© 2024 solvo B.V.

Stoelgang

Ik ben 75 jaar en heb het laatste jaar moeite met stoelgang. Niet dat de ontlasting hard of dik is, maar dat de peristaltiek van de darm niet goed werkt. Ik voel geen aandrang meer. Ik gebruik op advies van de huisarts 3x daags metamucil, 1x daags gemalen lijnzaad, en ik drink anderhalve liter vocht per dag. Ik eet in principe vezelrijk voedsel, maar de werking wordt steeds minder. \'s Morgens zie ik tegen de dag op, omdat de ontlasting indikt en WEL hard wordt als het te lang blijft zitten. Als ik ontlasting krijg is het NIET omdat ik aandrang voel, maar omdat ik er gewoon voor ga zitten persen, onder het motto: als het komt is het meegenomen. Alleen dulcolax helpt, maar daar wil ik niet te veel gebruik van maken omdat ik denk dat dat de darmen \"\"lui\"\" maakt. Vraag: is er reden om de zaak eens door een internist van binnen te laten bekijken ? Of heeft de door genoemde storing niets met poliepen of dergelijke afwijkingen te maken ?


Na het gebruik van diclofenac tegen een zere voet kreeg ik 9 dagen geen ontlasting. Ik kocht vijgen en het ging wel weer. Ik heb een spastische darm . Eet vezelrijk en méér bewegen. Niet tegen een nieuwe dag opkijken, maar dankbaar aan een nieuwe dag beginnen met b.v. een wandeling van een half uur of banen zwemmen in het zwembad. En op de w.c. gebogen zitten wachten tot de ontlasting vanzelf komt. Neem er de tijd voor. Nóóit persen, U krijgt gegarandeerd aambeien en dat is ........... pijnlijk.

label.Geplaatst op 2009-05-15 15:17:56

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren