© 2024 solvo B.V.

25 september 2010 Informatiemarkt Niet Aangeboren Hersenletsel NAH

WAGENINGEN - Het jaar 1998 staat gegrift in het geheugen van Henk Bor. In dat jaar liep de Wageninger tijdens een ongeluk op zijn werk een hersenkneuzing op. ,,Ik kreeg een stalen balk tegen mijn hoofd.\" Een direct gevolg van dat ongeval is de oprichting van de NAH Stichting en de organisatie van het NAH Dreamday Festival. Zaterdag 25 september 2010 staat in de Hof van Wageningen al weer de vierde editie op het programma. Het ongeluk heeft het leven van Bor definitief veranderd. ,,Ik zal nooit meer hetzelfde leven kunnen leiden\", weet de Wageninger. ,,Door de hersenkneuzing kreeg ik concentratieproblemen. Ik had en heb voor alles geheugensteuntjes nodig. Liep vijf jaar rond met klachten, kreeg een aantal tia\'s ook, voordat ik in een lange revalidatie terecht kwam. Daar kwam ik schrijnende gevallen tegen. Mensen die zwaar in de put zaten, en ook een zelfdodinggeval.\" Bor, ondertussen WAO\'er, vond dat er iets gedaan moest worden aan de positie van mensen met een Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) en richtte de NAH Stichting op. ,,Mensen met een NAH stuiten vaak op onbegrip uit de omgeving. Maar ook voor hen zelf verandert er veel. Het leven van een NAH-patiënt staat op zijn kop. Ze willen van alles, maar veel kan niet meer of in mindere mate. Ze veranderen vaak ook van persoonlijkheid. Dat zorgt voor spanningen, vooral in huiselijke kring.\" Om NAH - lotgenoten een leidraad te geven om ,,verder te \'overleven\'\" , zoals Bor het noemt, houdt zijn stichting elk jaar een NAH - Dreamday Festival. ,,Ik kwam als WAO-er in de Hof van Wageningen terecht. Van het één kwam het ander. De eerste activiteiten van de NAH werden gehouden in een zaal van de Hof van Wageningen.\" Programma Het festival bestaat uit drie onderdelen: de NAH informatiemarkt, het NAH kids middagevenement en het Dreamday muziek festival. Tijdens de informatiemarkt presenteren ongeveer 35 organisaties zich. Er staat ook een werkconferentie op het programma (zie www.hersenletselorganisaties.nl voor meer info). Ook voor de kinderen zijn er diverse activiteiten. Zo komt clown Peter zijn fratsen met onder meer ballonnen vertonen, is er een speciale sport- en spelruimte ingericht, gaan leden van een kunstwerkgroep schilderen met de kinderen en zijn er gratis pannenkoeken en ijs. Verder is er ook een massageteam aanwezig die zorgt voor de brood-nodige ontspanning. Hoogtepunt zal ongetwijfeld ook het motorevenement zijn. Een groot aantal enthousiaste motorrijders zal rondritten maken door het centrum van Wageningen. Dit is mogelijk gemaakt door leden van Bikers 4 All en Bikers Against Child Abuse. Sluitstuk wordt het NAH Dreamday muziekfestival (vanaf 20.00 uur) waar kopstuk Johan Vlemmix de presentatie verzorgt. De muziek komt van regionale artiesten, waaronder Martin Sifoy en gezelschapskoor Hogenoot. Het festival start om 13.00 uur en de toegang is gratis Voor meer informatie: www.nah-stichting.nl of bel met 06-20 772 772 Artikel geschreven door: Koen Wilmink | Hoog en Laag, donderdag 23 september 2010

Naar forum Neurologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren