© 2024 solvo B.V.

Slechthorend kind, maar geen oorzaak kunnen vinden?

mijn dochter van 11 jr draagt sinds haar 5e jaar hoortoestellen omdat ze aan beide oren gehoorverlies had (van ong 80 db). Ze moest wachten tot haar 9e jaar voor een (kijk) operatie. In anderhalf jaar tijd is ze aan zowel haar rechter als linker oor geopereerd. Dit heeft een verbetering van ong 35/40 db opgeleverd doordat ze het oor hebben schoongemaakt. Echter is dit nog niet voldoende om door het leven te gaan zonder hoortoestellen. Een reden is niet te vinden volgens onze KNO-arts. Het gehoorbeenketen is intact en wellicht gaat ze nog een keer (of 2) onder het mes als ze uit de groei is. Wie heeft ervaring met gehoorverlies, veroorzaakt vanuit het middenoor en kan mij hier iets meer over vertellen? Een bezorgde moeder


Zo aan je verhaal te horen heeft je kind een gemengd gehoorverlies. Dat wil zeggen: - een verlies in de luchtgeleiding (trommelvlies, middenoor, gehoorbeentjes) en - een verlies in het slakkenhuis zelf Een verlies in de luchtgeleiding is in een aantal gevallen via operatieve weg te verminderen. Een verlies in het slakkenhuis is niet met een operatie of wat dan ook te verminderen. Dat blijft en wordt door het leven heen over het algemeen slechter (dit heeft ieder mens; kijk maar naar de oudere mensen om je heen). Wat de KNO-arts blijkbaar gedaan heeft is proberen om de luchtgeleiding zo optimaal mogelijk te krijgen. Maar als je kind een verlies van 80 dB heeft, zit daar ook een slakkenhuis-component in. Daar is helaas weinig aan te doen. Ik denk ook niet dat je nog kan hopen dat ze van de hoortoestellen af komt. Het is mij echter nog niet duidelijk wat er dan precies is "schoongemaakt" in de middenoren. Zat er cholesteatoom dan?

label.Geplaatst op 2005-12-09 21:04:17


Co, dank voor je antwoord. De arts heeft twee keer operaties uitgevoerd waarbij hij het middenoor heeft schoongemaakt, taai slijm en littekenweefsel verwijderd uit het oor. UIt de laatste operatie is gebleken dat in het rechteroor iig het stijgbeugel is vergroeid en dat kan pas verholpen worden als ze jongvolwassen is.

label.Geplaatst op 2006-04-10 20:31:21

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren