© 2024 solvo B.V.

Endoscopie

Mijn moeder van 79 heeft een colonscopie gehad en dat heeft zo\'n pijn gedaan (waarschijnlijk vanwege verklevingen na een darmkankeroperatie) dat ze dat nooit meer wil; nu moet ze in april voor een endoscopie; volgens mij gaat de kijker dan minder diep en hoeft niet de gehele darm door. Is dit dan dus niet zo pijnlijk?


Hoi Sandra, Ik heb gekeken op Google voor je hier is het antwoord: Een endoscopie is een onderzoek om de darmwand te inspecteren. Een coloscopie is een onderzoek waarbij de gehele dikke darm wordt geïnspecteerd. ... Dus je hebt gelijk Sterkte!!!!

label.Geplaatst op 2006-02-13 09:39:46


Hoi Angela, Bedankt voor het opzoeken; mijn moeder is 79 en heeft een half jaar geleden een colonscopie gehad, die deed erg veel pijn. Vandaar de angst voor een endoscopie. Is deze net zo pijnlijk of gaat de kijker minder diep de anus in zonder alle bochten van de darm en is het daarom minder pijnlijk? Groet, Sandra

label.Geplaatst op 2006-02-13 09:58:39


de verschillende darmonderzoeken sigmoidscopie en coloscopie zijn allebei een endoscopie. bij een coloscopie bekijken ze de hele dikke darm en bij een sigmoidscopie bekijken ze alleen het laatste stuk. omdat ze niet door de hele dikke darm gaan is een sigmoidscopie minder pjnlijk.

label.Geplaatst op 2006-02-13 19:31:17


Hallo, voor een endoscopisch onderzoek kan je een roesje vragen. Dan merk je er niets van. Groeten Broeder E

label.Geplaatst op 2006-02-14 17:47:35


Ik heb het gehad, en omdat het om een spastische darm ging, kwamen ze op den duur op een stuk aan waar de darm zich samentrekt. Toen ik vertelde dat het nu wat pijnlijk en raar ging voelen zijn ze direkt niet verder gegaan. De hele darm hebben ze ook al een keer onderzocht met behulp van een bariumpapje die er van achter in ging op de rontgenafdeling.

label.Geplaatst op 2006-04-08 15:07:23

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren