© 2024 solvo B.V.

Reflux & laparascopie (fundoplicatie)

Hallo, Ik vroeg mij af indien reflux niet verholpen wordt door zuurremmers (esomeprazol) en er wordt beslist om een fundoplicatie uit te voeren door middel van laparascopie, verhelpt dit de reflux volledig. Ik bedoel, na de operatie en herstel ervan, is reflux onmogelijk? Moet er nog steeds (zo erg) op voedsel worden gelet? Zou dit betekenen dat je geen pijn meet zou hebben na het eten, voor het slapen en op alle andere momenten wanneer je normaal pijn hebt? Of vermindert de operatie enkel de klachten van reflux? Heb nu al lange tijd last van reflux en heb het gevoel dat mijn medicatie niet helpt. Neem nu al bijna meer dan 6 maanden nexiam esomeprazol. Eerst 40 mg elke dag één, daarna 20 mg elke dag één en zo afbouwen. Heb ook gehoord dat je normaal niet meer dan 8 weken zo\'n zuurremmer mag nemen, klopt dit? Alle raad en informatie is welkom. bedankt


hallo, op de vragen over de fundoplicatie kan ik geen zekere antwoorden geven. volgens mij helpt het wel tegen het omhoogkomen van zuur, maar zijn er andere aandoeningen die zouden kunnen ontstaan. dit kun je het beste navragen bij de arts voordat je zou besluiten tot eventueel een operatie. de operatie werd vroeger veel uitgevoerd, maar nu volgens mij alleen bij mensen die niet van hun klachten afkomen, het is toch een operatie. dat je maar 8 weken een maagzuurremmer mag gebruiken is niet waar, veel mensen moeten deze de rest van hn leven gebruiken. als er bijvoorbeeld ontstekingen zijn ontstaan in de maag of slokdarm. meestal krijgt iemand met zuurklachten van de huisarts eerst tijdelijk zo'n medicijn om te kijken of de klachten minder worden. is dit niet het geval dan word meestal een gastroscopie afgesproken. dit is een maagonderzoek waarbij een arts in de maag kijkt met een slang met een cameratje, hiermee kan het slijmvlies bekeken worden. er kunnen ook weefselhapjes genomen worden om bijvoorbeeld te kijken of de klachten van een bacterie komen, deze kan goed behandeld worden. ik weet niet of je al zo'n onderzoek gehad hebt, maar ik zou het zeker aanraden. de behandeling kan dan duidelijker bepaald worden. het is geen prettig onderzoek, maar geeft meer duidelijkheid en duurt zo'n 5 minuten. veel succes

label.Geplaatst op 2006-12-15 10:54:34


bedankt voor het antwoord. Een laparascopie heb ik gekregen voor ze beslist hebben om met esomeprazol te beginnen. Ik neem die nu nog steeds. Zijn er andere middelen tegen reflux, daarmee bedoel ik middelen die eigenlijk geen medicatie zijn. Zo heb ik al gehoord van ginger-juice therapie (gembersap therapie), ACV (aplle cider vinegar), licorice root or licorice DGL (dat ken ik niet in het nederlands) en Betaine HCL (enzymes). Behalve dat ik daarvan gehoord heb is het ook alles dat ik ervan weet. zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en eventueel zouden kunnen zeggen hoe hiermee om te gaan? groetjes

label.Geplaatst op 2006-12-15 14:11:00


Hallo Ninidonan, Ik ben geopereerd aan een middenrifbreuk (15-02-2007). Dit volgens een nieuwe methode (Esophyx/door de slokdarm). Een uitgebreid logboek heb ik gezet op onderstaande site! http://www.freewebs.com/endoluminalefundoplicatie/ Succes met je zoektocht naar verbeteringen en teken het gastenboek op de bovenstaande site! Groeten, Maatje 33

label.Geplaatst op 2007-03-28 13:55:57


Ja ik heb ook van alles geprobeerd en niets helpt, Ik heb besloten een operatie te ondergaan n.l EF Ik sta nu op de wacht lijst.

label.Geplaatst op 2007-03-29 21:27:54


Hallo Heb vorig jaar van het medicijn naproxen maagaanvallen gehad en nu twee maanden later weer slokdarm pontsteking.Nu twee keer maagonderzoek gehad.Nu gaan ze binnenkort een zuurgraad en een druk meting doen.Is er misschien iemand die hier meer over kan vertellen?? Joyce

label.Geplaatst op 2007-11-13 20:40:47

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren