© 2024 solvo B.V.

Frontaal syndroom voorhoofdskwab

Wie is hier mee bekend ? Binnenkort heb ik een afspraak bij een neuroloog. Zou graag meer info erover willen. Bij voorbaat dank !


Als je het frontaalkwabsyndroom bedoelt: Aandoening van de grote hersenen met een kenmerkend geheel van symptomen: - decorumverlies (verlies van goede manieren) - geheugenstoornissen - denkstoornissen Het syndroom kan optreden bij verspreide achteruitgang van de voorhoofdskwab van de grote hersenen. In aanvulling op een vastgestelde voorgeschiedenis van of andere aanwijzingen voor ziekte, beschadiging en dysfunctie van de voorhoofdskwab van de grote hersenen, vereist een definitieve diagnose de aanwezigheid van twee of meer van de volgende kenmerken: constant verminderd vermogen om zich bezig te houden met doelgerichte activiteiten, met name de activiteiten die zich uitstrekken over een langer tijdsbestek; verminderd emotioneel gedrag, gekarakteriseerd door: - emotionele labiliteit - oppervlakkige blijdschap - snelle veranderingen in prikkelbaarheid - uitbarstingen van woede - agressieve aanvallen uiten van behoeften en impulsen zonder rekening te houden met de gevolgen of sociale conventie cognitieve stoornissen in de vorm van: - achterdochtigheid - paranoïde gedachten - eventueel geheugenstoornissen spraakstoornissen gekenmerkt door: - wijdlopigheid - omslachtigheid - verandering in snelheid van spraak Niet echt leuk vooruitzicht dus. Hopelijk valt het mee bij de neuroloog. Elena

label.Geplaatst op 2003-12-04 12:59:23


Na een ongeval met m\'n hoofd op 30 maart 1989, enkele dagen in coma, mijn geur en smaak kwijt en een o.a. een toch wel blijvende moeite om \'zonder omweg\' iets te kunnen vertellen/uitleggen, ben ik nu na ruim 14 jaar dan éindelijl hier aangekomen. Na mijn ongeluk, wist ik één ding héél zéker, ik was \'ánders\' dan vóór het ongeval voorál met dingen die ik \'met m\'n hoofd\' deed en moe(s)t doen. Met de uitleg hiervan had ik bij deze en gene doktoren dan ook zó veel moeite, dat ik \'maar\' doorverwezen ben naar GGZ, de Geestelijke Gezondheids Zorg dus... Hier zijn ze er, na \'alle\' mogelijke \'behandelingen/therapiën\', dan ook áchter gekomen, dat het niét tussen m\'n oren zit... Nou ja, het zit dan wel \'tússen m\'n oren\', maar niét op de manier die ze mij altijd toégeschreven hebben. Bij GGZ kreeg ik nú dan de vraag, of het dan niet een blijvende hersen-beschadiging zou kunnen zijn... Nou ja, de vraag die ik hén al diréct gesteld heb, maar ja toé maar... Ik vraag mij nu af, of ik hiér dan misschien de júiste site/ het juiste forum heb gevonden en dat ik het zélf óók verder moet gaan zoeken in de voor mij \'nieuwe aandoening\' met de naam \"Voorhoofdskwab(syndroom\". Dóór het ongeval ben ik mijn geur- en smaak- kwijtgeraakt, in hoeverre zit deze in dit gebied, zit ik hiér dus béter dan bij de GGZ... Met vriendelijke groet en uitkijkend naar reactie... en alvast hartelijk dank! Anty

label.Geplaatst op 2003-12-09 11:25:22


Excuses voor deze late reactie. Graag mail ik hier verder over. Ook nieuwe reacties welkom. Vriendelijke groet , Danny.

label.Geplaatst op 2004-05-28 10:52:32

Naar forum Neurologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren