© 2024 solvo B.V.

Buiten adem

Mijn vader (52) is altijd heel gezond: hij sport veel, weegt geen grammetje te veel, drinkt niet, rookt niet, etc. Maar.... Toen hij afgelopen week begon met hardlopen kon hij niet eens 50 meter volhouden, terwijl hij normaal rustig 10km loopt. Hij kreeg zomaar verzuring in de benen zei hij en hij had het ook benauwd. Ook met traplopen en volleyballen heeft hij het ineens benauwd en hij moet er zelfs even bij gaan zitten! Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt bij hem; ik snap er niets van! Wat kan er aan de hand zijn? Als hij naar de dokter gaat, wat zou hij dan voorgeschreven kunnen krijgen en wat \'onderzoeken\' gaat de dokter misschien doen?? Vast bedankt voor het antwoord. Sas. (als baby had mijn vader last van dauwworm en lichte bronchitis)


Ik heb 4 x een longontsteking gehad met o.a. buiten adem het afgelopen jaar gehad. De onderzoeken die evt. door een interne arts gedaan worden zijn bloedonderzoeken, onderzoeken van het hart zoals een e.c.g. onderzoek, een rontgen onderzoek van de longen en onderzoek door een arts. Dit valt allemaal heel erg mee, bij mij was het veel gecompliceerder dan het bovenstaande, maar geen mens is gelijk. Het is voor je eigen gezondheid en dat is heel wat waard.

label.Geplaatst op 2006-08-20 17:36:56


Ik ben 46 en heb soortgelijke problemen en gelijke levensstijl, zo te zien. Een jaar geleden heb ik in het UZ GENT een niertransplantatie ondergaan. Sinds half april dit jaar werd ik kortademig, bijzonder snel buiten adem met, wanneer ik diep in-of uitadem, een prikkelhoest bijna tot brakens toe. Mijn benen zijn verzuurd voor ik de trap op ben geklommen en ben ik totaal buiten adem. Af en toe 'licht' in het hoofd met soms een kleine temp.verhoging. De eerste onderzoeken die gedaan worden zijn een bloedafname, longfoto en ct-scan. ze kijken dan of er ontstekingsreacties, bacterien of virussen aanwezig zijn. Daarna heb ik een longfunctieonderzoek gehad (een 'blaastest'op versch. toestellen), waaruit bleek dat ik een onbalans in de gasuitwisseling in de longblaasjes heb. Mijn nefrologen hebben mij daarop doorgestuurd naar de longarts, waar ik 9 juli terecht kan. Tot die tijd zit ik dus gewoon 'achter de geraniums' als een bejaarde, want ik kan eigenlijk niets. Groeten en succes!

label.Geplaatst op 2007-06-26 10:48:37

Naar forum Longziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren