© 2024 solvo B.V.

Longblaasjes

Hallo mensen, Heb een discussie gehad met mensen die allemaal kortere/langere tijd gestopt zijn met roken. Vraag:Herstellen beschadigde longblaasjes zichzelf nadat je gestopt bent met roken? Wie kan mij dat vertellen? Met vriendelijke groet, H@tty


De longschade aangericht door roken kan wel degelijk omkeerbaar zijn!

label.Geplaatst op 2003-10-22 10:19:53


Hoi, bij mijn weten herstellen longblaasjes niet. Eenmaal kapot blijven ze kapot.

label.Geplaatst op 2003-10-10 17:43:33


Nee die herstellen niet

label.Geplaatst op 2003-10-12 11:20:08


hallo, Naar mijn bescheide mening hersteld de long zich niet,eenmaal schade aangebracht is er geen weg terug. ben zelf longpatiend en invallide van het roken u ben ik gestopt uiteraard Mvg rikkes

label.Geplaatst op 2004-06-27 12:29:39


Uit onderzoek is gebleken, dat schade wel degelijk reversibel kan zijn, dwz uit zichzelf herstellen, mits de prikkel - roken - weggenomen wordt. Dit is uiteraard geen reden om maar te gaan roken, want dat roken bijzonder schadelijk is, kan niet vaak genoeg gezegd worden. Uiteindelijk is er niets schadelijker voor je lichaam dan roken.

label.Geplaatst op 2004-06-27 14:46:58


hallo, ik wil graag even reageren op dit berichtje.. Mijn moeder had longemfyseem... uitgerekte longblaasjes.. De longarts zei letterlijk... uitgerekte longblaasje herstellen zichzelf niet. Eenmaal uitgerekt en beschadigd is onherstelbaar. Longemfyseem wordt alleen maar erger. Als men stopt met roken... dan vertraag je het proces van longemfyseem.. je geneest niet. Dit zei de longarts in het westeinde ziekenhuis.. Longemfyseem is NIET te genezen! Groetjes Emmy

label.Geplaatst op 2004-09-05 22:17:33


Longemfyseem is een veel verder gevorderd stadium dan "wat beschadigde longblaasjes". Emfyseem is dan ook niet reversibel, zoals je al zegt. Toch is het zo, dat schade aangericht door roken best in enige mate reversibel is. Een longemfyseem herstelt zich niet meer. Er zijn echter vele tussenvormen mogelijk.

label.Geplaatst op 2004-09-05 22:29:24

Naar forum Longziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren