© 2024 solvo B.V.

Een buik als een ballon

Ik weet niet wanneer het precies gebeurde, maar vroeger kon ik alles eten wat ik wilde, want het ging er toch zo weer uit. Maar op een gegeven moment werd dat anders en nu heb ik constant een opgeblazen gevoel en een letterlijk opgeblazen buik. Erg irritant, want eten is nu geen leuke bezigheid meer, want bij elke hap is het net of je in een ballon blaast. Ook als ik niet heb gegeten, heb ik dat gevoel. Ik beweeg regelmatig (fiets naar mijn werk, zo\'n 7 km, eet dagelijks muesli met yoghurt en eet voldoende groente/fruit. Aan mijn huisarts heb ik nooit wat gehad, want nu zei hij dat dat waarschijnlijk gassen zijn en ik dan maar een stukje moet lopen en ff flink moet winden. Nou dat lopen lucht niet op, sterker nog...als ik sta is het gevoel erger dan als ik zit. Wat doe ik hieraan ? Ik heb eigenlijk geen zin in weer een ziekenhuis bezoek, want ik ben er net uit na een vervelende neusoperatie...Maar zo\'n buik is ook geen gezicht en bovendien een rotgevoel.


Je zegt dat je buik net een ballon lijkt, als dat zo is en het komt niet van het eten, (laten we zeggen een gewoon dik buikje) dan kan het zijn dat er gasophoping zit. Je kunt je huisarts ook vragen om je door te sturen voor een echo of zoiets.

label.Geplaatst op 2006-06-21 07:49:52


heb je wel gewoon ontlasting? het kan komen door obstipatie. op een buikoverzichtfoto moet er te zien zijn als er gasophoping is en ook als er veel ontlasting in je buik zit. als het niet over gaat met een paar dagen zou ik vragen om zo'n foto of een verwijzing naar een internist of maag-darm-leverarts. ondertussen veel drinken, vezels eten en bewegen, dat moet wel weer gang in de darmen krijgen. groetjes

label.Geplaatst op 2006-06-21 19:41:41


Opgepast met vezels!Muesli is toch vezelrijk dacht ik: bij inname van vezels moet er veel, veel gedronken worden want de vezels nemen het vocht op.Schijnt dat je dan zeker 1,5l of 2lwater moet drinken! Groetjes aanzij

label.Geplaatst op 2006-06-21 20:36:17


tsja, ik heb al ongeveer hetzelfde vanaf mijn 18e. Tientallen onderzoeken gehad, maar geen afwijking te vinden. Af en toe vraag ik mij af, waar komt die lucht vandaan. Soms moet ik een hele nacht winden, maar blijft het terugkomen. Nog geen seconde nadat ik een wind laat, borrelt de buik alweer vol. Erger is trouwens als het er niet uitkomt. Dit is zeer zeer pijnlijk. Ik heb vanalles geprobeerd, maar niets helpt. Waarschijnlijk hebben mijn klachten te maken met PDS, maar ja vervelend is het wel.

label.Geplaatst op 2006-06-26 14:09:43


Als je buik als een balon is kan het zijn dat je tijdens het eten lucht naar binnen hapt ,dat is iets waar jezelf geen erg in hebt door het eten en de lucht in de buik word de maag opgeblazen de mogenlijkheid is boeren en winden laten ,maar dat moet dan wel lukken , je kan hiervoor ademshalings terapie krijgen of er is een medicijn voor die Metoclopramide 10 mg. heet ,maar daar moet je toch eerst naar je huisarts om te vragen of je dit mag gebruiken. Als je slecht je ontlasting kwijt kan is dit ook het effect van een ballonmaag , mischien moeten daarom ook je darmen wat meer doorgespoeld worden. Ik ben zelf maagdarmpatient en heb een operatie gehad aan mijn slokdarm,maag en middenrif gehad, mijn maagklep werkte niet meer en dat hebben ze door vel van mijn maag op terekken en om de klep heengedraait , dat zit nu te strak waardoor de lucht in mijn maag en darmen is blijven zitten en er niet uit kan , dit is iets wat niet verholpen kan worden omdat anders de klep weer niet gaat werken en al het gal rondwarreld in mijn lichaam wat erg gevaarlijk is. Vandaar mijn kennis hierover. Nou succes en ga hier zeker mee naar de huisarts die kan je verder helpen. groetjes Sylvia

label.Geplaatst op 2006-07-27 10:26:47


Bedankt allen voor de reactie. Ik ben in ieder geval naar de huisarts geweest, maar zoals wel vaker is er niks te constateren. Ik heb wel om een doorverwijsbrief voor het ziekenhuis gevraagd. Ik denk dat er vrijwel zeker teveel lucht naar binnen gaat met eten. Na een recente neusoperatie had ik verwacht dat dit zou afnemen aangezien ik nu niet alleen meer door mijn mond hoef te ademen. Maar helaas.... Dan maar weer eens naar het ziekenhuis.

label.Geplaatst op 2006-08-05 19:59:41


ik heb ook al 3jaar last van pds en mijn buik is ook erg opgezet.ik schaam mij hier ook voor, zeker met kleding kopen.ik moet altijd lange broeken met elastiek kopen ander krijg ik mijn broek niet dicht.ik ben in 3jaar tijd 8 kilo aangekomen en als je ziet wat ik eet dat is haast niets,wel drink ik bijna 3 liter water maar helpen doet het niet echt. het geef je alleen maar een vol gevoel.winden laten heb ik mijn hele leven nog nooit gedaan,ik hiel me altijd in.

label.Geplaatst op 2006-08-05 22:03:26


Klinkt misschien een beetje lullig, maar probeer eens een paar maanden elke dag bij ontbijt een yakult. Ik (maag)zweer erbij!

label.Geplaatst op 2006-11-04 01:40:22

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren