© 2024 solvo B.V.

Piepende oren na een consert

Hoi, Gisteren ben ik naar een consert van de heideroosjes geweest. Hier was ook een voorprogamma van een andere band waarvan de muziek nogal hard in de oren klonk. Het volume stond veel te hard, harder dan het volume van de heideroosjes zelf. In eerste instantie had ik nergens last van tot ik in bed lag. Mijn oren lagen te piepen en het ging maar niet weg. Ik ging zoeken wat het was en las allemaal dingen over tinnitus en gehoorbeschadiging. Dit maakte mij wel een beetje bang, want ik was bang dat de piep blijvend zou zijn. Nu de volgende morgen is de piep nog niet helemaal verdwenen. Als ik geluiden om me heen heb hoor ik het minder erg. Ik ga normaal maar zelden naar conserten en waar ik geweest ben heb ik dit nog nooit gehad. Ik was wel eens eerder naar een consert van een andere band geweest in dezelfde locatie, maar toen had ik naderhand nergens last van. Ook vraag ik me nu af of het wel veilig is om oordopjes te in de doen als mijn oren nog suizen. Ik heb de muziek altijd vrij zachtjes staan. En weet iemand misschien hoe lang de piep aan kan houden en wanneer het kan stoppen. Ik hoop dat iemand mij echt gerust kan stellen, want van al die andere verhalen word ik echt een beetje bang. Alvast bedankt


Piep na geluid die binnen 3 dagen niet weg is vrijwel altijd blijvend. Een dergelijke toon slijt vaak over de maanden nog wel, waardoor iets dergelijks minder irritant word. Het heet inderdaat Tinnitus. In de volksmond oorsuizen genoemd. Het word veroorzaakt door beschadiging in het slakkenhuis, in je oren. De trilharen zijn hier beschadigd. Deze worden door het lichaam niet hersteld. Medisch zijn deze ook niet te herstellen. Deze geelimineerde trilharen zijn verantwoordelijke voor de constante toongeneratie. Er zijn veel oorzaken, maar dit veroorzaakt de pieptoon naar aanleiding van veel te hard geluid. Geluiden staan overal te hard, elke kroeg kan gebekeurd worden op een geluid van meer dan 85DB draaien en het personeel zonder gehoorbeschermin hebben rondlopen. Tinnitus komt vaak in combinatie met Hyperacussis. Een overgevoeligheid voor geluid. Dit hoeft echter niet. Bij hyperacussis worden geluids impulsen te hard verwerkt door de hersenen. Waardoor geluid snel irritant is, of zelfs pijnlijk. Uiteraard wel mee naar een huis arts gaan. Let wel op! Veel artsen (zelfs KNO artsen) onderschatten tinnitus, of blijken niet de daadwerkelijke ernst ervan in te kunnen zien. Het is lastig om tegen iemand in te gaan die er meer verstand van heeft, maar beter even grof zijn dan daarna weer onzeker. Tinnitus kan door heel veel dingen veroorzaakt worden. Stres, weinig slaap, hoge bloeddruk, ontstekingen aan de buis van estch en/of trommelvlies, maar naar aanleiding van jou bericht lijkt mij dat niet waarschijnlijk. Sorry dat ik je niet gerust kan stellen. Ik hoop wel een objectief beeld geschept hebben. Let wel even op --> letten op de piep versterkt de aanwezigheid er van (tijdelijk, that is). Als je diep in je boek zit hoor je de rest om je heen ook niet. Als je goed op de piep let hoor je hem ook beter. Het gebruik van oordoppen is geen enkel probleem. De piep klink alleen harder doordat hij niet overstemd word door omgevingsgeluiden. Maar het zal de piep nooit erger maken (iig niet op de langer termijn). Na het uitdoen van oordoppen klinkt geluid vaak harder dan daarvoor. Dit is normaal na het dragen van oordoppen. Wel geadviseerd zijn goede oordoppen, niet van de DA, maar van beter horen oid. Bezoek hun, zij weten meer over de massa productie universele oordoppen en over de op maat gemaakte mogelijkheden.

label.Geplaatst op 2009-09-05 23:03:19


Vooral voldoende 'geluids' rust nemen om nog erger te voorkomen. En het meest voor de hand liggende goede oordopjes kopen en ze vooral ook dragen, de muziek blijft gewoon goed klinken dus dat kan geen probleem zijn. Ik draag zelf al jaren oordopjes van proplugs. Zie http://www.oordoppen.com Zijn niet eens zo duur en aangezien ik niet zulke grote gehoorgangen heb zitten ze prettiger dan die weg werp dopjes.

label.Geplaatst op 2010-03-12 14:54:13

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren