Hersenbloeding
Hallo, M\'n moeder, ze is 49 jaar, heeft afgelopen woensdagavond een hersenbloeding gehad. Rond 19:30 uur heeft m\'n vader haar met veel hoofdpijn en erg verward gevonden. Ze wist niet meer waar ze was, viel af en toe weg en was (is nog steeds) haar hele woensdagmiddag \'kwijt\'. Om 12:00 \'s middags sprak m\'n vader haar voor het laatst. Niemand weet dus hoe laat de bloeding heeft plaatsgevonden. Ze is direct per ambulance naar het EMC in Rotterdam gebracht. Daar bleek dat de bloeding in het buitenste deel van de hersenen, aan de linkerkant tegen het hersenvlies aan te zitten. In het ziekenhuis was ze erg helder en was er geen sprake van uitval van spraak, geheugen of lichaamsfuncties. De volgende dag ging het opeens slechter met haar. Ze werd weer erg verward en werd omdat de artsen bang waren voor een nieuwe bloeding opnieuw door de scan gehaald. Het bleek een herseninfarct te zijn en er werd een drain in geplaatst om het overtollige vocht uit haar hersenen te laten lopen. Ook hier kwam ze goed uit en ze was nog steeds erg helder. Ze maakte grapjes met de verplegers en eiste zelfs haar gsm en laptop. Tot gisteren. Ze kon niet meer op haar woorden komen en als ze wat zei, was er geen touw aan vast te knopen. Ze gebruikte woorden die niet bestaan. Opnieuw is ze door de scan gehaald, maar er bleek geen sprake van een nieuwe bloeding. Gisteravond sprak ze weer normaal, maar vanochtend was haar rechterarm verlamd. Dit is inmiddels weer over, maar ze kan sinds vanochtend niet meer praten. Ze weet precies wat ze wil zeggen, maar kan de woorden niet meer benoemen. Het eerste woord van een zin kan ze uitspreken, maar daarna loopt ze vast. Deze uitvallen worden veroorzaakt door vaatspasme. De aderen in haar hoofd trekken \'van schrik\' samen waardoor bepalen delen van de hersen niet voldoende doorbloed worden. Dit kan ook leiden tot een infarct, wat ze dus al eerder heeft gehad. Dat is ook de reden dat ze niet direct gecoiled is. Hierbij wordt er via de lies een soort spiraaltje naar de hersenen gebracht om het bloedvat af te sluiten. Dit moet binnen (dacht ik) 70 uur gebeuren, maar kon ivm de schrikreactie van de aderen, dus het samentrekken, niet doorgaan. Het is nu wachten tot de verkramping van de aderen ver genoeg is afgenomen de ader via een luikje in haar hoofd met een klemmetje te dichten. Dit kan nog wel een dag of tien duren. Tot die tijd moet ze dus erg rustig blijven omdat de ader opnieuw kan gaan bloeden. Waar ik vooral erg bang voor ben is dat haar spraak niet terugkomt. Dit weten de artsen ook niet. Het lijkt me zo erg om in je hoofd helemaal helder te zijn, maar niet te kunnen zeggen wat je denkt. Ik heb een ontzettend goede band met m\'n moeder en voel me zo machteloos als ik haar daar op de Intensive Care zie liggen, zonder dat ze kan zeggen wat ze voelt. Het leek allemaal zo goed te gaan vlak na de bloeding, maar nu heb ik geen idee meer wat er staat te gebeuren en of er blijvende schade is. Natuurlijk is elke situatie anders, maar ik hoop wat meer te weten te komen over de manieren waarop de periode na een hersenbloeding kan verlopen. De uitleg die ik hierboven geef is op basis van wat ik gehoord heb van diverse neurologen. Ik weet dus niet of ik het allemaal goed heb onthouden. Als ik iets verkeerd heb begrepen of verkeerd heb uitgelegd, hoor ik het graag. Alvast bedankt Groetjes, Laura
Ik ben vandaag een groot gedeelte van de dag bij haar geweest. Haar spraakvermogen schommelt sterk. Vanochtend kon ze totaal niet praten en vanavond kon ze weer redelijk uit haar woorden komen. Dit geeft me toch de indruk dat haar spraakvermogen niet onherstelbaar beschadigd is. Als het erg slecht gaat met haar spraak, wordt haar bloeddruk iets verhoogd, waardoor haar hersenen meer bloed krijgen. Je merkt dan na een tijdje dat het beter gaat. Toch kunnen ze haar bloedddruk niet te hoog maken, omdat dan de kans bestaat dat zwakke plek in haar hersenen weer gaat bloeden. Daarom wordt ze morgen naar Tilburg gebracht om alsnog een bepaalde 'coilingtechniek' toe te passen waarbij haar ader wordt dichtgelijmd. Het is nu dus de operatie van morgen afwachten. Dat is dan gelukkig ook meteen de definitieve opratie, dus vanaf is het alleen nog een kwestie van herstellen, als alles goed gaat.
Op de dag dat ze de bloeding kreeg, hebben we toestemming gegeven voor een onderzoek naar het toedienen van magnesium, waarvan ze zeggen dat het vaatspasme tegen gaat. Niemand weet echter of ze een magnesium of een placebo in haar infuus heeft. Het zou op z'n minst zonde zijn wanneer dit een placebo is en de spasmen voorkomen kunnen worden wanneer er wel magnesium toegediend zou worden. Maar omdat het onderzoek nog in testfase is, mag er nog niet actief magnesium toegediend worden. Misschien een gek idee, maar ze kan toch wel vrijwillig elke dag een magnesiumsupplement van de drogist slikken? Een teveel aan magnesium plas je uit. Baat het niet, dan schaadt het ook niet, zou je denken... Ik ga dit morgen eens met een arts bespreken.
Veel sterkte toegewenst!
hoi ik reageer op je berichtje niet omdat ik er zoveel van weet maar mijn vader heef ook een hersenbloeding gehad. we konden geen enkel woord vertalen wat hij zei . men dacht ook dat het niet verbeterde. aar stimulatie helpt. mijn vader spreekt en zingt weer duidelijk. niet zoals vroeger maar wel duidelijk genoeg. ik wens je alle sterkte toe. en geef de moed niet op het is mogelijk.