© 2024 solvo B.V.

Tongkanker

Mijn vader is 54 jaar. Vorige week is hij geopereerd aan tongkanker. Helaas was het bij hem al in zo´n vergevorderd stadium dat zijn hele tong, zijn strottehoofd, zijn stembanden en een deel van zijn slokdarm verwijderd moest worden. Hij zal dus nooit meer kunnen eten of praten. Nu hij niet meer kan eten kom je er eigenlijk achter wat een sociaal gebeuren het eten eigenlijk is.....nooit meer samen koffie drinken, niet meer gezellig op een terrasje wat drinken, als er visite is geen lekkere borrelhapjes meer en gewoon ´s avonds met zijn zijn allen aan tafel zitten, zit er ook niet meer in. Praten doet hij nu door middel van een computer en een soort spraakcomputer. Dit brengt hem ook in een soort isolement, want dit kost je veel meer moeite om wat te zeggen en je kan gesprekken moeilijker bij houden. Waar hij nu echt tegen aan loopt is dat hij echt trek begint te krijgen in eten, en dat kan dus niet meer. Nu vraag ik me af of er misschien lotgenoten zijn of mensen die ook niet meer kunnen eten en praten. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en hoe jullie er mee om gaan. leonie


Ik geloof dat dit stukje ook al bij oncologie staat hè

label.Geplaatst op 2003-02-24 13:13:13


Hoi, Ook mijn moeder (nu 76) had tongkanker en is geopereerd; gelukkig is er maar een deel van de zijkant van haar tong afgehaald.Ze moet nu nog eens per half jaar naar het Antonie van Leeuwenhoek in A'dam voor controle maar de angst blijft. Je merkt het bij het praten een klein beetje maar eten is toch moeilijker; ze heeft een blender en pureert een groot deel van haar eten en vlees gaat al helemaal niet. Ik wens jou en je vader alle sterkte!

label.Geplaatst op 2003-03-09 13:16:50

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren