit ergens in de literatuur heeft weten te vinden of die dit kan bevestigen (of ontkrachten!) vanuit zijn of haar professie? alvast erg bedankt!


En waarop is dit gebaseerd? Naar mijn weten zijn de neusgaten in voorkant van je schedel gelijk en lijkt mij het wisselen van neusgat een beetje onlogisch? Waarom zou het menselijke lichaam maar genoegen nemen met 1 neus gat in plaats van 2? Als je zuurstof nodig hebt om te leven waarom dan maar 50% absorberen in plaats van 100%? (dit zou wel kunnen kloppen met verkoudheid alleen)

label.Geplaatst op 2006-01-05 12:03:19


Dit is inderdaad volkomen juist! Dit heet de neuscyclus. Nou zijn de beide neusgaten ongeveer vergelijkbaar qua grootte, dus daar kan het niet aan liggen. Het komt echter door het slijmvlies. Het slijmvlies zwelt op en dit varieert inderdaad met een wisselende duur (van ongeveer 1 tot enkele uren). Het is niet zo dat je andere neusgat dan niet open is, maar het ene neusgat is toegankelijker (minder slijmvlieszwelling) dan de andere. Waarom dit zo is? Dat is helaas niet bekend. Er is ook niet echt een fatsoenlijke theorie voorhanden.

label.Geplaatst op 2006-01-05 19:25:32


Ah, de een werkt wat minder dan de andere, dat klinkt beter.

label.Geplaatst op 2006-01-06 08:04:00


ah.. de term neuscyclus wist ik nog niet. Dit levert me op google al 1 bruikbare bron op (nrc). Bedankt! Je bent niet toevallig deskundige op dit gebied zodat ik wellicht jou als bron op zou kunnen geven?

label.Geplaatst op 2006-01-07 14:57:25


Ik zou gewoon even een fatsoenlijke boekhandel binnenlopen en zoeken naar KNO-boeken. Kan je die als bron opgeven. Of zoek in engels naar nasal cycle.

label.Geplaatst op 2006-01-07 19:37:27

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren