© 2024 solvo B.V.

Midderifbreuk

goede dag allemaal die dit berichtje leest Wie kan me meer vertellen over een midderifbreuk? Dit kreeg ik te horen nadat ik binnen drie maanden een maaginfectie had gekregen en na een maagonderzoek kwam dit er uit. Wie kan me er meer over vertellen? Heb veel pijn met eten of niet eten met drinken van water of hete drankjes. Graag antwoord. Groetjes Ditta


Ik ben zelf er ook achtergekomen dat ik een middenrifbreuk zou hebben, zonder aanleiding kreeg ik feb-2005 last van mijn maag. dacht eerst dat is buikpijn dat gaat wel over... was eerst 1 dag in de week, daarna 2,3,4 tot in mei vorig jaar het constant werd en toch maar naar de huisarts ben gegaan. Bij de huisarts kreeg ik een bloedonderzoek waar een HP-bacterie uit kwam (een infectie van het slijmvlies) na een antibiotica kuur dacht ik er vanaf te zijn en het kwam net zo hard weer terug alleen dit keer waren de bloedonderzoeken negatief. eindelijk bij een Maag-Darm-Lever_Arts aangekomen en heb allereerst een Gastroscopie gehad (onderzoek van de slokdarm, maag en het begin van de dunne darm) daarop was te zien dat ik een middenrifbreuk bleek te hebben. het was heel duidelijk te zien. er waren foto\'s genomen en zodra ik ze te zien kreeg heeft de dokter mij verteld dat, omdat mijn middenrif gescheurd was de sluitspier van de slokdarm naar mijn maag niet geheel meer sloot. gevolg: maagzuur heeft vrij spel naar boven, irriteerd het slijmvlies totdat dat zo geirriteerd raakt en je uiteindelijk over moet geven in de hoop maar van het gevoel af te komen. dit was in sep 2005. ben ondertussenheel veel medicijnen verder hier een lijstje: pantoprozol: 2x40Mg (maagzuur-remmend) Domperidon: 4x10Mg (Reflux (beweging naar beneden)) Forlax: 2x5Mg (poeder voor een goede darmfunctie) Metoclopramide: 4x10Mg (Reflux (beweging naar beneden) Cimetidine: 1 tot 2x 800Mg (Bruistablet zuur oplossend) en dat lijstje slik ik nog steeds en er zal wel weer iets bijkomen over 3 weken als ik weer terug moet. ik ben ondertussen mijn baan al kwijtgeraakt en zit in de ziektewet. ik kon niks meer ik werkte achter de bar, maar de term dat de stress op de maag slaat heb ik wel degelijk last van gehad. ik heb persoonlijk een lijstje gemaakt waarbij je volgens mij het beste mee op moet letten en dus niet moet doen met een maagconditie: 1. paracetamol met coffeine 2. KOFFIE!!! 3. koolzuurhoudend (met mate) 4. verse sinaasappelsap! (het lange houdbare spul gaat er nog wel in) 5. Ui + Knoflook 6. BIER!!! 7. Sambal 8. Wees matig meet kruiden en specerijen 9. Thee Met Lucteine (zonnatura heeft zonder luctaine die kan je wel nemen) 10. Chocolade 11. Zuurtjes 12. Winegums 13. bakboter! (neem eerder olijfolie) Dit is wel zn beetje een lijstje waar je hopelijk al wat mee kan. al zijn dit natuurlijk wel dingen die uniek zijn op de situatie. maar als je het al zo lang heb als ik weet je na een tijdje mieters goed wat je wel en niet kan eten of drinken. veel dingen worden ook geadviseerd door de dokter maar al merk ik dat sterke drank, Mcdonalds en frituur ook beter blijven zitten dan normaal eten, en de arts me voor gek zou verklaren al zou ik dit blijven eten (ben 20 jaar oud dus moet wat.) De arts wil niet gaan opereren omdat om de gastroscopie geen blaren te zien waren alleen irritatie, en op de coloscopie (via het darmkanaal) geen rare dingen te zien waren. op elke site die ik tegenkom staat dat er een operatie voor is om een middenrifbreuk te verhelpen. maar ondanks dat mijn arts dit niet wil doen heb ik wel een goede. ik zit in de polikliniek in gorinchem terwijl ik zelf in alkmaar woon hihi. nou tot zover. loop er zelf nog steeds mee rond terwijl ik nog steeds geen beter zicht heb. alle medicijnen slaan niet tot nouwelijks aan, en ik hoop dat het bij jouw beter gaat komen. hou me op de hoogte. met vr groetjes Andreas van der Linden Alkmaar

label.Geplaatst op 2006-03-03 00:00:57


Hoi Ditta, Ik heb vroeger een breuk gehad tussen mijn slokdarm en mijn middenrif. Door het hoofdeind van mijn bed hoger in te stellen plus kleinere maaltijden te nuttigen, is de breuk uiteindelijk gesloten. Ws. is jou toestand hiermee niet te vergelijken, maar toch wil ik je van mijn geval vertellen, baat het niet, het schaadt ook niet.

label.Geplaatst op 2006-03-03 13:58:24


hallo ja heb en blijf er last van houden weet af en toe niet wat ik mag en kan eten moet volgende week naar me huisarts om te kijken welke medicijne ik er bij krijg heb en slik al meer dan een jaar nexium40 in, en in het ziekenhuis zeiden ze dat ik meer moest gaan slikken , en dat ik er niet meer van af kwam zal dat eens proberen met mijn bed, misschien dat het beter gaat. Bedankt voor de reactie groetjes Ditta.

label.Geplaatst op 2006-03-03 16:26:04


Heb je al Losec 10 of 20 mg geprobeerd? Helpt mij zeer goed en al vele jaren. Succes.

label.Geplaatst op 2006-03-12 07:18:13


ik heb ook een middenrifbreuk, en een deel van mijn maag ligt hierdoor boven het middenrif, en een deel eronder. In feite houdt het gewoon in dat je maag niet afgesloten is aan de bovenkant. Hierdoor stroomt er maagzuur in gedeeltes van de maag en de slokdarm waar de wand niet bedekt is met een (dikgenoege) slijmlaag. Het zuur kan op die manier inwerken op de maag- of slokdarmwand. Door ontstekingen en zweren raakt het slijmvlies in de maag wat WEL tegen het zuur kan vaak ook nog een beschadigd, waardoor je dus terugkerende ontstekingen krijgt. De heliobacter pylori kan hieraan meewerken, maar dit HOEFT niet zo te zijn. Het gebruik van bepaalde pijnstillers (zogenaamde NSAID's zoals ibuprofen en naproxen) zijn vaak een oorzaak van deze aantasting van de maagwand. Om een lang verhaal weer kort te maken: een middenrifbreuk an sich hoeft niet echt een probleem te zijn, als je er maar voor zorgt dat je niet gaat liggen of bukken nadat je gegeten hebt (wacht een uur of 4). Zo voorkom je reflux. Heb je naast die breuk ook nog veel last van ontstekingen, dan moet je veel meer uitkijken. Maagzuurremmers en maagledigers kunnen helpen om die klachten te voorkomen. Ikzelf slik nexium, 40 tot 80 mg per dag, en daarnaast vaak domperidon. Soms gebruik ik ook gaviscon om te voorkomen dat ik reflux krijg, maar dit doe ik maar zelden. Daarnaast hou ik me aan een dieet, wat veel overeenkomt met een van lijstjes hierboven. een operatie kan inderdaad de breuk herstellen, maar de breuk kan terugkomen, en ook de eventuele onstekingen blijven, omdat die breuk daar inmiddels al niet veel meer mee te maken heeft. De operatie wordt meestal alleenbij oude mensen uitgevoerd, ook dus omdat de breuk meestal na een jaar of 5 tot 10 weer terugkeert.

label.Geplaatst op 2006-03-17 17:48:59


Hoi! ik lees net jullie reactie op de middenrifbreuk. Mijn vader heeft dus hetzelfde gehad, alleen is er bij hem ( na een slikfoto) een gedeelte van zijn maag doorheen geschoten. Hij is nu voor de tweede keer geopereerd( 1 maand geleden) om de breuk en de maag weer te herstellen. Er is dus wel degelijk iets aan te doen en hij is opzich nog niet zo heel oud (63) jaar. Wel was het een hele operatie want een professor uit utrecht is speciaal naar tilburg gekomen om deze operatie te verrichten. Hij had idd na korte tijd de breuk weer terug, maar nu hebben ze een verstevigd luik gemaakt waar de breuk zat. En die moet nu alles op zijn plaats houden. Voor een so zou je dus misschien naar utrecht kunnen gaan. Het was een zware operatie, maar bij mijn vader kon het niet anders, omdat ze bang waren dat de maag zou gaan verkleven aan andere organen in de borstholte. Ik weet niet of je hier verder iets aan hebt, maar als je vragen hebt dan hoor ik het wel! suc6 verder! groetjes roos

label.Geplaatst op 2007-03-03 11:45:59


ik heb al anderhalf jaar een middenrifbreuk, ik moet je zeggen, wordt er nu dus gek van. ik lig nu in bed, puur omdat ik van het weekend donkerbruin brood hebt gegeten, is veel te zwaar en en verteert heel slecht. De laatste tijd merk ik ook dat mn eten in mn slokdarm blijft hangen waarom ik zelf moet overgeven om het kwijt te raken. Heb zelf al eens bloed gespuugd omdat er een adertje in mn slokdarm was gesprongen, zeiden ze in het ziekenhuis. Ik ben nu op het punt gekomen mn vuist op de tafel te slaan en een operatie aan te vragen. Heb morgen al een afspraak met de huisarts en dan eis ik een verwijskaart naar het ziekenhuis. Ik lig nu ziek thuis door mijn middenrif.

label.Geplaatst op 2008-05-21 13:44:55

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren