© 2024 solvo B.V.

Darmkanker met uitzaaiingen

hallo min oma heeft dinsdag een zwar opreatie ondergaan ze had een tumor in haar dikke darm die was 4 en een halve cm groot die is weggehaald en ook een stukje van haar lever omat het door heel de buik uitgezaaid was nu wil de arts chemo gaan geven omdat oma nog heel vitaal is maar ik vraag me af wat de kansen hierbij zijn zou iemand mij kunnen helpen bij voor baat dank groetjes patries p.s vandaag ging het niet best ze heeft veel pijn en mag nog niet eten terwijl dat eigenlijk al mocht vanaf vandaag\\ ook is het wat opgezet in haar buik


hallo patricia wat erg van je oma. om op je vragen een antwoord te krijgen zal jij of iemand van je familie met de arts moeten praten. je kunt een gesprek aanvragen via de verpleging. -is voor jullie duidelijk of het genezend kan zijn of is het levensverlengend als je oma de chemokuur krijgt? -is het levensverlengend wat zijn dan de verwachtingen van de arts qua tijd? maanden of jaren? de arts zal niet kunnen zeggen hoelang precies. -wat zijn de bijwerkingen die te verwachten zijn? er is een groot verschil in de chemokuren hoe zwaar die is om te ondergaan. -en natuurlijk erg belangrijk , wat wil je oma? wil ze chemokuren als het niet te genezen is of wil ze zo rustig mogelijk haar laatste tijd meemaken? allemaal moeilijke zaken, maar wel erg belangrijk. er wordt door artsen meestal gesproken over de behandeling die ze kunnen bieden, maar er is niet altijd evenveel aandacht voor de vraag of iemand dat ook allemaal wil. vraag ook of het eventueel mogelijk is op een beslissing terug te komen als je oma na een tijdje toch liever wel of geen behandeling meer wil. zo zijn de verwachtingen en mogelijkheden van beide kanten duidelijk en kan je oma samen met haar familie de juiste keuzes maken. hoe gaat het nu met haar? mag ze al wat eten? met buikoperaties is het zo dat het mogen drinken of eten afhankelijk is van de toestand van de buik. als de darmen nog niet goed bewegen (peristaltiek) dan kan het nog niet verwerkt worden als je oma wat eet. de buik is dan ook wat dikker omdat de gassen en vloeistoffen stilstaan. het is erg verschillend per persoon hoe snel het lukt om weer te mogen eten. ik hoop dat het wat duidelijkheid bied. succes en sterkte met alles

label.Geplaatst op 2006-11-19 13:01:48


hallo ja volgens de artsen zijn er uitzaaingen door heel de buik en niet meer te genezen dus alleen omdat oma nog vitaal is wil hij toch chemokuur geven om het te rekken ze heeft een grote operatie gehad waarbij heel de buik open is geweest dinsdag is ze geholpen en sinds gisteren is het infuus eraf en de catheter ook loopt ze stukjes naar de wc alleen om te plassen de rest wil nog niet gisteren heeft ze een echo moeten maken voor de zekerheid omdat ze nog zoveel pijn had verder weten we nog niet veel de dokter wilde eerst deze operatie en herstel afwachten maar het is heel moelijk omdat we zelf het idee hebben dat er meer zit en dit omdat mijn oma vaak dingen niet zegt dit heeft ze ook te lang voor zich gehouden voor ze naar de dokter ging niet weten wat je te wachten staat vind ik het ergst ik hoop dat er snel meer duidelijk heid komt van de arts bedankt voor je reactie groetjes patricia

label.Geplaatst op 2006-11-20 06:32:35


nou vandaag is een gesprek met de arts geweest en ze hebben tumor van lever kwab nagekeken en het is in het laatste stadium dus niks meer aan te doen ze kan nog wel een lichte chemo krijgen om het iets te vertragen maar het zal geen jaren meer duren

label.Geplaatst op 2006-11-21 16:58:50


wat naar dat het allemaal al zo uitgebreid is met de uitzaaiingen en zo. darmkanker word vaak te laat ontdekt doordat het pas laat (duidelijke) klachten geeft. het is misschien een geruststelling dat het waarschijnlijk niet uitgemaakt had als ze eerder naar de dokter was gegaan. het is nu wel belangrijk wat ik in mn eerdere bericht schreef dat jullie met oma bespreken wat ze wel en niet wil. ze zal waarschijnlijk ook extra hulp en verzorging nodig gaan hebben (ik neem aan dat ze nu nog thuis woont), het is ook verstandig alvast met elkaar te bespreken welke hulp jullie kunnen bieden en wat te doen als het teveel of te moeilijk wordt. wat zijn de mogelijkheden en wat moet er gebeuren als het niet meer gaat. denk hierbij aan de mogelijkheden van thuiszorg, verzorgingshuis en verpleeghuis. het is vaak prettig om vantevoren je alvast rustig te informeren en het samen te bespreken zodat het niet allemaal snel moet als de nood aan de man komt. sterkte

label.Geplaatst op 2006-11-25 19:40:25


mijn oma woont al een paar jaar in een verzorginshuis zelf praat ze er niet over ze doet nu net of ze weer beter is of wordt ook zegt ze dat ze alles mag eten dat vinden wij vreemd want eerder zei ze ik mag geen kool hebben en geen prik enzo en nou mag alles weer ook over hulp hebben ze het gehad maar ze zegt ik zou niet weten waarvoor dat is vrij moeilijk ja wat kan je dan het beste doen he ze praat nergens over en ik denk wel eens dat ze zoiets heeft ja ik wordt toch niet beter ik eet gewoon nog lekker alles en zo dan geniet ik er nog van ik zelf vind het moeilijk om met haar te praten ik weet niet goed hoe en wat omdat ze het zelf ook niet doet en reageert vaak nogal nors het is heel moeilijk omdat ik niet weet wat komen gaat als je haar nu ziet zit ze erbij of ze niet ziek is en of er niks gebeurd is dus dan krijg je ook het gevoel dat het nog lang zal duren maar ergens weet je dat dat niet zo is en dat is moeilijk ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan ik weet ook niet wat ik moet verwachten 10 dec moet ze naar de oncoloog over chemo kuur maar ze krijgt maar een lichte betekent dit dat een zwaardere te zwaar is? of wat?> duurt het nog maanden of slechts weken? die onzekerheid zit me dwars

label.Geplaatst op 2006-11-27 06:35:46


hallo patricia, het is extra moeilijk als je oma nergens over wil praten. gelukkig woont ze al in een verzorgingshuis en is hulp dus in de buurt, als het nodig is kan het zo opgestart of uitgebreid worden. in veel verzorgingshuizen laten ze mensen ook bij hun wonen als de zorg eigenlijk te zwaar is geworden en een verpleeghuis nodig is. omdat die mensen al een tijd in het verzorgingshuis wonen en de zorg meestal geen jaren meer voortduurt geven ze tijdelijk die extra zorg (ze kunnen hier wel budget voor krijgen, maar meestal personeelsprobleem). het is wel verschillend per verzorgingshuis, ligt ook aan hun mogelijkheden. ik denk dat het goed is in dit geval om je oma haar gang maar te laten gaan met eten en zo. ze is geopereerd en als ze geen klachten heeft mag ze alles wel eten denk ik. ze merkt het wel als ze last heeft van kool of iets dergelijks. meestal wordt dit ook maar als advies gegeven, niet iedereen heeft last bij het eten van kool. natuurlijk is het moeilijk als iemand er aan de buitenkant niet ziek uit ziet en over de termijn is meestal weinig te zeggen. de arts kan praten over maanden of weken, maar dat is alleen hoe het in de meeste gevallen is bij die soort kanker. bij elke soort kanker zijn andere chemokuren, de een zwaarder dan de andere. het hoeft dus niet zo te zijn dat een andere voor je oma te zwaar zou zijn. misschien is dit gewoon de beste soort in dit geval. deze vragen kan alleen de oncoloog beantwoorden. sterkte

label.Geplaatst op 2006-11-27 19:22:19


hallo heel erg bedankt voor je reacties ben ik heel blij mee ik vind het allemaal nogal moeilijk veel vragen en onzekerheid ben blij dat je op m ijn vragen reageerd bedankt groetjes patricia

label.Geplaatst op 2006-11-28 05:55:41

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren