© 2024 solvo B.V.

Pyloresstenose

Ik wil graag informatie hebben over pyloresstenose. Op internet zelf vind je alleen uitleg in 2 zinnen, maar ik zou graag een uitgebreider antwoord willen hebben. Weet iemand een link, of heeft iemand zelf de kennis over dit onderwerp ( of heeft er ervaringen met een eigen kind) om het mij uit te leggen. Ik ga zelf ook op zoek in de bibliotheek, maar ben ook benieuwd naar wat jullie weten. M.v.g. Bianca


De Pylorus is de sluitspier van de maag. Bij een pylorusstenose is deze sluitspier verdikt. Hierdoor is de doorgang vanuit de maag naar het 1e deel van de dunne darm vernauwd en onstaat een typisch explosief/projectiel braken. De vernauwing wordt veroorzaakt door een kramp/spasme van de kringspier en deze wordt hierdoor hypertrofisch = verdikt. Komt meestal tot uiting als het kind 2-6 weken oud is. In het begin braakt het kind enkele malen en dit wordt steeds meer en krachtiger. Het braaksel is slijmerig en bevat soms wat bloed. Het kind houdt uiteindelijk geen voeding meer binnen, valt af en er bestaat risico op uitdroging. Het kind is erg hongerig en wil telkens opnieuw drinken, maar geeft de voeding ogenblikkelijk weer terug. Met een echo kan de verdikt pylorus worden aangetoond. Dit kan ook met een proefvoeding. Behandeling kan alleen met een operatie en het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium. Al snel na de operatie kan er weer gestart worden met voeding. Eerst vaak en in kleine hoeveelheden. Het kind knapt over het algemeen weer snel op en de prognose is uitstekend. Hoop dat je zo een beetje wijzer bent. Als je nog meer wilt weten laat het gerust horen. Sterkte ermee! Groetjes, Britt

label.Geplaatst op 2004-10-20 05:36:52

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren