© 2024 solvo B.V.

Benauwdheid bij inspanning door teveel CO2 vasthouden

Vroeger heb ik een paar jaar zonder problemen gekorfbald. Rond mijn 13e kwam ik langzaam in een periode dat ik het steeds benauwd kreeg bij inspanning (hardlopen). Piepen, pijn in mijn luchtpijp, licht in mijn hoofd en achteraf altijd een slap gevoel + duizeligheid. De dokter dacht eerst dat het inspanningsastma was, dit bleek niet het geval. Na een bezoek aan de longarts en een fietstest werd duidelijk dat ik bij inspanning teveel CO2 vasthoud, wat benauwdheid en andere klachten veroorzaakt. De arts omschreef het als omgekeerde hyperventilatie. Inmiddels ben ik 29 en heb nog altijd last van de genoemde klachten. Met fietsen heb ik mijn ademhaling redelijk onder controle. Traplopen gaat me minder makkelijk af, hardlopen is helemaal een drama. Conditietraining onder begeleiding van een fysiotherapeut heeft me niet geholpen. Iets anders heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. Nu ik in mijn vakantie een inspannende wandeltocht wil gaan doen op grote hoogte (3000-4500m) met klimmen + dalen EN lees over hoogteziekte, vraag ik me af: trekt mijn lichaam dat wel? De longarts heeft mij toen duidelijk gemaakt: je ademt verkeerd. Dan moet er toch een manier zijn om weer GOED te leren ademen? Of medicijnen die het overschot CO2 in mijn lichaam afbreken? Is er iemand die bekend is met de klachten zoals ik ze omschrijf, die mij kan vertellen hoe deze \'kwaal\' heet en waar ik met het beste op kan richten als het gaat om de aanpak? Groeten Pingie


Hallo, ik heb niet precies dezelfde klachten maar lijkt er wel op, ik heb ademhalingsoefeningen gedaan volgens de Dixhoorn methode en heb daar geleerd m'n ademhaling onder controle te houden. Deze therapeuten kun je vinden op internet. succes.

label.Geplaatst op 2007-01-21 12:03:10


Het lijkt erop of je niet voldoende uitademt. Je CO2 rijke lucht is dan niet weg, zodat je niet voldoende zuurstof binnenkrijgt met je ademhaling. Een eenvoudige truc, die je bij inspanning zou kunnen proberen is de volgende: Je verdeelt iedere ademhaling in 4 stukjes, die tel je: 1 is de inademing, en dan zijn 2,3 en 4 uitademen. Zelf had ik ook last van benauwdheid, en bij mij helpt het goed, bij hardlopen en vooral bij traplopen. Succes!

label.Geplaatst op 2007-05-02 19:12:39


Hai... Je zou naar een andere arts moeten gaan want volgens mij kan dit ook kwaad voor je lichaam en hersenen. Je houdt teveel afvalstoffen vast. Zoek eens op spieren en CO2 Groetjes

label.Geplaatst op 2007-11-01 20:29:12

Naar forum Longziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren