© 2024 solvo B.V.

Vochtblazen op stembanden?

hallo,ik ben sinds 3 maanden hees en slik hele woorden in.bij de kno arts aangekomen heeft ze in mijn keel gekeken met een stroboscoop er zit op iedere stemband een grote vochtblaas(geen poliep)als het niet overgaat gaan ze dit operatief verwijderen heeft iemand hier ervaring mee?de ene dag gaat het goed en de andere dag niet.heb geen keelpijn of zo alleen heesheid. groetjes danielle


Hoi Danielle, Bij mij zijn de zogenaamde vochtblazen (Reinckes oedeem) enkele jaren geleden verwijderd van allebei mijn stembanden. Mijn stem is een heleboel verbeterd en helderder geworden. Bij mij was de oorzaak het verkeerd gebruiken van mijn ademhaling, te oppervlakkig. Heb na de operatie spraakles gekregen en ontspanningsoefeningen. Voor zover mij bekend is gaan deze vochtblazen niet vanzelf weg, maar ik ben natuurlijk geen KNO arts. Wens je veel succes. Groetjes Jeanine

label.Geplaatst op 2007-04-06 11:20:03


hallo sjanien. bedankt nu weet ik wat meer,hoe lang duurt die operatie,en heb je er last van,en klopt het dat je niet mag praten na de operatie? ik hoop dat je mij daar nog iets over kan vertellen. groetjes danielle2

label.Geplaatst op 2007-04-06 11:27:00


Hoi Danielle, Bij mij was het toen een dagopname, ik had geen pijn daarna. Het klopt inderdaad dat je een aantal dagen niet mag praten, zelfs niet fluisteren want dat schijnt nog slechter te zijn. Dus schrijfgerei meenemen als je geholpen wordt. Zoals ik al schreef heb ik daarna logopedie gekregen, in het begin heb je een hele krassende stem maar dat gaat snel over hoor, althans bij mij was dit het geval. Hopelijk kun je hier iets mee. Groetjes Jeanine

label.Geplaatst op 2007-04-09 11:14:18


hallo sjanien,bedankt.het zal moeilijk worden om niet te praten hahaha heb een dochter van anderhalf,maar mijn moeder komt in huis als het zo ver is.ik hoop alleen wel dat het voor het trouwen van ons eigen (27 juli) klaar is. bedankt danielle2