© 2024 solvo B.V.

Colitis Ulcerosa

Sinds 2 weken is na drie maanden diaree met bloed via een endoscopie bij mij Colitis Ulcerosa geconstateerd en zware bloedarmoede. Bij CU mag je veel dingen niet eten en drinken. Ik heb veel moeite uit te zoeken wat je wel kan eten en wat niet.Kan iemand mij adviezen aan de hand doen op het gebied van voeding.


Hoi het is heel moeilijk te zeggen wat je wel en niet kunt eten, dat verschilt namelijk per patient, en vaak ook of je in een actieve (ontstekings)periode zit of niet. Over het algemeen, moet je uitkijken, met koolsoorten daar onder vallen ook spruitjes.. verder zijn alle prei en ui achtigen niet aan te raden, en alle bonen, muv sperzie en snijbonen, peultjes. Limonade met prik kan ook kramp veroorzaken. Ik heb zelf ook colitis, en kan een aantal van bovenstaande groente wel eten in een niet actieve periode, echter zuivel en vet leveren bij mij wel veel problemen, terwijl andere die niet ervaren.. Verder zou ik voorzichtig zijn met probiotica (je weet wel yakult enzo), de ene patient reageert er goed op de andere wordt er ziek van (waaronder ik), mijn mdl (maag darm lever) arts heeft het motto, baadt het niet dan schaat het wel je portemonee.. Verder als je aan de prednison bent, let dan heel goed op de hoeveelheid suikers en koolhydraten, je loopt namelijk het risico om gigantisch aan te komen.. kijk verder ook eens op www.ccuvn.nl een www.ccjongeren.nl

label.Geplaatst op 2006-09-15 10:04:06


Wat bij mij heel goed geholpen heeft is vegetarisch eten. Het duurt een paar maanden voordat je resultaat hebt, het vlees moet eerst je systeem uit. Vooral varkensvlees is erg slecht. Ik kan nog wel kippenvlees verdragen en eet dat nog af en toe. Het heeft ongeveer 8 maanden geduurd voordat mijn ontlasting weer helemaal normaal was. Ik heb de ziekte 10 jaar en van alles geprobeerd, nu is het zelfs zover dat ik geen medicijnen meer nodig heb voor de colitis ulcerosa. Het kost wat aanpassingen om geen vlees (ook niet op brood) meer te eten maar er zijn tegenwoordig zoveel vleesvervangers te krijgen dat de maaltijden toch smakelijk zijn.

label.Geplaatst op 2006-11-14 12:18:03


Hallo, Ik heb ook c.u. Ik ben naar een orthomoleculair arts gegaan en die kan meten waar je wel en niet tegen kunt. Zo hoef je niet alles zelf te gaan proberen. Is heel simpel allemaal. Ik merk wel dat als het wat minder gaat ik ook minder voedingsstoffen kan verdragen, maar op een gegeven moment weet je zelf wat dat is. Succes ermee.

label.Geplaatst op 2007-10-23 16:16:23

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren