© 2024 solvo B.V.

Waarom is een longontsteking factaal bij longemfyseem?

Hallo ik heb een vraagje.. Mijn moeder is pas overleden aan de gevolgen van een longontsteking. Ze had longemfyseem.. Toen ze haar borstbeen had gebroken t.g.v. osteoporose, kon ze niet meer ophoesten. Eenmaal in het ziekenhuis constateerde ze longonsteking.. De artsen zeidde dat ze de nacht niet zou redden.. mede door mijn aandringen, hebben ze haar op de intensive care gelegd aan de longmachine.. dat mocht maar uiterlijk 3 dagen ivm met de longen, anders zouden ze het daarna niet zelf meer functioneren. Ze kreeg helaas er nog een longonsteking bovenop.. Ze hebben toen de antibiotica gestopt.. omdat het niet meer zou helpen.. ze overleed 2 dagen later. Mijn vraag is, waarom is het zo moeilijk om een longonsteking te behandelen? En waarom is longemfyseem zo gevaarlijk. Je zou toch denken ontsteking, daar is wat aan te doen? Ik heb de arts gesmeekt, maar er was echt niks meer aan te doen.. het was ook sneu voor hem.... hij keek zo machteloos.. Er was niks meer aan te doen.. hij zei we hebben gisteren met je moeder gesproken en ze wil niet meer aan de longmachine... puff.... logisch maar hard.. Wie weet er antwoord op mijn vragen?? Dank je wel.. Emmy


Het is niet zo geweldig lastig om een longontsteking te behandelen. Je moet antibiotica geven, op geleide van de verwekker (de bacterie die de longontsteking veroorzaakt). Alleen in sommige gevallen - verminderd immuunsysteem (denk aan HIV) en longaandoeningen - is dat gewoon een stuk lastiger. Longemfyseem is een bijzonder vervelende aandoening. Daarbij zijn de elastische vezels in de longen kapot. Je kan het vergelijken met een ballon. Als je een ballon opblaast en los laat, dan gaat de lucht eruit door de elasticiteit van de ballon. Door de elasticiteit van onze longen vind voor een groot deel de uitademing van de lucht plaats. Is die elasticiteit minder, dan kun je niet goed meer uitademen en blijft er lucht achter in de longen. Al met al zijn de longen dan dusdanig aangedaan, dat iedere kleine infectie van de longen al gepaard gaat met een geweldige benauwdheid. Heb je dus een fikse longontsteking te pakken, dan kan je bijna niet meer uit jezelf ademen. Dat maakt het dan bijzonder lastig te behandelen.

label.Geplaatst op 2004-08-01 22:20:45


Bedankt CO, bedankt voor de uitleg.. het is gelijk een stuk duidelijker geworden, aangezien het pas geleden is en mensen aan mij vragen, kan ik nu een antwoord geven, en heb het voor mezelf een plek kunnen geven. Bedankt! Gr. Emmy

label.Geplaatst op 2004-08-12 23:19:08


Bedankt voor het berichtje.. Dus als ik het goed begrijpt, omdat de longen niet meer functioneren, slaat de antibiotica niet aan? Dus de longen zijn slecht, het ademen wordt bemoeilijkt.. daarom kan geen slijm opgehoest worden. maar wat gebeurt er dan.. wordt er zuurstof ingeademt, en omgezet in stikstof.. of koolzuurstof?? Het is een wonderlijk iets het menselijk lichaam.. Gr. Emmy

label.Geplaatst op 2004-08-06 23:06:07


Er is niet te zeggen: "daar ligt het nou aan..." Wat je wel kunt zeggen, is dat longen in een slechte toestand (bv emfyseem) niet al te veel daar bovenop moeten krijgen. De antibiotica kunnen dan nog wel aanslaan, de longen moeten wel een restcapaciteit over hebben om voldoende gaswisseling plaats te laten vinden (zie onder). Gebeurt dat niet, dan stik je langzaam. Wat er in de longen plaatsvindt is gaswisseling. Zuurstof gaat het bloed in, koolstofdioxide wordt uitgeademd (grofweg). De longen doen daar zelf verder niets mee. De zuurstof wordt gebruikt door alle (nou ja, bijna) cellen in het lichaam, o.a. om suiker te verbranden en daar energie uit te halen.

label.Geplaatst op 2004-08-07 07:45:36


Bedankt voor je berichtje, maar een ding snap ik niet.. De ademhaling gaat gewoon door... dus zuurstof komt binnen, waarom zei de arts dan eh... even goed verwoorden.. Er kan niks meer aan gedaan worden, omdat er een 2de longonsteking bovenop is gekomen en dat er dan koolstofdioxide wordt ingeademt, dus de longen waren dan in feite al op? dus in feite konden de longen, de gaswisseling niet meer aan? Of werd het omgedraaid?? Dat er dan koolstofdioxide het bloed in gaat ipv zuurstof? Groetjes Emmy

label.Geplaatst op 2004-08-09 22:20:49


Er kan nog wel een adembeweging gemaakt worden, maar het is maar de vraag of er dan nog veel verschuiving van lucht plaats vindt. Bij emfyseem is het volume lucht wat bij een ademing de longen in en uit gaat al minder dan bij een normaal mens. Bij een longontsteking is dat volume ook minder. Bij elkaar opgeteld kan dat net de genadeklap betekenen voor de longen. Dat wil zeggen dat er niet genoeg lucht in en uit de longen gaat om: - enerzijds het lichaam van zuurstof te voorzien - anderzijds het (door het lichaam geproduceerde) koolstofdioxide kwijt te raken. Dat wil zeggen dat het zuurstofgehalte in het bloed langzaam daalt en het gehalte koolstofdioxide langzaam stijgt. In het begin kan het lichaam dat nog compenseren, maar na een tijdje is dat niet meer mogelijk. Het zuurstof is bij te geven door een slangetje, maar het koolstofdioxide is niet weg te zuigen of iets dergelijks. Dan wordt het koolstofdioxide in het bloed dusdanig hoog, dat je in een coma raakt en overlijdt.

label.Geplaatst op 2004-08-09 23:11:31

Naar forum Longziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren