© 2024 solvo B.V.

Maagklachten

Sinds mijn 20e jaar, ben nu 38, heb ik regelmatig last van oprispingen. Deze heb ik tot op heden af en toe onderdrukt met Gaviscon. De laatste tijd gebruik ik af en toe Maagzuurremmers van het Kruidvat welke een opvallende goede werking hebben wegens het verlagen van de maagproductie. De volgende symptomen spelen hierbij dagelijks een rol 1. gemiddeld een keer per dag onderaan je borstbeen af en toe een branderig gevoel heb of de gehele maag voelt zich kort branderig aan. 2. de laatste tijd (2-mnd) het idee heb dat je op die hoogte jeuk hebt. Speldeknopje onder het borstbeen 3. dit niet altijd aanwezig is maar gemiddeld kan daar weken tussen zitten 4. het met name opkomt als je te laat in bed ligt 5. geen last heb van reflux dat het dus in je keel komt 6. geen last heb van donkere ontlasting 7. wel af en toe last van lucht. (boeren) 8. als ik er geen last van heb ook geen chronisch pijnlijk gevoel eraan overhou. Weg is weg. Welke consequenties kunnen hier aan vastzitten als ik gewoon hiermee doorloop, dus wat moet ik doen daar als je zelf hierover gaat nadenken het op de langere termijn niet goed kan zijn. Hoewel ik mensen ken die er al hun hele leven mee rondlopen en alleen op het eten letten. Is hier een indicatie aan te stellen wanneer je wel en geen zorgen moet maken. Graag jullie antwoord.


TO the dokter, zou ik zeggen Frank. Als je met zoveel regelmaat een branderig gevoel hebt, dan kan de wand van je slokdarm goed beschadigd raken. De wand kan veranderen en daardoor weer een verhoogd risico op slokdarm kanker. De maagzuurremmers van bijv. het Kruidvat zijn goed, mist je je daar ziek aan eet(woorspeling, haha)Een adequate veilige therapie zijn protonpompremmers. Vraag je huisarts of apotheker. succes.

label.Geplaatst op 2005-08-25 20:22:38


Beste Paul, nieuwe medicijnen gehaald. Die van het Kruidvat hadden geen goede werking. Vergat je er een dan had je na een paar uur zo'n branderige aanval. Nu iets anders........ik heb andere medicijnen gekregen waarover ik uitermate tevreden ben. Sinds eerste inname van afgelopen dinsdag geen enkele vorm van oprispingen zuur van welke aard dan ook. Een enorm rustig gevoel in de buik en geen lichamen stress meer. Raar maar erg prettig. Nu schijnt het zo te zijn dat ik last heb van de Helicobacter Pylori. Kenmerken zijn bekend en de gevolgen op lange termijn. Ik ben deze nu aan het innemen en moet een kuur volgen van twee weken. Lichamenlijk voel ik mij momenteel uitstekend en dat in een paar dagen. In het begin had ik last van een grieperig gevoel maar het lichaam moet schijnbaar wennen aan deze nieuwe medicijnen die Nexium heten. Voor de rest vertelde de huisarts dat onlangs die lange periode ik mij geen zorgen hoef te maken. Geen last van donkere ontlasting of tijdens hoesten bloed of welke vormen van dien aard dan ook. Wel was hij er voorstander van als het niet wegblijft om een maagonderzoek te gaan doen. Maar tegen die tijd zien wij verder. Onlangs vernomen dat een bekende van mij dit ook jaren heeft gehad en na inname van een nog voor mij onbekende medicijn hier geen last meer van heeft. We zien wel en zijn zeer postief gestemd. Groeten, Frank

label.Geplaatst op 2005-09-25 12:11:21


Beste Paul, vandaag naar de huisarts. Gisteren had ik geen last van maagzuur maar een raar gevoel in de maag net of er helemaal bovenin iets hards zit. Dit gecombineerd met sinds een paar dagen een opgeblazen gevoel. Moet zeggen dat ik een stressbaan heb die ik makkelijk aankan echter de maag speelt er af en toe op in. Voor wat betreft die maagzuurremmers. Ik ben er een maand nu vanaf en sinds gisteren heb ik er weer eens eentje ingenomen. Omtrent dat bijterig gevoel bovenin je maag/ onderaan slokdarm is dat hooguit qua duur 2-3 seconden en dan is het weg.Dit komt dan inderdaad zo'n 4 x per dag voor. De laatste tijd onderdruk ik dit door melk te drinken. Gevolg is wel, tenminsten daar lijkt het op dat je de laatste tijd niet echt een vaste ontlasting hebt. Begin soms wel en naderhand zacht en winderigheid. Oke, ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wegens het lekkere weer bijna iedere dag een biertje drink hetgeen uit ervaring ook die winderigheid kan veroorzaken. Maar goed, ik ga vandaag naar de huisarts en zal je doorgeven wat de uitkomsten zijn.

label.Geplaatst op 2005-09-07 09:05:49


Ben nu een paar weken verder en merk dat ik niet zonder Nexium kan. Huisarts heeft mij deze week een afspraak met Ziekenhuis Gooi-Noord laten maken voor een echo- en bloedonderzoek. Hopelijk zal nu eindelijk eens hier uit komen wat er aan de hand is. Wel is het zo dat sindsdien ik Nexium inneem, ik in feite alles kan eten en drinken wat ik voorheen niet kon. Nu doe ik dat ook niet maar het geeft bijvoorbeeld aan wat voor effect dit medicijn heeft. Volgende week vrijdag moet ik naar het ziekenhuis en hou jullie hiervan verder op de hoogte.

label.Geplaatst op 2005-11-11 14:29:19


Zoals beloofd hierbij het verslag van het echo onderzoek. Alles in orde geen galstenen etc....van de ene kant goed maar van de andere kant jammer. Aankomende maandag gaan ze met een camera naar binnen en ook hierover zal ik een verslag komen uitbrengen. Wat mij ondanks dat dit allemaal gebeurd toch nog bevreemd is dat men tot op heden geen aanleiding heeft gevonden tot een ontlastingsonderzoek. Daaruit kan blijken dat je van een helicobacter pylori last zou kunnen hebben.

label.Geplaatst op 2005-12-08 17:11:25


zoals beloofd hierbij mijn reactie aangaande het endoscopisch onderzoek in ziekenhuis Gooi Noord. Uiteindelijk blijkt uit dit onderzoek dat ik een breuk in mijn middenrif heb waardoor mijn slokdarm geirriteerd raakt door het opkomend maagzuur. Hieraan kan weinig gedaan worden dan alleen doorgaan met Nexium of een ander vergelijkbaar middel of op langere termijn een operatie. Mijn conclusie? we gaan nog even door met Nexium. Verder was de slokdarm aan de onderkant behoorlijk geirriteerd volgens de internist. Nexium slikken a 20Milligram. Verder bepaaldeleefgewoontes verbannen zoals af en toe een sigaartje. De nicotine die hieruit voortkomt komt via de speeksel in de slokdarm terecht en kan op latere leeftijd voor andere problemen zorgen. Hoop geleerd en een hoop wijzer. Wens ik u allen en uiteraard de medemaagbranders veel sterkte en uiteraard Prettige Dagen en de Beste Wensen voor het Nieuwe Jaar 2006

label.Geplaatst op 2005-12-21 17:38:27

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren