© 2024 solvo B.V.

Stemband/strottenhoofd verkleining Michael Jackson

Al met jaren volg ik met veel interesse de vocalen capaciteiten van MJ. Wanneer je zijn spreekstem hoort, hoor je zo\'n on-natuurlijk timbre en pitch dat ik niet kan geloven dat zijn stem altijd zo naturel is geweest. Buiten het feit dat het erg nasaal klinkt (mogelijk te wijten aan zijn velen neusoperaties) vind ik zijn stem echt onnatuurlijk hoog op zijn modale register zowel wat betreft spraak als zang. In zijn jongen jaren kon hij al erg hoog zingen zonder zijn falset reigster daar voor te gebruiken. Normaliter krijg je de baard in de keel tussen je 12-17 jaar zo\'n beetje. Ik vroeg mijzelf af en heb dit ook meeerdere malen gehoord; hoe aanemelijk zou het kunnen zijn dat hij in de periode van 12-17 iets aan zijn stembanden gedaan zou kunnen hebben om zo een hogere pitch aan te kunnen? Zijn het kunnen zijn dat zijn stembanden ingekort zijn? Om zijn strottenhhofd een bepaalde reconstructie heeft gehad? Ik zou graag meer weten puur uit muzikale en anatomisch en geneeskundige interesse. Wat is er allemaal mogelijk op dit gebied, hoe heten dergelijke operaties en hoe aanemelijk is het dat hij dit gehad heeft. Ik zou hier graag een open, goed (liefst medische) onderbouwde discussie over zien. Over alles op dit gebied. Vriendelijk dank,

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren