© 2024 solvo B.V.

Klachten a.g.v. volledig ingetrokken trommelvlies en verkleving

Graag zou ik willen weten wat er voor mogelijkheden zijn om mijn probleem op te lossen. Ik zal eerst mijn \"oor- geschiedenis\" vertellen: Toen ik ca. 1 jaar oud was zijn er voor het eerst buisjes geplaatst. De keren dat er daarna opnieuw buisjes geplaatst zijn, zijn niet op een twee handen te tellen. toen ik ca. 15 jaar oud was ben ik voor het laatst bij de KNO-arts geweest vanwege zeer hevige middenoorontstekingen (er zijn toen geen buisjes geplaatst). Sinds die tijd heb ik geen oorontstekingen gehad, echter de volgende klachten waren altijd aanwezig: - dof/ doof gevoel in oor - vol gevoel in oor - slikklachten - \"gloek-oor\" (plop en \"gloek\"- geluiden horen in het oor) - verminderd gehoor (m.n. wanneer er omgevingsgeluid is) - bij de minste of geringste tekenen van verkoudheid is er oorpijn - harde geluiden (zoals mijn dochters die gillen) doen pijn - zwemmen onder water is zeer pijnlijk - bij praten ineens je eigen stem heel hard in je oor horen 2 jaar geleden ben ik toch maar weer eens naar de huisarts gegaan met mijn klachten en zij stuurde mij door naar de KNO-arts. Deze constateerde een volledig ingetrokken trommelvlies (met verkleving aan de gehoorbeentjes). Oplossing daarvoor was volgens hem een buisje plaatsen op dat kleine stukje trommelvlies dat niet verkleefd is. Dit leek in eerste instantie iets te werken, maar nu (twee jaar en twee buisjes verder) zijn mijn klachten er nog steeds en ze worden niet minder. Heeft iemand een idee of er nog andere mogelijkheden zijn om mijn klachten weg te nemen of drastisch te verminderen?


Ingetrokken trommelvliezen kunnen ook veroorzaakt worden doordat de buis van estachius (waarschijnlijk fout geschreven, maargoed) dicht zit. Lucht komt dan niet goed door naar je oor, waardoor de druk buiten je oren groter word dan achter je trommelvlies. Dat zorgt er voor dat je TV ingetrokken raken. Je moet dan de buis van est. open zien te krijgen. Je kan simpel testen of je neus goed door loopt. Druk 1 kant van je neus dicht en adem dan diep in door je neus. Doe hetzelfde aan de andere kant. Je merkt vanzelf of dat 100% gaat of dat het stroef, vermoeiend gaat. Neusspray is meestal een redelijke optie, wel handig om iets beters te halen dan wat de gemiddelde DA voorschrijft. Je kan je oren ook tijdelijk open zetten. Nouja, niet altijd. Gaap diep maar hou je tong tegen de bovenkant van je mond gedrukt. Het lijkt wellicht wat raar, maar op die manier ontspan je de spieren tussen je kaak en oren. Een tijdelijke en wat agressievere manier is om je neus en mond dicht te doen (neus dicht knijpen) en dan uit te blazen. De lucht kan er dan niet uit en 'pompt' zichzelf door de buis van esta. naar de trommelvliezen, welke dan weer naar buiten worden gedrukt omdat er zich daar ineens veel meer lucht bevind. Klikken en klakken in je oren kan ook komen van de zenus vlak bij je oor, dit heeft meestal met je gebit te maken, bijvoorbeeld scheve kiezen of kleine kaak met verstandskiezen.

label.Geplaatst op 2009-10-07 22:11:57


Ik zou de deskundigheid niet zozeer aan dit forum overlaten, maar een second opinion aanvragen bij een KNO-arts in een academisch ziekenhuis. Wellicht kan een en ander operatief gecorrigeerd worden. Niet geschoten is altijd mis. Succes ermee!

label.Geplaatst op 2009-10-17 09:20:27

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren