© 2024 solvo B.V.

Evenwichtstoornis als oorzaak?

Mijn vader (76 jaar) heeft nu al sinds een jaar of drie last van duizeligheid/misselijkheid/zich beroerd voelen, altijd de eerste uren nadat hij wakker is geworden. Soms kunnen de klachten ook de hele dag aanhouden. Hij is uitgebreid onderzocht maar er is in die jaren niets gevonden. De beste man zit in de winter van zijn leven en ik zou het zo mooi vinden als hij nog een aantal relatief gezonde jaren tegemoet kan zien. Ik vroeg me af of een mogelijke evenwichtstoornis een oorzaak kan zijn. Voor zover ik weet is dat nooit onderzocht. Ik heb nu de volgende vragen: 1. Zou een evenwichtstoornis een oorzaak kunnen zijn? 2. Het is me wel eens opgevallen dat oudere mensen soms (bij opstaan e.d.) wel eens wat wankelen. Is het normaal dat het evenwichtsgevoel minder wordt bij het ouder worden? 3. Andere tips of suggesties? Alvast enorm bedankt voor de eventuele inbreng! Groet, Bert


1. Ja, per definitie. Als je last hebt van duizeligheidsklachten heb je per definitie een evenwichtsstoornis. Het is maar de vraag of dit gelokaliseerd is in het evenwichtsorgaan. Meestal niet en zo te horen bij je vader ook niet. Overigens zijn de meeste evenwichtsstoornissen NIET te behandelen. Enkel geruststelling kan je dan bereiken. 2. Ja, wordt bij iedereen minder. Dit heeft voornamelijk te maken met het verminderde gevoel in de voeten en benen, waardoor de balans moeilijker te handhaven is. Mensen met diabetes krijgen hier nog sneller last van. 3. Nee, helaas niet. Als er onderzoek is gedaan, heeft het geen zin meer te doen. Daarnaast is de kans bijzonder klein dat er een behandelbare aandoening is.

label.Geplaatst op 2006-05-08 22:31:13

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren