© 2024 solvo B.V.

Apneu

in november 2005 word ik in het Hofpoort Ziekenhuis Woerden aan apneu geopereerd (UPPP) door dr.Leverstein. Na een eerste bezoek bleef ik met 1001 vragen zitten; hoe lang duurt het voordat je weer kan slikken? mag je wel of juist niet slikken? hoe erg is de napijn? hoe lang mag je nadien niet werken? hoe zit het met praten? mij werd verzekerd dat de klachten na de operatie volledig verdwenen zouden zijn, heeft iemand hier ervaring mee? hoe zit het met hechtingen? bij mij wordt nl. niet gewerkt dmv laser of branden, maar er wordt gewoon ouderwets \\\"gesneden\\\", volgens de behandelend arts de beste en meest effectieve methode.


Je kan na de operatie meteen weer slikken. Het zal echter mogelijk wel erg pijnlijk zijn. Hoe lang je niet mag werken? Je mag werken wanneer dat weer kan. Je kan na de operatie ook gewoon praten, mogelijk dat het vormen van bepaalde klanken pijn doet. Wat ik wel een beetje raar vind, is dat jouw arts jou een verzekering heeft gegeven dat je klachten hierna volledig verdwenen zullen zijn. Een garantie kan je namelijk NOOIT geven. Bovendien zijn de resultaten op langere termijn met de UPPP niet altijd even goed, dat wil zeggen dat de klachten weer terug kunnen komen. Is er eerst geprobeerd om met conservatieve maatregelen het probleem te verhelpen? Dat wil zeggen: - afvallen bij overgewicht - stoppen met roken - behandeling van eventueel naar boven komen van maagzuur - geen alcohol voor het slapen gaan drinken - geen slaappillen slikken (indien dat het geval is uiteraard) Eigenlijk is een UPPP alleen zinvol als is gezien (!) dat het zachte verhemelte en de huig tegen de achterwand van de keel aan dichtklapt. Het probleem van de apneus kan op verschillende plaatsen zitten. Is er wel eens onder een roesje gekeken in de keel?

label.Geplaatst op 2005-08-29 10:17:22


bedankt voor het snelle antwoord; er is bij mij inderdaad geconstateerd, dat het verhemelte en de huig tegen de achterwand van de keel zitten; dit is door de arts geconstateerd tijdens een eerste gesprek. Eea was zodanig overduidelijk dat een tweede diagnose onder een roes niet nodig was. Ook is door middel van een slangetje door de neus in de keel gekeken en alstoen werd de diagnose alleen maar bevestigd. Alternatieven zijn niet besproken. Ik drink amper, rook niet, eet zeker \\\'s avonds geen zware maaltijd, gebruik alleen medicijnen ivm diabetes 2; heb dus wel overgewicht, maar volgens de arts heeft dit in mijn geval niets met de aandoening te maken. Ik ben nog vergeten te vragen of mijn stem kan veranderen. Ik zing nl in een koor en dat wil ik graag blijven doen. Het zou fijn zijn als ik nog een reactie van je krijg. Groeten Roban

label.Geplaatst op 2005-08-29 16:49:22


Zoals je alles nu vertelt, vind ik het overgaan tot een UPPP een stuk aannemelijker. Of je stem verandert? In principe niet. Je stembanden zitten immers in je strottehoofd en daar wordt niet aan geopereerd. MAAR, wat wel een complicatie kan zijn van een UPPP is dat het zachte verhemelte na de operatie niet de neus volledig meer kan afsluiten. Hierdoor kan je een lichte vorm van open-neusspraak krijgen. Je stem zelf verandert dus niet, maar de klankkast die erboven zit kan wel degelijk een beetje veranderen.

label.Geplaatst op 2005-08-30 22:43:35


Heel hartelijk bedankt voor jouw uitleg. Ik had overigens nog geen antwoord van je gekregen op mijn vraag hoe het zit met eventuele hechtingen. Zou je hierop nog willen reageren? Bij voorbaat mijn dank.

label.Geplaatst op 2005-08-31 08:43:50

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren