© 2024 solvo B.V.

Onverklaarbare slikklachten

Beste mensen, Ik zit met een nogal vage slikklacht. Ik zal eerst vertellen hoe deze klacht ontstaan is. Voorgeschiedenis: Ongeveer twee jaar geleden ben ik met mijn vriendin op vakantie gegaan naar de Ardennen. In de weken voor mijn vakantie was ik door maagklachten ruim 10 kilo afgevallen en flink verzwakt. Mijn weerstand was dus allesbehalve optimaal. Gedurende de vakantie ontwikkelde ik een keelontsteking (kleine bultjes op de huig en keel). Deze keelontsteking heeft ongeveer 1,5 a 2 weken geduurd. Enkele dagen nadat de keelontsteking over was stond ik bij een bushalte. Ik keek naar links, moest een keer hoesten en opeens had ik een \'knak\' in mijn hals. Deze knak was er bij iedere slik en heeft enkele maanden geduurd voordat deze verdween. De ene dag was het erger dan de andere. Soms zo erg dat mijn medetafelgenoten tijdens het eten zich begonnen te ergeren aan het knakgeluid. Niet alleen was er een knak ook ging het slikken aan de betreffende kant (rechterkant) moeizamer. Ik ben met deze klachten naar een KNO-arts geweest. Deze heeft een CT-scan laten maken maar kon hier geen bijzonderheden op zien. Einde oefening wat betreft onderzoeken. Aangezien de knak vlak voor de afspraak met de KNO-arts grotendeels verdwenen was en uit de uitslag van de CT niets bijzonders kwam, ben ik er maar vanuit gegaan dat het vanzelf wel over zou gaan. Dat is dus niet het geval. Ik ben het slikprobleem inmiddels als een blijvende handicap gaan accepteren maar dat is eigenlijk te gek voor woorden. Huidige klacht (altijd aanwezig): - Slikprobleem aan de rechterkant in mijn hals. Eten gaat aan deze kant langzamer door mijn keel, blijft soms een beetje steken. (Gevoel alsof de rechterkant niet goed meeslikt.) - Exacte lokatie lijkt voorbij mijn keel, net boven mijn adamsappel te zitten. - Eten en kleine pillen (tot maximaal iets groter dan het formaat van een rijstkorrel) blijven soms in mijn hals vastzitten. Een ontzettend onaangenaam en pijnlijk gevoel. Meestal schiet dit na enkele uren weer los. Vaak doordat het enigzins opgelost is of door een andere onverklaarbare reden. In sommmige gevallen komt het pilletje/voedsel weer omhoog en kan ik het vervolgens ophoesten en uitspugen. Het zit echter niet in mijn luchtpijp. Ik hoop dat iemand deze klachten herkent en mij verder kan helpen. Tot nog toe heb ik geen idee wat het zou kunnen zijn. Bij voorbaat dank voor een eventuele reactie. Niels


hallo, ik heb ongeveer hetzelfde! alleen die knak heb ik niet zo als jij beschrijft!! wel de maag en daarna de slikklachten! dus ook eerst maagklachten en toen slikklachten.op bed kan ik bijna niet slikken. er raakt iets tijdens op bed slikken. maag scopie was weinig te zien. wel dat de wervels nek dicht bij het strottenklepje liggen. dat zal bij jouw door slijtage? ook wel eens kunnen zijn!! reageer om meer uit te wisselen. doet dat onderzoek kno pijn of benauwt!! ook ben ik mijn stem wel eens gedeeltelijk kwijt!! dus een soort net verkouden!!

label.Geplaatst op 2008-08-31 19:18:03


Ik ervaar ook een knak tijdens het slikken. Mijn keel voelt dan ook erg droog aan en soms merk ik ook dat mijn oor 'popt'. Ik heb dit al een tijdje, maar heb er geen aandacht aan besteed. Het doet namelijk geen zeer en het hindert niet bij het eten of drinken (het lijkt juist of ik het dan niet heb) Ervaren jullie ook een brokgevoel? Hebben jullie ook last van veel (neus)slijm? Ik denk dat ik ook maar door een KNO arts de boel laat nakijken. Ik hoor graag van jullie.

label.Geplaatst op 2008-09-22 21:17:42

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren