© 2024 solvo B.V.

Gevoelige maag, misselijk, oprispingen... en bang.

Ik hoop hier reactie te krijgen. Ik sukkel al sinds mijn kindertijd met een slechte maag of beter gezegd heel gevoelige maag. Stress is nefast. Nu ging het al een hele tijd gewoon goed. Mijn maag bleef een gevoelig punt maar er viel mee te leven. Sinds kort heb ik weer enorm veel last van misselijkheid + gevoelige maag + oprispingen. Ik ben vandaag bij de dokter geweest en die zegt dat het een zware maagontsteking zou zijn. Hij heeft me omeprazole gegeven en mottilium tegen de misselijkheid. Volgens hem zou het snel moeten beteren. Het is nu avond en 2 mottiliums en 1 ompeprazole later en ik voel me nog steeds zo misselijk en mijn maag blijft vervelend doen. Ik vraag me af wanneer het echt moet beteren? Ik haal de ergste scenario\'s al in mijn hoofd. Ik denk al aan maagkanker en ik durf een gastrocopie niet aan. Ik wil het graag omdat ik dan eindelijk weet hoe het zit maar ik durf het niet om het verdict te horen. Ik besef ook dat ik het beter nu doe dan het te laten aanslepen maar ik ben gewoon enorm bang. Ik denk dan als het niet met medicijnen overgaat dan moet het toch wel iets ernstigs zijn? Als het vrijdag niet beter is moet ik terug naar de huisarts. Ik zal dit ook doen als het zo ver is en vragen voor een doorverwijzing. Maar hoe reeel zijn mijn gedachten? Ik ben 27 jaar. De echte reden dat ik de stap niet durf zetten is deze. Ik heb gelezen over maagkanker en er staan bijna overal dat wanneer je echt klachten hebt het meestal al te laat is. Vermits ik echt klachten heb, heb ik echt schrik om die gigantische stap voor me te zetten... *zucht* Zo een mooi weer momenteel en ik maak me echt diep zorgen. Ik besef dus maar al te goed dat die gastrocopie er moet komen of ik nu wil of niet maar kan iemand me een klein beetje geruststellen??


Wou even kwijt dat ik vanmorgen weer goed misselijk ben opgestaan. Mijn maag voelt ook zo bijzonder "zwaar"... Er is dus niks verbetering tegen gisteren. Ik zou durven zeggen dat ik vandaag misselijker ben.

label.Geplaatst op 2010-03-24 08:41:33


hallo, het is al een poosje terug dat je een bericht plaatste, maar ik wil toch nog reageren. Ik begrijp dat je bang bent voor maagkanker. Veel mensen zijn bang voor de uitslag van een onderzoek, ze gaan van het ergste uit. Toch denk ik dat ik je enigzins gerust kan stellen. Omdat je deze klachten al vanaf kindertijd hebt is het niet waarschijnlijk dat het kanker is. Verder is een veel voorkomende aandoening een infectie met de maagbacterie, deze is goed aan te tonen via een gastroscopie en te behandelen met antibiotica. Ik weet alleen niet of de klachten die jij hebt daarbij horen. Ook is het zo dat je gewoon gevoelig bent op de maag, ik weet niet hoe je leef en eetpatroon is. stress en bepaalde voeding, drank, roken kan veel invloed hebben. Ben je inmiddels al bij de dokter weer geweest en ga je een gastroscopie doen? ik ben benieuwd naar de uitslag. Bij de meeste mensen komen er onschuldige zaken aan het licht, het geeft veel duidleijkheid. Ook als er niets gevonden wordt weet je dat in ieder geval en kun je je erop richten zoveel mogelijk gezond te leven om de klachten te verminderen. dat je dan niet meer angst hoeft te hebben voor kanker kan al heel veel schelen. veel succes

label.Geplaatst op 2010-04-07 21:24:57


Bedankt voor je reactie rings! Hier is het nog steeds hetzelfde liedje. Ik ben ondertussen al terug naar de dokter geweest. Hij zegt zelf dat een gastrocopie in mijn situatie nog te vroeg is maar ik weet niet of ik nu moet aandringen of niet. Het is nu drie weken later en ik ben nog steeds misselijk. Ik sta ermee op en ik ga ermee slapen. Ik ben er mij ook zo op gaan fixeren. Ik zit precies in een cirkel... Ik ben misselijk, erger mij eraan, maak mij er druk in en ik ben dan nog misselijker door er zo mee bezig te zijn. Als ik in mijn maagstreek duw is het daar echt wel pijnlijk. Vooral vanonder aan de maag. Ik denk maar steeds aan zweren maar de dokter zegt dat je dan op één bepaalde plaats steekjes moet hebben maar bij mij is het vooral een pijnlijke plaats. Steekjes heb ik niet echt. Ik kan ook nog goed eten, zelfs met misselijkheid, ik heb denk ik geen bloedverlies, stoelgang is eigenlijk ook normaal geen bloedsporen met het blote oog. Ik voel me wel niet fit maar dat kan zijn omdat we aan het renoveren zijn en ik echt zone schrik heb voor de ergste dingen eerst. Het verstandigst is natuurlijk deze proberen uit te sluiten. Als ik een dag stop met omeprazole voel ik wel een heel groot verschil. Ik heb terug zuuroprispingen en ik voel me dan algemeen toch wel slechter. Maar omeprazole neemt dus niet de misselijkheid wel wel de zuuroprispingen. Ik moet toegeven dat ik overgewicht heb en daar aan het werken ben. Ik at vooral te grote porties en te weinig op een dag. Ik heb al gelezen dat grote porties eten echt slecht is voor je maag. Dus daar ga ik al in de fout. De zuuroprispingen kan ik koppelen aan mijn overgewicht, dat hoor je wel vaker. Maar de misselijkheid kan ik aan niets koppelen. Ik eet nu al een tijdje kleinere porties, vet te vermijden, geen frisdrank meer, meer fruit enzv. Maar voorlopig heeft het geen effect op de misselijkheid. Ik ga dit ook blijven doen. Voor mij is dit een soort wake up call en ik wil mijn lichaam terug op orde krijgen. De dokter wil het ook op stress steken. Maar kan je zo zo zo misselijk zijn door stress? Dag in dag uit? Ermee opstaan en ermee gaan slapen? Kan stress dat écht veroorzaken?? Binnenkort terug dokter maar dan ga ik toch aandringen op een doorverwijzing. Alvast bedankt voor je antwoord!!

label.Geplaatst op 2010-04-14 09:53:26


Hallo! Ik ben een 25 jarige vrouw die haar eigen sterk herkende in jouw verhaal! Als kind had ik regelmatig last van mijn maag: reizen met elk vervoermiddel, bepaalde geuren, vermoeidheid, verschoven dagritme, ... Misselijkheid en overgeven was vast stramien! Motilium en Immodium had ik dan ook altijd bij me! In mijn tienerjaren kwamen er nog meer problemen. Ik kampte met een periode van niet eten door maagproblemen en viel 20 kilo af. Als ik al at, had ik problemen met het binnen te houden. Toen ik zo zwak was dat ik de hele paasvakantie in bed had gelegen, besloot ik een gastroscopie te laten doen. Hieruit bleek dat ik een zware maagontsteking had. Na behandeling met medicatie waren de problemen opgelost en het ging weer een tijdje goed. Tijdens mijn studentenjaren waren weinig slapen en veel drinken dagelijkse kost. Tuurlijk was ik al eens misselijk en gaf ik al eens over; maar daar zaten de feestjes voor iets tussen. Het begon tijdens een examenperiode. Ik was op van de stress: ik kon niet slapen, ik kon niet eten; ik kon niet stoppen met eten; maagkrampen; overgeven voor het examen; ... Sinds drie jaar beheerst dit mijn leven. Ik werd in de winter van 2007 ziek: de ene buikgriep na de andere drong zich op. Na een examenperiode stortte ik in. Ik kreeg plots last van vermoeidheid, maag en darmklachten. Vooral s morgens blijkt een probleem: ik word vroeg wakker en voel me onmiddellijk ziek: ofwel diarree ofwel overgeven (puur sap). Ondertussen heb ik al 5 verschillende professoren gezien en al verschillende gastro en endoscopien ondergaan. Elke dokter wist me een andere diagnose te stellen en elke dokter gaf me andere medicatie: omeprazole, motilium primperan, immodium, enterol, parthomed, ... Niets werkt! Als ik echt een episode heb waarbij ik niet kan stoppen met overgeven, laat ik de dokter een spuitje zetten. Slapen is voor immers de enige periode dat ik echt op mijn gemak ben. Spijtig genoeg wordt ik ook wakker van de pijn of misselijkheid... Sinds januari ga ik naar een psycholoog, die helpt me mijn probleem te analyseren. Het is meestal complexer dan je denkt. De eerste oorzaak van mijn problemen was prestatiedrang en faalangst. Ondertussen ben ik gewoon bang om ziek te worden. Ik ben bang om uit te gaan, alcohol te drinken, vroeg op te staan, ... De meest banale dingen, gewoonweg belachelijk! Maar toch richt ik mijn leven zo in, dat ik toegeef aan die angst: ik blijf dus gewoon thuis! NIET GOED! Ik moet vechten, ik moet alles doen wat ik gepland had, ook al voel ik me slecht. Dit is hard en niet altijd haalbaar, maar het werkt! Ook ik maak me soms zorgen over mijn stelsel: na 2 weken elke dag overgeven, doet alles pijn. Ik ga dan ook regelmatig op controle! Toch is het geen pretje, het gaat beter en ik kan dingen doen. Maar ik moet wel elke ochtend door een toilet episode en dat weegt! Mijn raad: denk er zelf eens over na! Waarom zijn deze klachten er? Is er iets gebeurd of veranderd? Ga desnoods met iemand praten, van op een afstand lukt het soms beter om dingen te zien. Als je toch pijn blijft hebben, laat je onderzoeken! Je moet niet bang zijn voor de gastroscopie. Vraag om een extra verdoving (niet enkel de mondspray, maar ook een verdoving met spuit), je bent er dan wel bij maar achteraf herinner je je weinig. Moest het dan een ontsteking zijn, ben je binnen enkele weken van je problemen verlost! Een kleine opoffering, ik zou het direct doen :) Hopelijk ben je wat geholpen?! Het doet altijd deugd om je verhaal eens te kunnen doen of lotgenoten te vinden. Veel sterkte! Charlie

label.Geplaatst op 2010-07-26 22:18:56


Hoi beter een late reactie dan nooit. Angst is begrijpelijk, maar niet helemaal terecht. Angst om maagkanker lijkt me in jouw geval gezien je klachten te ver gezocht. Doe het onderzoek en er valt een last van je af. Groeten jan clabbers orthopeed/kno/heelkunde

label.Geplaatst op 2010-08-09 22:25:29


Hallo, ik wil je best een beetje gerust stellen, ik heb nl ook al 4 weken last van mijn maag en slokdarm, ik heb een jaar geleden in het ziekenhuis gelegen omdat ik hele erge maagklachten had, toen hebben ze een ct-scan gemaakt en een gastroscopie, die moet je gewoon doen met een roesje dan merk je er weinig van. En bij mij is er niets uitgekomen, en ik heb ook nog steeds last. Ik weet wel dat stress de pijn kan verergeren. Nu hebben ze bij mij bloed geprikt en ontlasting nagekeken daar moet ik nog een uitslag van krijgen dus wacht ik nog even af. Succes en wel laten kijken heel belangrijk voor je eigen geruststelling!!

label.Geplaatst op 2010-09-26 21:05:34


Dag Tine, hoe gaat het nu met jou? Hebben de dokters gevonden wat het was. Ik heb sinds vorig jaar hetzelfde probleem, ben de hele tijd misselijk, heb de hele tijd pijn. Ik heb braakneigingen, de dokter heeft toen een maagledigingsscan gedaan en gezien dat ik een trage maagontlediging heb, hij had me prepulsid voorgeschreven. Dit middel wordt nu jammer genoeg van de markt gehaald en er komt niets in de plaats. Ik ben ten einde raad en weet niet wat ik moet doen. Daarom wil ik graag weten hoe het met jou is misschien heb jij ondertussen een remedie die mij en anderen kan helpen? Bedankt voor je reactie! Groetjes Pamela

label.Geplaatst op 2011-02-16 18:39:57

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren