© 2024 solvo B.V.

Bloedwaarden galblaas

Hoi allemaal, Wie weet wat er bij een bloedonderzoek wordt onderzocht om afwijkingen aan de galblaas te vinden. Wat zijn de normale waarden daarvan en wat is er afwijkend in het geval van galstenen of chronische cholecytitis? Linda


Interessante vraag, heb zelf namelijk al jaren galstenen. Bij mij wordt Alat, Gamma GT en Alkalische Fosfatase onderzocht. Alat moet beneden 45, Gamma GT beneden 35 en Alk. Fosfatase beneden 120 zijn. Op een echo zijn galstenen ook duidelijk zichtbaar. Afwijkingen aan gal of lever kunnen zo ook worden onderzocht. Heb je zelf ook last van galstenen en welke klachten heb jij? Hoop zelf ook op meer reacties.

label.Geplaatst op 2005-03-16 11:56:41


Jellebel, Ik stelde de vraag omdat ik het nergens kon vinden en ik het voor mijn studie op moest zoeken.Zelf heb ik dus geen galstenen. In elk geval heel erg bedankt voor je reactie, want hier schiet ik al wat mee op. Linda

label.Geplaatst op 2005-03-17 14:56:33


Hallo, ik lees dit bericht zojuist en verbaas mij erover dat jij al jaren met galstenen rondloopt. Ik weet niet wat voor een klachten jij hebt maar ik was de hele dag door misselijk, zuurbranden en een zeurende pijn in mijn rechterzij. Na een bezoek aan de chirurg heeft deze het nodig gevonden om mij binnen 4 weken te opereren en dat is inmiddels 3 weken geleden gebeurt. Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik geen stenen had maar steengruis en dat schijnt meer klachten te geven dan stenen, m.u.v. koliekaanvallen. met vr. groet Jakeline

label.Geplaatst op 2005-07-02 20:32:46


Hallo Mamsiek, ik reageer een beetje laat maar lees het nu pas. Ik loop inderdaad al jaren met galstenen. Het enige wat ik ervan merk is dat ik zo'n 20 kolieken per jaar heb. Sommige zijn behoorlijk pijnlijk. Nu heb ik toevallig laatst laten bloedprikken en nu is Gamma GT behoorlijk verhoogd en wacht nu even af wat de internist zegt. Waarschijnlijk zegt hij dat de galblaas eruit moet maar daar zit ik niet om te springen. Ik neem aan dat bij jou de galblaas verwijderd is. Hoe gaat het nu met je??

label.Geplaatst op 2005-11-28 13:29:00


Hallo, Het gaat met mij uitstekend, kan eigenlijk niet beter. In het begin heb ik nogal last gehad van mijn darmen, ook die moesten wennen aan de toevoer van voedsel maar ik kan nu bijna alles eten. Ik had veel last van dunne ontlasting en dit heb ik nu onder controle door probiotica te gaan drinken. Sinds een week of 6 drink ik elke dag een flesje Yakult en mijn darmen functioneren voor 75 % goed. Eens in de twee weken heb ik een "slechte" dag, d.w.z. ik heb dan 4 of 5 keer per dag mijn ontlasting. Dit is wel het gevolg van mijn galblaasverwijdering, hiervoor had ik nooit ontlastingproblemen. Mijn algehele conditie is ook beter dan van voor de operatie want ik ben dat misselijke gevoel kwijt. Je hebt wel een maand of twee nodig, afhankelijk van je leeftijd, ik ben 41, om te herstellen. 6 weken sowieso niet tillen, en op tijd naar bed, want door de narcose gaat je conditie hard achteruit. Maar nu heb ik weer energie voor tien en mijn ervaringen zijn postief. Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb met mijn ervaring en wens je veel succes en sterkte toe. Laat me toch wel weten hoe het met je gaat. Groetjes Jakeline (MamsieK)

label.Geplaatst op 2005-11-28 13:48:06


Hallo Jakelin, fijn voor je dat het nu goed met je gaat. Ik las dat je vóór de operatie de hele dag misselijk was, last had van zuurbranden en een zeurende pijn. Dit vind ik nu zo vreemd. Ik heb daar helemaal geen last van, behalve af en toe een koliek heb ik eigenlijk nergens last van. Ik las op een ander forum dat dát nu juist de klachten zijn van mensen met galstenen, nou dat heb ik dus niet. Vandaar dat ik wel eens denk dat die verhoogde leverwaarden een andere oorzaak hebben. Ik heb nog niets van die internist gehoord, dus zal volgende week zelf maar eens bellen. Ik ben trouwens een vrouw van 43. Hoe zat het trouwens met jouw leverwaarden of heb je die niet laten prikken?

label.Geplaatst op 2005-12-02 09:05:13


Hallo Jellebel, Ze hebben mijn leverwaarden wel gecontroleerd maar dat was goed, dus daar heb ik verder niet meer naar gevraagd. Succes, en laat me weten hoe het met je gaat. Groetjes Jakeline

label.Geplaatst op 2005-12-02 16:49:38


Hallo Jakeline, hier ben ik weer. Ik ben afgelopen vrijdag bij de internist geweest. Ik krijg nu eerst een MRCP scan (internist wilde dit binnen 10 dagen nog doen). Ik ben bang dat ik er toch aan moet geloven, die galblaas zal er waarschijnlijk wel uit moeten. Eerst even dit onderzoek en de uitslagen van het bloedonderzoek afwachten. Zodra ik iets meer weet zal ik het laten weten. De groetekes.

label.Geplaatst op 2005-12-17 18:45:40

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren