© 2024 solvo B.V.

Oorproblemen en migraine

Kun je door oorproblemen last krijgen van migraine? Ik had voorheen nooit last van migraine. Vorig jaar kreeg ik ontstekingen aan mijn oor. Na allerlei onderzoeken en dergelijke, is de ontsteking onder controle. Maar nu blijft de migraine over. Kan ik de oorzaak in deze hoek zoeken of moet ik toch een andere kant uit denken?


Hallo Jansmaa, Lijkt me niet dar er een verband is tissen oorpijn en migraine. Migraine is een neurovasculaire hoofdpijn. Het is een aandoening waarbij neurale prikkeling verwijding van de bloedvaten tot gevolg heeft. Dit geeft aanleiding tot het ontstaan van pijn en verdere stimulatie van het centrale zenuwstelsel. Onderzoek met scannen heeft aangetoond dat de hersenstam geactiveerd wordt tijdens een migraineaanval. Een overtuigende verklaring voor hoe de pijn tot stand komt, is er niet. Hersenweefsel zelf geeft vrijwel geen pijnsensaties. De grote craniale vaten, de intracraniale vaten en de dura mater bevatten wel pijngevoelige structuren. Eerstegraads familieleden van een migrainepatiënt met aura hebben een verhoogd risico op het krijgen van migraine met aura. Het risico op migraine zonder aura is niet verhoogd. Eerstegraads familieleden van een patiënt met migraine zonder aura hebben een verhoogde kans op het hebben van migraine zonder aura en op migraine met aura. Groeten jan clabbers orthopeed/kno/heelkunde

label.Geplaatst op 2010-08-11 21:55:44


Ik zou er ook bijna verband tussen gaan zoeken! Al vanaf mijn vierde jaar problemen met mijn oren, trommelvliesbuisjes kreeg ik bijna jaarlijks. Toch loop ik sinds die periode ook met migraine rond, waar ik nu ook voor behandelt wordt. Het werd altijd verweten aan mijn oren, de hoofdpijn. Nu er migraine geconstateerd is voelt dat ook heel raar, omdat de hoofdpijn zo lang een 'gevolg van gehoorproblemen' was. Ik vind het ook wonderlijk dat er nog iemand is met diezelfde ervaring! Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die aan migraine en oorproblemen lijden.

label.Geplaatst op 2010-11-01 13:03:30


Jullie zijn niet de enige die dit hebben. Ik heb chronische oorontstekingen en doordat ik daar zoveel pijn krijg en dit naar mijn hoofd doortrek, gaat de hoofdpijn over in migraine. Echt heel erg frustrerend.

label.Geplaatst op 2011-02-11 09:54:46

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren