© 2024 solvo B.V.

Tia of migraine????

Hallo, ik ben een vrouw van 38 jaar. Ik kreeg 4 maanden geleden een uitval van mijn rechterarm.. de ambulancedienst kwam en zei... hyperventilatie. 4 dagen later weer, maar toen met mijn ogen.. ik zag een lijn lopen die van links naar recht liep en bewoog... Ik kreeg 300 ascal... en een tia dagbehandeling. Mijn cholesterol is te hoog 10. Nu nog 5.9 Ik gebruik lipitor 20. Gisteren kreeg ik zo iets vreemds.... ik zag het gezicht van mijn vriend niet meer.. wel zijn ogen maar de rest was weggevaagd.. toen ik de kamer binnen ging.. zag alles er zo raar en vreemd uit... in mijn ooghoeken zag ik flikkeringen van kleurtjes roze en rood... rechts boven en onder.. en weerzag ik die lijn horizontaal erdoorheen, net een gebroken spiegel. Mijn vraag is, is dit een TIA?? Ik lag gisteren dat er ook migraine bestaat met aura verschijnselen... ik hoop het.. Ik ging vandaag naar de homeopaat en die zei dat het suikerziekte was.. Jemig wat een leven.. ik ben zo vreselijk bang.. echt bang. Ik heb een dochtertje van 10 maanden........ ben alleenstaand... PUFFFFFFFFFF Wie weet hier iets van... Alvast heel erg bedankt! Groetjes Emmy


Ik moet zeggen dat ik niet zo geloof in de diagnose hyperventilatie. Het wordt te pas en te onpas gebruikt voor allerlei onverklaarbare verschijnselen, terwijl de diagnose in het buitenland bijna niet bestaat. Het is een vrij 'nederlandse' diagnose. Of die rare gezichtsbeelden te wijten zijn aan een TIA, dat kan ik zo niet zeggen. Is er dan wel een echo van de halsvaten en het hart gemaakt? Wat betreft de migraine, ja, deze hoofdpijn wordt nogal eens voorafgegaan door een zogenaamd aura. Hoewel die homeopaat makkelijk kan zeggen dat het suikerziekte is (het is inderdaad mogelijk), kan die diagnose niet gesteld worden zonder bloedonderzoek. Ik zou uberhaupt bij de homeopaat wegblijven, aangezien dat alternatieve geneeskunde is en dus niet bewezen. Overigens is al in het verleden 'bewezen' dat homeopathie niet werkt. Ik denk dat het verstandig is om naar de huisarts te gaan en met hem/haar de problemen te bespreken. De meest voor de hand liggende diagnosen heb je overigens zelf al genoemd: - migraine-variant / vaatspasme (komt beiden ongeveer op hetzelfde neer. Migraine is namelijk een vaatspasme, waarna de bloedvaten weer gaan uitzetten en dat geeft de hoofdpijn) - suikerziekte - tia (overigens niet zo waarschijnlijk, ook afhankelijk van de rest van je situatie, die ik zo niet kan inschatten) Maar hoe dan ook even langs de huisarts gaan.

label.Geplaatst op 2004-07-23 23:35:14


Hallo CO bedankt voor je reactie. Ja, daarom ben ik zo bang. Ik wil graag leven met mijn kindje. Ik kan het goed hebben. Ik geniet van mijn baby. Ik wil haar een toekomst bieden. Puffff ik stop met roken. De artsen hebben mijn niet onderzocht op suikerziekte. Dat kwam omdat ik niet wist dat mijn vader dat had. Hij overleed toen ik 2 jaar was. Ik hoorde het van een half zus. Mijn huisarts is 2 weken op vakantie, ik weet niet of een plaatsvervangende arts dat doet. Maar als je dit verhaal zo leest, wat denk je?? Zou het iets anders kunnen zijn dan een TIA. Ik weet dat je daar moeilijk over kunt uitlaten, maar er is denk ik toch een kans dat het geen TIA is geweest. Ik weet dus niet of je van suikerziekte of Migraine met Aura, moeite kunt hebben met praten.. wel weten wat je wilt zeggen maar het niet kunt.. of een heel zwak gevoel in je arm. Dank je wel CO... dank je wel! Emmy

label.Geplaatst op 2004-07-24 13:57:04


Hallo, ik heb eerder in mijn berichtje geschreven dat mijn homeopaat zei dat ik waarschijnlijk, "hij was er 100 procent van overtuigt", suikerziekte had.. Ik heb vandaag bloed laten prikken.... 5.8 Dus totaal geen suikerziekte.. Ik wil hier mee zeggen dat CO gelijk heeft.. pas op met uitspraken van homeopaten.. kosten consult 40 euro.. voor een negatieve analyse.. Ik wil niet zeggen dat alles op homeopatisch gebied niet goed is.. mijn eigen huisarts schrijf zelf ook wel eens iets homeopatisch voor... bv. voor de gewrichten om te smeren..symphytum ledum rhus Maar pas er mee op.. bedankt CO voor de tip om het te controleren.. Heb mijn lesje geleerd! Ik had valse hoop.. Groetjes Emmy

label.Geplaatst op 2004-07-29 21:08:06


Hallo, Kijk eens op de pagina kopzorgen.nl en dan het bericht over migraine en hersenschade!! Onlangs is er bij mij ook een MRI gemaakt en ook bij mij waren witte vlekjes te zien of te wel kleine infarctjes. Ik kwam tot de beslissing om naar de neiroloog te gaan omdat mijn laaste migraine aanval 4 dagen duurde ondanks immigran 100mgr en uitval had van mijn linker gezichtshelft met daarbij een "tandarts"verdovend gevoel erin nadat de aanval voorbij was. Mijn huisarts vond niets. En ben toen zelf maar op pad gegaan. Is er iets aan te doen, Neen, aldus de neuroloog, hij vertelde dat k door moest gaan met het slikken van de Sandomigran, preventief aanvalvoorkomend en bij het voelen of merken van het aankomen van een aanval zo snel mogelijk immgran in nemen en rust houden. Wel had ik daarna zo iets van moet ik nu wachten op de "Grote BOEM", want ook ik ben alleen en kan ook nog niet eens goed uit de voeten vanwege mijn rug.

label.Geplaatst op 2004-08-28 22:04:26


Het is al een tijd geleden dat je dit geplaatst heb maar ik wilde toch nog even reageren. Zelf heb ik net een berichtje geplaatst over de vreemde draaierigheden die ik nu weer heb. Maar zo\'n twee jaar geleden had ik dus oook een periode en toen had ik ook die kleuren en halve gezichten. Als ik dan mezelf rustig hield en ging liggen dan zakte het af maar dat kon al met al een paar uur duren. Vanmiddag was ik heel draaierig en heel bang, ik dacht nee he ik krijg weer zo\'n periode. Daar heb ik dus helemaal geen zin in maar uit alle onderzoekjes die ik heb gehad is helemaal niets uit gekomen. Ik denk dat een geregeld leven heel goed is zonder alcohol en stress maar ja dat is makkelijker gezegd en zeker voor jou. Ik wens je veel sterkte, misschien kan je via de fysio nog therapie krijgen voor ontspanning, dat heb ik ook gedaan en yoga helpt ook, je kan dan beter omgaan met je angsten, echt het helpt.

label.Geplaatst op 2004-10-19 20:28:34


Die vreemde gewaarwordingen in je gezichtsveld is een vorm van migraine met een aura. Wanneer dit over gaat ( na ong. 30 min. ) zul je misschien wel even hoofdpijn gehad hebben. Maak je geen zorgen. Stress en bang zijn is alleen maar slecht. Wanneer je dit voelt aankomen, ga dan even liggen in een rustige, frisse en donkere kamer, na een half uur of eerder is het dan al weer over. Ans42 ( ans.surfer@home.nl )

label.Geplaatst op 2005-04-25 15:58:31


Hallo Co... wat lief van je dat je zo snel reageert, dank je wel!! Mijn achtergrond is dat mijn vader overleden is aan de gevolgen van trombose, hartziekte.. 49 jaar maar hij had ook suikerziekte. Mijn broer, wel van een andere vader, zelfde moeder, is overleden op 39 jaar ook overleden aan een hartstilstand ineens. Mijn half zusters, wel zelfde vader maar niet van mijn moeder, puffff moeilijk he! hebben suikerziekte, en hun zonen ook.. waarvan 1 overleden op 25 jr leeftijd aan tromboseprop in de lies. Toen mijn broer (eigen broer, zelfde moeder) zo vroeg overleed ging in cholesterol prikken en die stond toen op 9.8 ik was toen `21 jaar. Daarom ben ik zo angstig.. ik moet maandag een MRI-scan laten maken met vloeistof?? ahhh in de hals...puff Een duplex is er al gemaakt op de tia-dagbehandeling.. geen vernauwing.. iets versneld bloed erdoor heen.. niet noemenswaardig! Ik hoop dat het iets anders is, omdat TIAs me beangstigen.. een soort lopende tijdbom.. Ik heb wel een hoop stress nu... helaas... mijn moeder overleden aan longonsteking.. had longemfyseeem.. Ik woonde met haar samen al 4 jaar en zorgde voor haar. Daar moet ik nu even overheen zien te komen.. heel moeilijk. Weet je soms of suikerziekte die verschijnselen geeft? Ik eet wel slecht! en ik heb stress.. slaap slecht! Baby om te verzorgen.... verdriet verwerken.. Ik ga door maar ben bang.. Maar veronderstel dat het geen tia is... kunnen ze dat zien op een MRI?? Of is het weer gissen? Ik hoop dat het dat niet is.! Dank je wel en heel lief van je dat je zo snel reageert.. Je bent een goed mens! Groetjes Emmy

label.Geplaatst op 2004-07-24 09:24:06


Elke arts kan controleren op suikerziekte. Het is simpelweg een nuchterglucose aanvragen (bloedonderzoek). Veel huisartsen hebben ook een apparaatje om bloedsuiker te meten. Ik zou volgende keer bij welke arts dan ook melden dat er veel familieleden suikerziekte hebben en dat het daarom zeker nuttig is om daar een keer op te controleren. Je bloedvaten moeten (bij het verhoogd risico dat je hebt) het zo goed mogelijk hebben: dus geen hoog suiker (suikerziekte) en echt stoppen met roken!! Overigens de symptomen van moeite met praten, zwak gevoel in de arm en rare visuele beelden samen klinkt toch wel als mogelijk een tia. Maar je neuroloog is het beste in staat dit te beoordelen. Als hij/zij aan een tia denkt, dan zal dat wel het meest waarschijnlijk zijn. Over je andere vraag: ja, het heeft hoe dan ook nut om de MRI-angio te maken. Er moet uitgesloten worden dat er geen rare dingen in de hersenen zitten. Ook als de oorzaak dus elders ligt, moet de mri gedaan worden. Als er geen afwijkingen op te zien zijn en er blijven tia's komen, dan moet het hart ook onderzocht worden (ik weet niet of dat al gedaan is met bv echo of 24-uurs-ECG (Holter)). Als daar geen oorzaak ligt, dan kun je niet veel meer doen dan de grootst mogelijke preventie bieden.

label.Geplaatst op 2004-07-24 16:13:54


kijk eens op news:nl.support.stop-met-roken een nieuwsgroep met fijne hulpvaardige mensen je komt er ook via een link op www.nssmr.nl succes Ge

label.Geplaatst op 2004-07-25 22:27:13


Ik heb het wel eens vaker op dit forum gepost, maar ik ben een sterk tegenstander van alle alternatieve geneeswijzen. Dat komt niet omdat ik iemand anders niet geloof als die wat beweert, maar ik wil wel eerst bewijs zijn, voordat ik iets voor waar aanneem. In de reguliere geneeskunde wordt er zo goed mogelijk geprobeerd om met evidence-based medicine te werken (op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde geneeskunde). De alternatieve geneeskunde is niet bewezen. Dat wil zeggen dat er tot nu toe geen enkel fatsoenlijk onderzoek is geweest, waarbij het effect van een alternatieve geneeswijze is aangetoond. Laatst was nog op televisie te zien, hoe bewezen werd dat homeopathie NIET werkt. Dan wordt er vaak gezegd: \'het kan toch werken.\' Dat is absoluut waar. Alleen de middelen en methoden in de alternatieve geneeskunde zijn gebaseerd op gedachtenspinsels, op pure flauwekul. De meest lachwekkende theorieen worden erop nagehouden (kijk bijvoorbeeld \'ns \'s ochtends naar de televisie; allerlei lachwekkende producten worden met onzinnige praatjes verkocht). De kans dat je zomaar een toevallig werkend middel te pakken hebt, is ongeveer even groot als je iemand geblindoekt in de ruimte laat schieten op een schietschijf op honderd meter afstand en dat hij dan ook nog de roos raakt. Tja, en homeopathie wordt dan nog een soort van getolereerd door ziektekostenverzekeraars. Ik vind dat een schande. Allerlei zinvolle middelen worden uit het verzekeringspakket gehaald (bijvoorbeeld vervoer voor ouderen) en homeopathie en acupunctuur worden vergoed!!! En dit is ook weer een goed voorbeeld. Een homeopaat blaat dat je suikerziekte hebt, een arts meet het bloedsuiker.

label.Geplaatst op 2004-07-29 22:25:57


Hallo onbekende.. Goh.. dat was ook schikken voor je. Die witte vlekjes op de MRI waren dus kleine infarctjes, wordt daarmee tias bedoeld?? Hm Eng.. ja dat wachten op...... Ik ben zeer bang en angstig. Op een gegeven moment overheerst het je leven. Voor mij heel jammer, vooral voor mijn kindje, want wat als er iets met mij gebeurd.... wat gebeurt er met mijn dochtertje?? O.. ik moet er niet aan denken. Ik ben uit voorzorg wel gestopt met roken.. wat mij heel goed bevalt! Gebruikt medicijnen.. Ik doe er alles aan.... om te voorkomen. En nu maar hopen.. misschien vinden ze ooit iets uit. Jammer dan die angst niet weg te halen is. Groetjes Emmy en sterkte!

label.Geplaatst op 2004-08-29 23:07:55


Je hebt duidelijk een belaste familie-anamnese met veel diabetes, verhoogd cholesterol en plotse hartdood. Je kunt jezelf geruststellen met het feit dat je daar niet zoveel meer aan kunt doen dan een cholesterolverlager (heb je) en bloedverdunner (heb je ook). Daarnaast is het zaak om je bloeddruk in de gaten te houden (een hoge bloeddruk moet bij jou absoluut behandeld worden, misschien zelfs een licht verhoogde 'normale' bloeddruk; vraag dit aan de neuroloog) en suiker te prikken (zal al wel gedaan zijn). Kort gezegd hebben jouw bloedvaten een verhoogd risico, waardoor je het zo aangenaam mogelijk voor de bloedvaten moet maken met de bovengenoemde medicatie. Op een MRI kun je over het algemeen niet zien of het een TIA is geweest, je kunt wel zien of er iets anders zit. Zit er niets anders, dan is een TIA of vaatspasme waarschijnlijker geworden. Wat betreft je slechte eten, veel suiker en overgewicht kunnen wel degelijk suikerziekte uitlokken. Bedoel je met slecht eten te weinig of op onregelmatige tijden, dan maakt dat niet zoveel uit. Symptomen suikerziekte: veel drinken, veel plassen, moe. De kans dat je na een TIA een beroerte krijgt hangt er ook sterk van af wat je doet aan preventie. Qua medicijnen zit je goed. Maar het roken echt niet!!! Het is voor jou zowat van levensbelang dat je daar onmiddelijk mee stopt. Houd dat goed in je achterhoofd!!! Ik weet ook dat zo'n stressvolle situatie als nu dat niet makkelijk maakt, maar het MOET simpelweg. Dus echt stoppen met roken! Zeg dit ook tegen je naasten, dat ze de sigaret gewoon uit je mond moeten trekken als ze je ermee zien.

label.Geplaatst op 2004-07-24 11:14:05


Hallo CO Hm, bedankt je bent echt een schat! Dat meen ik oprecht. Je hebt veel kennis en je bent echt een mens die meeleeft met andere.. Toppie. Ik lag net de andere berichten, en je weet overal antwoord op. En als je het niet met zekerheid weet, weet je wel een oplossing te vinden.. Ik heb het gevoel dat je door omstandigheden, niet op de juiste plek bent in dit leven... dit even als mededeling.. Ik heb een 24 uur controle gehad halter?? Niks aan de hand.. Ik liep net buiten, en elke keer als ik knipperde, liep er een rode streep horizontaal als ik mijn ogen opende.. en dat herhaalde zich steeds.. dus ogen dicht, ogen open, rode streep die dan weer vervaagde.. of het door de zon komt? Maar het zweet brak me uit!... Ik wacht rustig af.. ahum... nu voel ik me een beetje belabberd.. net alsof je teveel gedronken hebt! Co... bedankt voor je snelle reactie.. dank je wel..Emmy

label.Geplaatst op 2004-07-24 18:38:28


Toch een rare klacht, een lijn die opkomt maar vanzelf weer in korte tijd verdwijnt. Klinkt niet echt als een tia. Ben je al \'ns bij de oogarts geweest? De Holter (24-uurs ecg) was goed, da\'s dan prima. Eventueel kan later nog een echo van het hart gemaakt worden om te kijken of er toch geen bron van embolieen (bloedpropjes) zich daar bevindt, ook al is dat erg onwaarschijnlijk bij een normaal hartritme. Over dat op de verkeerde plaats zijn, dat valt wel mee denk ik. Ik ben bijna dokter en dan mag je ook wel verwachten dat ik iets weet. Anders zou de opleiding niet deugen. Volgens mij zit ik dan ook wel op de goede plaats. Maar leuk om te horen dat je mijn antwoorden waardeert.

label.Geplaatst op 2004-07-24 20:28:46


hai Co Je bent een fantastische dokter.... absoluut! En dat zal het wel zijn wat ik voelde...... je bent t al... Te lang gewacht met je opleiding misschien! Je hebt het.. of niet! En jij hebt het! Wat jij in je hebt, is ook dat je van mensen houdt. Fantastische combinatie. Echo is er ook al gemaakt.. voor de kerst..Alles goed! Ik weet t allemaal niet meer.. Het is om gek van te worden.. Ik heb t gevoel dat mijn hoofd in tweeen klapt! Heb al een Sanalgin ingenomen... paracetamol en ik gebruik momenteel antibiotica doxycycline Ik voel me zo rot, draaierig, of ik op wolken loopt! Mijn ogen ook... heb wel sinds 1 maand dag en nacht lenzen. Pufff.. weet je.. normaal had ik mijn moeder om raad te vragen.. maar sinds zijn er niet meer is.. ja.. Bedankt CO...

label.Geplaatst op 2004-07-24 21:30:31

Naar forum Neurologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren