© 2024 solvo B.V.

Hernia

Hallo, Al sinds mijn puberteit heb ik last van mijn rug, dit kwam en ging heb er nooit zo heel veel aandacht aan besteed omdat het mij zeer logisch leek met een vader met twee nieuwe heupen en een moeder met 2 hernia\'s en astrose. Heb meerdere malen fysio en mensendiecktherapie gehad. Maart dit jaar kreeg ik ineens pijnscheuten in mijn rechter been, ik kon niet meer lang zitten, lopen enz., want dan begon het te \'zeuren\' in mijn rechterbeen. Op dat moment liep ik bij de mensendieck therapeute en zij heeft een aantal testjes gedaan en kon mij ook niet vertellen wat er aan de hand was. Ze dacht in ieder geval niet aan een hernia. Begin april stuurde ze me terug naar de huisarts omdat de klachten niet minder werden. De huisarts deed ook een aantal testen en vertelde mij ook dat het geen hernia zou zijn, hij het verder ook niet wist en wou dat er een MRI scan gemaakt zou worden. Dus kreeg ik een verwijzing voor de Neuroloog. Inmiddels had ik al medicijnen gekregen aangezien ik pas 22 juni bij de neuroloog terecht kon en de pijn zo overheerste dat ik beperkt werd in mijn dagelijks bezigheden. In eerste instantie schreef hij diclofinac voor maar dat werkte niet goed genoeg en kreeg ik last van mijn maag, nu slik ik zaldiar en dat werkt redelijk. 22 juni bij de neuroloog gekomen en binnen 5 minuten stond ik weer buiten met een verwijzing voor een mri scan, waarvoor ik een week erna terug kon komen. Helaas moest ik op de uitslag iets langer wachten, daarvoor kreeg ik een afspraak op 31 augustus. Enorm balen dat het allemaal zolang duurde maar je hebt niet echt een keus dus het was afwachten. De pijnklachten werden helaas niet minder. 31 augustus kreeg ik te horen dat ik twee hernia\'s in mijn onderrug heb boven elkaar. Ik heb toen een EMG onderzoek gehad om te kunnen vaststellen welke van de twee de pijn veroorzaakte maar helaas kwam er niks uit dit onderzoek naar voren. Wat betekende dat ik nog geen steek verder was ruim een half jaar later. De neuroloog wist het ook niet meer dus nu heb ik een verwijzing voor de neurochirurg (dr. kuiters) gekregen waarvan de neuroloog hoopt dat hij mij verder kan helpen. Zelf heb ik al aangegeven dat ze van mij de twee hernia\'s er allebei wel uit mogen halen, aangezien mijn vriend en ik ook al een tijdje met een kinderwens lopen en ik bang ben dat wanneer ze er maar 1 weghalen ik tijdens een eventuele zwangerschap last krijg van de andere. Volgens de neuroloog lag het weghalen van twee hernia niet zo eenvoudig ivm aanmaak van littekenweefsel waar je dan ook weer last van kan krijgen. Ik ben inmiddels een klein beetje ten einde raad en heb mijn hoop nu maar gevestigd op de neurochirurg in de hoop dat hij wel iets voor mij kan betekenen. Heeft iemand hier ervaring mee of tips die me eventueel verder kunnen helpen dan hoor ik ze graag. alvast ontzettend bedankt Edith


Hallo, Ik heb ook al sinds jonge leeftijd (12 jaar) last van m'n rug. De laatste 2 jaar is het niet meer om uit te houden. Ik heb al heel wat op moeten geven hierdoor. 2 Jaar geleden hebben ze een MRI scan gedaan en daar was niet zo heel veel op te zien. Ik wist niet wat ik hoorde toen de neuroloog zei dat ik er maar mee om moest leren gaan. (ik was toen 23) Het afgelopen jaar werd het steeds erger maar ik ben toch verder gegaan ondanks alle pijn. Tot ik het echt zat was en weer de neuroloog heb gebeld. Nogmaals een MRI scan (waar ik weer 5 weken op kon wachten). Afgelopen dinsdag kreeg ik de uitslag; een behoorlijke hernia L5/S1. Volgens de neuroloog was er maar 1 optie; opereren. Ik vraag me nog steeds af hoe het mogelijk is dat ze 2 jaar geleden niets konden zien. Maar dat doet er nu niet meer toe. Ik heb over anderhalve week een afspraak met de chirurg en hoor dan wat er precies gaat gebeuren. Ik heb nog geen idee... Als je op internet een beetje rondkijkt valt het me op dat ik weining leeftijdsgenoten tegen kom bij wie een dergelijke hernia is vastgesteld en bij wie er geopereerd is. Ook wij hebben een kinderwens en wil doorgraag "verder" en een operatie is waarschijnlijk de enige oplossing voor mij. Het is alleen een beetje jammer dat je niet weet wat dit voor de toekomst gaat betekenen. Heeft iemand ervaring met hernia op jonge leeftijd en een idee hoe dit al zo jong kan gebeuren? Groetjes Lot

label.Geplaatst op 2006-10-14 10:36:11


Hallo Lot, Ik loop inderdaad een beetje tegen hetzelfde aan, weinig op internet te vinden en naar mijn idee ook weinig mensen die op jonge leeftijd (voor mij 26) last hebben van Hernia's. Ik mijn geval kunnen ze wel naar enige zekerheid zeggen dat ik gewoon erfelijk belast ben met een slechte rug aangezien mijn moeder natuurlijk ook een aantal hernia's heeft. Heb veel gelezen op internet en tot mijn schrik lees je ook hele vervelende berichten over de effecten van een operatie, maar ja welke keus heb je in ons geval, zwanger worden met twee hernia's lijkt mij ook geen optie, maar ja welke gevolgen hebben de operatie. Ik moet dus 8 nov naar de chirurg en hoop dat hij een goede oplossing heeft. Ik hou je op de hoogte, ben ook benieuwd naar wat hij jou te zeggen heeft en wat je ervaringen zijn als je geopereerd bent. Sterkte Groetjes Edith

label.Geplaatst op 2006-10-14 11:49:53


Hallo Editje, Oke, jij moet dus 8 november naar de chirurg. Vervelend he al dat wachten elke keer weer?! Nee, zwanger met een hernia lijkt mij absoluut ook geen optie. Waarschijnlijk is het bij mij ook erfelijk bepaald. M'n moeder heeft 3x een hernia gehad. M'n broer 1 keer maar die hoefde niet geopereerd te worden. Als ik volgende week donderdag bij de chirurg ben geweest, laat ik je weten hoe het geweest is! Sterkte en spreek je nog wel! Groetjes Lot

label.Geplaatst op 2006-10-16 15:37:26


Hallo Lot, Nee dat wachten word je idd niet goed van, maar ja je hebt niet echt een keus. Succes volgende week en ik hoor het wel van je. Groetjes Edith

label.Geplaatst op 2006-10-18 11:41:39


Hallo Edith, Hoe is het? Ben gister bij de neurochirurg geweest en die was heel duidelijk; opereren zo snel mogelijk. Dus over uiterlijk half november (over 3 weken) word ik geopereerd. Eventueel eerder maar alleen als er een plekje vrij komt. Hij gaat in ieder geval de onderste hernia weg halen. Maar hij plaatste ook een opmerking over 2 andere tussenwervels. Als hij het open heeft kijkt hij hoe die eraan toe zijn. Ik hoop zo dat ik straks van alle pijn af ben, en weer verder kan! Hoop dat je het nog een beetje volhoudt tot 8 november! Groetjes Lot

label.Geplaatst op 2006-10-27 18:21:07


Hoi Lot, Nou jeetje zeg klinkt allemaal ook heftig, hoop inderdaad ook voor je dat de klachten weg zijn straks. Ben zelf afgelopen woensdag naar de chirurg geweest die constateerde dat mijn 4 onderste tussenwervelschijven afwijkingen vertonen. Waarvan twee zichtbare hernia's. Volgens hem stroken mijn klachten niet met wat hij ziet op de foto's dus is het voor hem ook gissen wat hij moet gaan doen. Hij heeft nu besloten dat ik deze maand nog geopereerd word aan de grootste hernia, dit gaan ze doen met een nieuwe techniek waardoor ik maar een klein sneetje krijg en de volgende dag alweer naar huis mag. Als die operatie ervoor zorgt dat ik geen klachten meer heb is het probleem van de pijn alvast opgelost, maar de rest van mijn slechte ruggetje blijft helaas zitten. Mocht ik nog klachten hebben na de operatie dan gaan we na 6 weken verder kijken. Zijn plan is dan om de zenuw van de andere hernia te verdoven en te kijken of ik daar baat bij heb en vervolgens een klasieke hernia operatie uitvoeren op die hernia. Aan de ene kant hoop ik dat ik er na 1 operatie vanaf ben, maar aan de andere kant vind ik het ook lastig omdat je toch weet dat er nog een hernia zit en met mijn werk je grote kans hebt dat die ook nog op gaat spelen en natuurlijk wil ik graag zwanger worden, daarvan zij de chirurg ook al dat ik er niet op moet rekenen dat ik ooit een vlekkeloze zwangerschap zal hebben vanwege de staat van mijn onderrug. Al met al dus wel weer een stap verder en wat meer duidelijkheid maar nog steeds enorm balen. Misschien lig je nu al in het ziekenhuis of heb je zicht op wanneer je geopereerd gaat worden, ik hoop dat alles goed voor je uitpakt en dat je na het revalideren weer je leven een beetje kunt gaan oppakken. Hou me op de hoogte als je wilt en heel veel sterkte. Groetjes Edith

label.Geplaatst op 2006-11-10 15:40:32


Hoi Lot, Nou inmiddels zul je wel geopereerd zijn, ik hoop dat alles goed is gegaan. Heb zelf afgelopen maandag een telefoontje van het ziekenhuis gehad dat ik aanstaande maandag opgenomen word en dinsdag geopereerd. Ben benieuwd hoe jij het ervaren hebt, vind het wel spannend maar maak mezelf ook maar niet al te gek aangezien ik toch niet weet wat ik ervan moet verwachten. Sterkte. Groetjes Edith

label.Geplaatst op 2006-11-29 13:30:10


Hi! Even kort voorstellen: mijn naam is Mick, 19jr oud. Ik loop al ruim 20 maanden rond met een flinke hernia in mijn onderrug. Ik ben al bij vele verschillende therapien geweest en ook van het ziekenhuis ben ik niet vreemd meer. Een operatie echter, heb ik altijd willen uitstellen. De pijn neemt de laatste tijd steeds meer toe en ik ben steeds meer geneigd om toch een operatie te ondergaan. Mijn vraag is, hoe zijn jullie bevindingen na zo een operatie? Is de mogelijkheid tot (intensief) sporten nog reeel? Of niet meer mogelijk? Groetjes, Mick (19) mickcrutzen@hotmail.com

label.Geplaatst op 2007-01-03 01:24:14


Hallo wat in mij opkomt is de vraag of je al eens bij een manueel therapeut bent geweest. Ik heb momenteel een hernia, maar daarvoor had ik mijn SI-gewricht verdraaid, wat op zich ook al oorzaak kan zijn van beknelde zenuwen(hernia-achtige klachten ofwel radiculair syndroom)Dus uitstraling naar je been/voet. Groetjes, Jarine

label.Geplaatst op 2007-05-05 14:31:28


Beste Lot, Je bericht is al vrij oud, toch vraag ik me af hoe het nu met je gaat. Ik ben, voor een interview in een groot Nederlands weekblad, op zoek naar een jonge vrouw als jij die kampt met een hernia. Ben jij inmiddels van je hernia af, of is het nog steeds niet in orde? Ik hoop natuurlijk het eerste, maar mocht het niet het geval zijn, misschien wil je er dan over vertellen in ons blad? Alvast bedankt voor je reactie. Groeten, Flair-Johanna

label.Geplaatst op 2008-04-17 09:55:35


Hoi, Ik ben op 9 november 2005 (op m'n 24e) aan een hernia geopereerd. Het zit in de familie. Zowel m'n vader (op z'n 40e) en m'n zusje (op haar 19e, operatie mislukt!) zijn er ook aan geopereerd. De operatie is vlekkeloos verlopen, maar ik kamp toch nog regelmatig met rugklachten. Het kan een tijd goed gaan, maar ook vaak weer wat minder. Ze kunnen je ook nooit de garantie geven dat je na een operatie geheel klachtenvrij zal zijn. Hoe is je operatie gegaan Lot (ik hoop dat je dit nog leest, je bericht(en) dateren al van een tijd terug) ? En hoe gaat het momenteel met je rug? Groetjes, Marlous.

label.Geplaatst op 2008-05-02 23:55:02


Ik weet in ieder geval dat Dr.Kuiters een hele goede neurochirurg is (werk zelf in het Haga-ziekenhuis) Wacht af wat hij te bieden heeft.succes in ieder geval

label.Geplaatst op 2006-09-30 19:27:52

Naar forum Neurologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren