© 2024 solvo B.V.

Stemband

sinds 2 maanden heb ik een stilstaande linker stemband. De kno-arts kan hiervoor geen oorzaak vinden. Er is een CT-scan gemaakt waar geen bijzonderheden op te zien waren. Tot nu toe wordt er geen behandeling geboden. Ik praat met heel weinig volume en de stem glijdt bij bepaalde klinkers ook weg. Heel vermoeiend en lastig. Is er iemand die hier ervaring mee heeft dan zou ik die graag horen.


Hallo Pieterneel, Ik heb sinds 18 februari een dubbelzijdige stemband stilstand opgelopen, ik krijg medicijnen die ook gebruikt worden bij Myasthenia gravis, nl mestinon, de oorzaak van de stemband stilstand is ook niet bekend, dus met andere woorden er is nog steeds na 8 maanden geen duidelijke diagnose vastgesteld, dus een goede behandeling ook nog niet. Omdat mijn stembanden maar voor max. 20% opengaan heb ik ook nog een tracheostoma, voor het geval van nood, dus dat de stembanden dicht gaan of last krijg van geirriteerde slijmvliezen.Gelukkig kan ik nog goed spreken, maar het volume is stuk minder en na verloop van tijd begin ik wat hees te worden en uiteraard slechter verstaanbaar, wens je sterkte en een voorspoedig herstel, Cor

label.Geplaatst op 2005-10-28 15:44:10


ik begrijp ui jou vraag dat je moeite heb om je stembanden te gebruiken.ik zelf heb al 5 jaar last van mjn stembanden en ik kan alleen nog maar fluisteren.ik zie ook dat je bij foniatrie loopt. ik heb voor het eerst last van mijn stem gekregen toen ik 18 jaar geleden getrouwd ben.ik was toen 10 maanden mijn stem kwijt.met logopedie heb ik mijn stem weer terug gekregen.ik ben nu al 10 jaar mijn stem kwijt en ik ben ook bij foniatrie geweest.daarbij heb ik ook nog zo.n 10 maanden bij een psycoloog gelopen,maar ik heb nog steeds mijn stem niet terug.ik wil jullie vragen als jullie iets meer informatie vinden wat ik kan doen dan hoor ik het graag van jullie.ik heb vorig jaar ook al via het forum een vraag gesteld omtrent mijn stem.ik hoop voor jullie dat het voor jullie sneller terug komt.

label.Geplaatst op 2006-01-13 19:22:53


Beste ongeluksvogel. Ik was verbaasd nog een reactie te krijgen. Inmiddels kan ik weer praten. De stemband staat nog wel stil, is verstijfd, maar de andere stemband is flink steviger geworden. Dit heb ik met logopedie bereikt. Bij foniatrie werd besproken om een inspuiting te doen met een soort botox, om de stijve band wat dikker te maken, zodat de banden elkaar weer kunnen raken. Dit bleek uiteindelijk niet nodig. Het is nu nog niet helemaalzoals het vroeger was en bij vermoeidheid of spanning gaat het praten nog wat moeilijker,maar ik ben eigenlijk heelblij met het resultaat. Ik wens jou ook veel succes en hoop dat er toch nog iets gedaan kan worden, want het is een echte handicap.

label.Geplaatst op 2006-01-13 23:53:22


hoi ongeluksvogel, je kent me nog niet maar ik ben Anja en ben voor het eerst op deze site. Ik ben mijn stem ook al jaren kwijt, zelfs al langer als jij en heb nog nooit iemand \'gesproken\'die hetzelfde heeft, mijn man en ik hebben net een aantal reacties gelezen en volgens mij hebben we hetzelfde. Ook ik heb de hele medische molen gehad en bij mij is er ook niets aanwijsbaars te vinden. Op dit moment loop ik bij een psygoloog en die denkt nu dat het conversie is, ze gaan me nu in 3 sessies precies uitleggen wat dat inhoud, ik ben benieuwd, ondanks alles nog steeds hoop, jij ook?

label.Geplaatst op 2006-01-16 18:58:17


hallo anja, ik heb op de eerste pagina jou stukje gelezen en ik heb ook al een reactie op jou vraag gegeven,ik ga in ieder geval uit zoeken wat"conversie"is.zodra ik hier achter ben gekomen dan zal ik dit jou berichten.mijn gebruikersnaam die ik hier ge bruik heeft eigenlijk te maken met de dingen die ik heb mee gemaakt heb.als je dit wil weten dan leg ik je het wel uit via een emailbericht.ik vind deze site daar geen juiste plaats voor.samen komen wij er wel overheen.we moeten elkaar maar goed steunen en elkaar de behandeingen die jij nu krijg bespreken.misschien heb ik er ook wel iets aan

label.Geplaatst op 2006-01-17 20:13:59


hoi ongeluksvogel, bedankt voor je reactie, zou graag via mail verder over ons probleem praten maar snap niet zoveel van deze site en zou het inderdaad ook liever via mail doen maar weet jij hoe we dat moeten doen? wat ik zo uit je verhaal kan opmaken hebben we echt hetzelfde en ben erg benieuwd naar je behandelingen en wil je graag vertellen wat ze bij mij allemaal al gedaan hebben, het doet me nu al goed is te 'praten'met iemand die hetzelfde heeft, groetjes anja

label.Geplaatst op 2006-01-17 22:49:52


hallo anja, mijn email adres is thea-slaager@lycos.nl als jij nu ook ou email adres naar mij toe mailt dan kunnen we via os email adres verder over ons probleem schrijven

label.Geplaatst op 2006-01-19 18:47:55


hallo anja hier nogmaals een berichtje van mij.de eerste keer dat ik op de site van het ziekenhuis mijn vraag heb gesteld is op 21-02-2005 geweest.je kan het vinden als je naar de volgen de pagina van kno gaat.op de eerste pagina staat jou stukje en als je helemaal naar beneden gaat dan kan je naar de vol gende pagina.dan moet je kijken bij stem kwijt en naar de naam ongeluksvogel.ik heb ook nog gezocht naar de behande- ling die jij krijg,als ik mij niet vergist was dit onversie als je naar de pagina van startkabel ga dan zie je daar een zoekmachine. als je nu onversie medisch intikt dan krijg je een hele reeks hiervan.in ieder geval succes met het opzoe- ken van dit en ik hoop dat ik snel weer iets van je op deze site of via mijn email te zien krijg.

label.Geplaatst op 2006-01-19 19:04:30


Hallo Ik ben blij hier iets te lezen over stembandparalyse want blijkbaar komt het niet zo veel voor. Mijn mama heeft sinds 29 januari 2008 ook haar linkerstemband die is verlamt. Zij heeft ook alle symptomen die hier zijn genoemd, verslikken, moeite met ademen, stem die weggaat en terugkomt. Kan er ons iemands aub zeggen wat zij kan doen om dit terug te brengen? Welke behandeling is de beste? Voorlopig probeert ze met Vitamines B maar haar maag is te zwak dus die behandeling is ze moeten stoppen. Wat helpt nu echt? Een operatie? Iets laten inspuiten in de spier? Logopedie? ... Ik wil haar zo graag helpen maar weet niet hoe. Het is mentaal heel zwaar voor haar. Het is idd zoals ik al gelezen heb hier een handicap. Dus alle reacties zijn echt welkom. Alleszins bedankt lieve mensen xxx

label.Geplaatst op 2008-04-07 11:46:17


Beste Cor, bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat jij juist last hebt van stembanden die bijna dichtstaan en dat je spraak niet erg gestoord is. Bij mij is het precies andersom. Ik ben nu in het LUMC bij de poli foniatrie terecht gekomen, waar de stembanden en de aandoening heel precies in beeld gebracht worden en waar mogelijk een inspuiting met collageen volgt voor de stilstaande stemband. Ook heb ik nu logopedie. Mijn omgeving en ikzelf ook vinden dat de stem steviger wordt,maar omdat ik toch luchtverlies heb blijft het vermoeiend om te praten in een omgeving met veel bijgeluiden. Ik ben blij op deze poli terecht te zijn gekomen. Hier wordt ik serieus genomen en er wordt heel zorgvuldig gekeken of er iets aan te doen is. Over medicatie heb ik niet gehoord. De medicatie die juis slikt is een spierontspanner denk ik?? Veel sterkte. Nel

label.Geplaatst op 2005-10-28 19:13:18

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren