© 2024 solvo B.V.

Griep en COPD \"spoed vraag\"

Goedendag. Even een zeer dringend spoed vraag.. Na een griep van 10 dagen kreeg ik veel last op mijn longen, piepen en benauwd. Heb van de dokter Prednison en Ventolin gekregen. Ze vroeg of ik bekend was met COPD. nee.. niet echt. Ik wilde niet aan de prednison.. maar was Noodzakelijk. Mijn vraag is, Krijg je altijd na een griep iets met je longen? En COPD.. is een verzamelnaam.. houd dat ook in dat je LONGEMFYSEEM hebt? En ik rook.. moet stoppen.. absoluut dat is een feit. Is dat gunstig in geval van deze aandoening COPD? Hoe is de levensverwachting van COPD patienten? Als je stopt met Roken, heb je dan geen COPD meer? En als je longemfyseem hebt, gaat dat dan ook over. Zoo..veel vragen. Hoop zo dat iemand hier antwoord op weet. Dank jullie wel. Groetjes Fred


Hoi Fred, bij deze een poging om antwoord op je vragen te geven, mocht je met vragen blijven zitten kun je het beste contact met je huisarts/ longarts opnemen die zal je alles beter kunnen uitleggen! - nee, na een griep hoef je niet altijd iets met je longen te krijgen, beter nog gelukkig krijgen de meeste mensen niet direct wat aan hun longen na de griep, maar als je longen al minder functioneren is de kans wel groter dat het op je longen 'overslaat' - COPD is inderdaad een verzamelnaam (chronic Obstructive Pulmonary Diseases) longemfyseem valt ook onder het kopje COPD vroeger ook wel CARA genoemd - stoppen met roken is idd noodzakelijk in het geval van COPD, roken is een (mede) oorzaak van COPD en doorroken verslechterd dus ook alleen maar je ziektebeeld - levensverwachting is bij iedereen anders, sommige mensen redden het met alleen het gebruik van pufjes andere mensen leven jaren lang met zuurstof thuis, daar ken ik je niet echt een antwoord op geven... - als je stopt met roken heb je nog steeds COPD, COPD is een aandoening die blijvend is, schade aan de longen kan bij COPD niet meer verbeteren Nou ik hoop dat je wat met mn antwoorden kan! Groetjes

label.Geplaatst op 2007-03-25 17:37:59


Beste Fred, Bij mij werd pak weg toen ik 75 was longemfyseem geconstateerd, ben nu 81, maak gebruik van pufjes. Het werd ontdekt omdat ik kortademig was. Je komt er niet meer van af. Overigens was ik zo'n 40 jaar gestopt met roken. Je kunt er meer over te weten komen als je emfyseem op internet opzoekt. Overigens fiets ik veel, en 's zomers soms wel 30 á 40 km p.d. succes, Ranonkel

label.Geplaatst op 2007-03-29 11:00:53


Stoppen met roken is een eerste vereiste bij COPD. Dat je het na een griep krijgt, heb ik nooit gehoord. Bij mij is het geconstateerd nadat ik 2x in een half jaar longontsteking had.

label.Geplaatst op 2008-07-12 22:49:41

Naar forum Longziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren