© 2024 solvo B.V.

SARS

Hallo, Binnenkort ga ik op vakantie naar Bali, waar tot nu toe geen officieel SARS is vastgesteld. Toch ben ik bang voor een uitbraak tijdens mijn verblijf. Doordat ik erg gevoelig ben voor verkoudheid e.d. ben ik bang dat als ik SARS op loop, complicaties krijg door ook een bacterieële longinfectie. (afgelopen 6 maanden al 2 maal luchtweginfectie gehad) In mijn bezit heb ik altijd een flinke voorraad Ampencillin en amoxicillin. Vraag is welke van deze 2 het best te gebruiken om bacterieële longontsteking af te remmen/voorkomen. Ik heb verder geen medische achtergrond, maar wil graag weten wat ik het best kan doen igv besmetting/uitbraak, omdat ik weetdat ik in Indonesië geen accurate medische hulp kan verwachten, en reizen naar een ontwikkeld land met SARS onmogelijk is. Wat ik dus wil weten, welke medicijnen zouden kunnen remmen, ik heb ook ventolin, zou dit verlichting kunnen bieden (blauw en bruin ventolin) of kan ik dat helemaal niet gebruiken bij longontsteking? Gaarne advies van iemand met medische achtergrond, omdat reeds geraadpleegde medici geen antwoord willen/durven geven.


Hallo Iceman Ik kan je alleen adviseren niet zomaar antibiotica te slikken, ook al heb je deze op voorraad. Als je een luchtweginfectie krijgt die veroorzaakt is door een bacterie, weet je namelijk - zonder kweken - niet om welke bacterie het gaat. Daarbij is niet elke bacterie gevoelig voor de antibiotica die je gebruikt. Het gevolg daarmee kan dus zijn dat je antibiotica slikt terwijl dit eigenlijk niet hoeft. Zo verhoog je voor jezelf de resistentie tegen bepaalde antibiotica waardoor bij nog meer infecties het risico bestaat dat de antibiotica niet meer helpt (omdat de bacterien er ongevoelig voor geworden zijn, denk maar aan de MRSA-bacterie) en de patiënt, jij in dit geval, zieker wordt. Denk er dus goed over na voordat je zomaar antibiotica gaat slikken. Overigens helpt een antibiotica in het algemeen alleen bij bacteriële infecties en niet bij infecties veroorzaakt door virussen. Daarvoor zou je een antiviraal middel moeten nemen, ook weer afhankelijk van welk virus. Voor informatie over SARS zou ik naar een tropencentrum gaan, of de GGD. Misschien dat je bij de overheid ook info kunt inwinnen. Wat ik op tv vaak zie is dat mensen met papieren mondmaskers rondlopen. Lijkt verstandig, maar denk er over na: na een dag dragen biedt zo'n masker nauwelijks bescherming meer. Het masker is door het in- en uitademen vochtig geworden waardoor de functie van het masker is verminderd. Wil je echt een masker, dan zul je een professionele aan moeten schaffen en geen papieren moeten dragen. Over de vraag of je ventolin tijdens een longontsteking kunt gebruiken: in principe wel, het verwijdt je luchtwegen. Maar ik kom in de praktijk vaak tegen dat mensen combivent (atrovent en ventolin) of acetylcysteïne gebruiken. in ieder geval succes ermee en een goede reis, mocht deze doorgang vinden Elena

label.Geplaatst op 2003-05-09 20:09:13


Elena, Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord. Met vriendelijke groet, Iceman (Harold)

label.Geplaatst op 2003-05-12 12:54:14

Naar forum Longziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren