© 2024 solvo B.V.

Zeer vreemde vorm van geheugenverlies

Ik schrijf hier, in de hoop dat iemand mijn klachten herkent of mij op het spoor van de mogelijke oorzaak ervan kan zetten. Wat is er aan de hand? Ik, man, 33, heb sinds enige jaren last van een vorm van geheugenverlies die door mijn arts wordt afgedaan als: \" Je bent geen 10 jaar meer.\" Zelf hoop ik er achter te komen wat er loos is voor ik nog 10 jaar verder ben. Mijn klachten: - Als ik een boek lees, kan ik een week nadien nog precies vertellen waar het over ging. Na een maand vervaagt de herinnering en na nog wat meer tijd (een paar maanden) kan ik het boek opnieuw lezen alsof ik het voor het eerst zie. -Met films gaat het nog sneller. Een paar weken na hier zien van een film kan ik vaak de titel niet meer herinneren. Het opnieuw zien van een scene uit de film doet dan geen bel meer rinkelen. Ik zie de scene opnieuw voor \'t eerst. Pas na een half uur kijken komt er (soms) vaag iets terug. -Ik heb een uitvoerige muziek-collectie, waar ik alles van wist. Maar ik vergeet steeds meer: Namen van artiesten kan ik niet meer oproepen, terwijl ik de cover van het album nog wel voor me kan zien. Ik kan bepaalde muziek, die ik goed ken, ineens niet meer benoemen. OOk heb ik de grootste moeite om nog een nieuwe melodie te memoreren. -Ik vergeet regelmatig waar ik iets gelegd heb en kan het dan ook werkelijk niet meer vinden. Zelfs vergeet ik geregeld waar ik mijn auto de vorige dag heb geparkeerd. Verder: Ik rook niet, slaap voldoende (7/8 uur per nacht), drink hooguit twee consumpties per avond en lijk verder gezond. Het enige andere dat mij \'mankeert\' is een regelmatig opdoemende hoofdpijn die niet reageert op paracetamol, noch op migraine medicatie. Uw reacties / vragen / inzichten waardeer ik op voorhand bijzonder.


Ik (man, 37) heb ook last van een vreemde vorm van geheugenverlies waar ik het met mijn psychiater nog niet over heb gehad. Ik kan me heel veel niet herinneren. Ik weet dat ik een week geleden bestond, maar ik kan me er eigenlijk niks van herinneren en ook weet ik niet hoe ik me voelde. Mijn jeugd is helemaal verdwenen. Eigenlijk is het net alsof ik elke dag opnieuw begin. Ik herken wel jouw ervaring dat je denkt naar een film te kijken die je nooit hebt gezien, maar dan tegen het einde opeens denkt van \'dit ken ik al\', soort deja vu gevoel. Máár heel tegenstrijdig daarmee is dat ik, als ik me bijvoorbeeld een film wél herinner, ik die film zo goed als letterlijk kan afdraaien in mijn hoofd. Officieel heb ik als diagnose dat ik een normaal-begaafde autist ben, maar van binnen denk ik dat ik eerder een redelijk-functionerende man ben met chronische psychose. Ik slik de laatste twee jaar cipramil en 0.25 mg risperdal maar mijn geheugenverlies was er jaren daarvoor ook al, dus het zou niet door de medicijnen kunnen komen. Ik heb overigens geen last van hoofdpijnen.

label.Geplaatst op 2011-07-09 00:10:54

Naar forum Neurologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren